Appen gir deg snarveier til alle tjenestene du har tilgang til på helsenorge.no. Tjenestene åpnes direkte i mobilens nettleser.
Du kan logge på appen med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller personlig kode. Du trenger ikke å bruke ID-porten hver gang du skal bruke tjenestene.
Last ned Helsenorge-appen
Helsenorge-appen er tilgjengelig for Android og Apple-enheter, og kan lastes ned herfra:
Kan jeg bruke Helsenorge-appen?
For å bruke appen må du ha en telefon som oppfyller disse kriteriene:
- Apple: iOS-enheter må være oppdatert til minimum versjon iOS 15.0. Hvis telefonen din ikke er oppdatert, vil du få beskjed om at du må oppdatere operativsystemet når du prøver å laste ned appen.
- Android: Android-telefoner må være oppdatert til minimum versjon 7.
Hvis du har en eldre telefon som ikke kan oppdateres til å tilfredsstille disse kravene, kan du dessverre ikke bruke Helsenorge-appen på den telefonen. Men du kan uansett bruke Helsenorge i nettleseren på telefonen. Da åpner du nettleseren, skriver "helsenorge.no", og får tilgang til alle Helsenorge-tjenestene.
I tillegg må du:
- ha norsk fødselsnummer eller D-nummer
- ha fylt 16 år
- ha gjort deg kjent med og akseptert bruksvilkårene for appen
- kunne bruke en av ID-portens innloggingsalternativer
Har du fylt 13 år?
På noen skoler kan du bruke Helsenorge-appen til å bestille time hos helsesykepleier. Du får beskjed fra skolen om det er mulig for deg. Du kan logge inn i appen med MinID eller BankID.
Du kan også bruke appen for å finne nærmeste helsestasjon for ungdom, og se kontaktinformasjon til fastlegen din.
Får du foreldresamtykke og BankID kan du få tilgang til noen tjenester fra du er 13 år.
Bestill time hos helsesykepleier i Helsenorge-appen
I Helsenorge-appen kan du bestille time hos helsesjukepleiar på skulen din utan at foreldra dine får vite om det. Du kan òg finne kor nærmaste helsestasjon for ungdom er og kven som er fastlegen din.
Spørsmål og svar
Har du spørsmål om appen kan du kontakte Veiledning Helsenorge på telefon 23 32 70 00, hverdager mellom klokken 08:00 og 15:30. Noen vanlige spørsmål og svar finner du også her:
Appen krever at du samtykker til:
- behandling av personopplysninger
- bruk av Helsenorge
Appen krever ingen spesielle apptilganger fra telefonen din og vil ikke spørre om det.
Brukere av ungdomsløsningen har mulighet for å benytte kartfunksjonalitet. For å bruke kartfunksjonalitet må man tillate deling av posisjon.
Første gang du logger inn i appen må du bruke innlogging via ID-porten. Deretter kan du velge å lage en personlig kode og aktivere biometrisk innlogging, som ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk.
Biometrisk innlogging varer i seks måneder før du må aktivere dette på nytt. Dette er av sikkerhetsmessige årsaker.
Hvis du har en gammel versjon av et operativsystem, for eksempel iOS eller Android, er det ikke sikkert du får brukt Helsenorge-appen. Vi støtter en del eldre versjoner av operativsystemene, men kan dessverre ikke støtte alle tidligere versjoner.
Hver utgave av et operativsystem krever tilpasninger fra vår side. Det gjør det krevende å støtte mange versjoner. Nyere versjoner av operativsystemer er vanligvis tryggere enn de eldre, derfor jobber vi for å støtte nye versjoner.
På Nettvett.no kan du lese mer om oppdateringer og hvorfor det er lurt å holde mobil og nettbrett oppdatert.
App-kode, også kalt personlig kode, eller sikkerhetskode, er en selvvalgt kode du bruker for å logge inn på helsenorge.no gjennom Helsenorge-appen. App-koden består av fire siffer.
Du må lage en app-kode før du kan aktivere pålogging med ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk.
Ja, innloggingen til appen er like trygt som vanlig innlogging til helsenorge.no.
Hvis telefonene din bruker Android 10 og har tilgang til Google Play Store, vil du kunne bruke appen.
Appen finnes ikke i Huaweis egen App Gallery. Hvis telefonen din ikke har tilgang til Google Play Store, vil du ikke kunne bruke Helsenorge-appen.
Vi lagrer følgende personopplysninger om deg når appen brukes:
- At du har inngått avtale om bruksvilkår.
- Personopplysninger som hentes fra helsenorge.no. Disse opplysningene lagres på helsenorge.no eller hos andre primærkilder som beskrevet i bruksvilkårene for helsenorge.no.
- Logger over tidspunkter for bruk av appen. Disse lagres på helsenorge.no.
Se mer informasjon i appens bruksvilkår
Dersom du har spørsmål til Helsenorge-appens behandling av personopplysninger kan du kontakte vårt personvernombud på personvernombud@nhn.no.
Vi behandler følgende personopplysninger om deg når appen brukes:
- Din identitet (autentisert gjennom ID-porten).
- Hvilke tjenester du skal ha tilgang til på helsenorge.no. Dette er basert på ditt samtykke til bruk av helsenorge.no.
- Antall nye meldinger og hendelser du har på helsenorge.no.
- Tidspunkter for inn- og utlogging i appen.
- Opplysninger om bruk av Helsenorge-appen.
Hvorfor behandler dere disse opplysningene?
Ved å ha tilgang til disse opplysningene har vi mulighet til å sørge for at appen fungerer som den skal, og at vi kan levere gode tjenester til deg. Det sørger også for at vi kan ivareta sikkerheten og undersøke feilsituasjoner og sikkerhetshendelser i Helsenorge-appen.
Informasjon som lagres i appen blir slettet når du avinstallerer appen. Når du avinstallerer appen, sier du også opp avtalen du inngikk da du aksepterte vilkårene for appen første gang du tok appen i bruk.
For å slette annen informasjon som er knyttet til Helsenorge-profilen din må du trekke samtykket ditt på helsenorge.no. Dette kan du gjøre via Profil og innstillinger i appen. Siden åpner seg da i telefonens nettleser.
Ja, det er mulig å representere andre i appen.
Når du har logget inn kan du velge hvem du ønsker å bruke Helsenorge på vegne av hvis du har foreldreansvar for barn eller du har fått fullmakt av noen.
Chatboten er ikke tilgjengelig fra Helsenorge-appens forside. Du får tilgang til chatboten når du åpner en av tjenestene i mobilens nettleser fra appens forside.
Hvis du mister telefonen du har installert appen på, kan du logge inn på helsenorge.no og logge deg ut. På denne måten deaktiveres tilgangen fra telefonen.
Hvis du har brukt Helsenorge-appen på gammel telefon og gjenoppretter den fra sikkerhetskopi på ny telefon, kan du oppleve å få feilmeldingen: "Teknisk feil, prøv igjen senere."
Problemet kan løses ved å avinstallere appen og installere den på nytt på den nye telefonen.
Når du logger inn i appen blir du spurt om du ønsker å aktivere pushvarsler. Velger du å aktiver pushvarsler vil du motta alle varsler fra Helsenorge som pushvarsler på mobilen eller nettbrettet ditt. Vi sender nøyaktig den samme informasjonen som vi tidligere har sendt deg på e-post eller sms, for deg eller de du bruker Helsenorge på vegne av.
Skru av pushvarsler
Har du aktivert pushvarsler, men ønsker å gå tilbake til sms eller e-post, må du skru av varsler fra appen under innstillinger på telefonen eller nettbrettet ditt. Det er ikke mulig å endre innstillingene for pushvarsel inne i appen.
For å skru av pushvarsler må du :
- Lukke appen
- Gå til innstillinger på enheten din
- Fjerne tillatelsen i varselinnstillingene på telefonen
- Logge inn igjen i appen
- Velge "Aktiver senere"
Personvernerklæring
For å kunne bruke Helsenorge-appen må du samtykke til behandlingen av personopplysninger. Behandlingen er beskrevet i personvernerklæringen.
1 Personvernerklæring
Helsenorge-appen er en app som leveres av Norsk Helsenett SF (NHN).
Denne personvernerklæringen gjelder generell behandling av personopplysninger i Helsenorge-appen. Personvernerklæringen gjelder i tillegg til personvernerklæringene for de Helsenorge-tjenestene du ønsker å bruke.
2 Behandling av personopplysninger
Her beskriver vi hvilke personopplysninger vi behandler om deg når du bruker Helsenorge-appen, hvorfor vi behandler dem (formål) og hva som gir oss lov til å behandle dem (behandlingsgrunnlag). En personopplysning er en opplysning som kan knyttes til deg, for eksempel ditt fødselsnummer eller hvilken posisjon du befinner deg på.
2.1 Behandlingsansvar
NHN er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som skjer i forbindelse med bruk av Helsenorge-appen. Det betyr at det er NHN som er ansvarlig for at personvernet ditt er ivaretatt i løsningen.
2.2 BEHANDLINGSAKTIVITETER
Hovedformålet med vår behandling av personopplysninger i Helsenorge-appen er å tilby deg Helsenorge-tjenester på mobil.
2.2.1 Pålogging
For å logge på Helsenorge-appen behandles ditt navn og fødselsnummer, som vi samler inn fra ID-porten.
Hvis du setter opp enklere innlogging (PIN, biometri eller lignende) vil identiteten din lagres i opptil seks måneder fra du logger inn. Hvis du trekker samtykket ditt, slettes opplysningene om deg (se kapittel 3).
2.2.2 Karttjenester
Helsenorge-appen tilbyr en karttjeneste der du kan se helsetilbud nær deg, som for eksempel nærmeste legevakt og helsestasjon for ungdom. Helsetilbudene vises både i kart og i en liste.
Hvis du bruker karttjenesten, vil vi be om å få tilgang til telefonens posisjon. Ved å akseptere kan vi sentrere kartet og sortere listens innhold etter avstand fra telefonens posisjon.
Telefonens posisjon vil ikke lagres eller brukes til andre formål.
2.2.3 Pushvarsler
Velger du å aktivere pushvarsler vil du motta alle varsler fra Helsenorge som pushvarsler på mobilen eller nettbrettet ditt. For å sende deg varsler vil vi behandle en identifikator som peker til din enhet og app (et abonnement-token) og årsaken til at du varsles, inkludert informasjon om varselet (for eksempel “du har fått en ny melding på Helsenorge”).
Hvis du aktiverer pushvarsler vil vi bruke pushvarseltjenesten til din telefon (Apple eller Google) for å sende deg varsler.
2.2.4 Sikkerhetsformål
For å kunne ivareta sikkerheten og ha mulighet til å undersøke feilsituasjoner og sikkerhetshendelser i Helsenorge-appen logges tidspunkter for inn- og utlogging i appen. Logg over bruk av appen slettes etter to år.
Denne behandlingen er nødvendig for å ivareta den rettslige forpliktelsen vi har til å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet. Derfor har behandlingen behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c, jamfør personvernforordningen artikkel 32 om sikkerhet ved behandlingen.
2.2.5 Webanalyse
For å kunne levere gode tjenester til deg behandler vi opplysninger for statistiske formål. Adobe Analytics brukes som verktøy (Adobe Systems Software Ireland Limited er Norsk helsenetts databehandler for dette formålet).
Opplysningene anonymiseres når de er sendt til Adobe og vil derfor ikke kunne knyttes til deg.
Opplysninger som brukes til dette formålet er opplysninger om enheten (modellnavn og -nummer, operativsystem og versjon, leverandør av mobilabonnement, skjermoppløsning, språk), appen (navn og versjon, tidspunkt for installasjon, oppdatering, oppstart og stans) og brukeren (innlogging, sidebesøk, godtar eller avslår bruksvilkår, om brukeren velger biometrisk innlogging eller PIN-kode, endrer profilinnstillinger, er førstegangsbruker eller ikke, logget inn eller ikke, om brukeren har uleste meldinger eller varsler).
Innsikt i hvordan appen brukes er nødvendig for å kunne tilby gode offentlige digitale Helsenorge-tjenester. Dette er en oppgave Norsk helsenett utfører i allmennhetens interesse. Behandlingen har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav e.
3 Dine rettigheter
Her beskriver vi hvilke rettigheter du har i forbindelse med at vi behandler dine personopplysninger i Helsenorge-appen.
Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger om deg som behandles, samt å få uriktige personopplysninger rettet. Du har også rett til å få personopplysninger om deg slettet eller behandlingen av dem begrenset hvis vilkårene for dette er oppfylt. Disse rettighetene følger av personvernforordningen artikkel 15 – 18. For spørsmål om eller håndheving av disse rettighetene kan du ta kontakt med NHNs personvernombud (se kapittel 4).
Du har rett til å trekke tilbake samtykket til bruk av appen. Da vil behandlingen av personopplysninger om deg som er knyttet til bruk av appen og som behandles med grunnlag i samtykke til bruk av appen stanse og lagrede opplysninger slettes.
Du kan trekke samtykket ditt ved å avinstallere appen.
Du har rett til å klage til Datatilsynet hvis du mener vår behandling av personopplysninger er i strid med personvernforordningen.
4 Kontaktinformasjon til personvernombudet
Hvis du har spørsmål til behandlingen av personopplysninger som beskrives her kan du kontakte vårt personvernombud på personvernombud@nhn.no.
5 Kontakt oss
Du kan kontakte Veiledning helsenorge.no for hjelp og informasjon. Les mer på helsenorge.no/kontakt.
Publisert 25.04.2025
1 Om tjenesten
Helsenorge-appen er en app som leveres av Norsk helsenett SF (NHN). Du finner mer informasjon om Helsenorge-appen på helsenorge.no/helsenorge-appen.
Dersom du er 13 år eller eldre og logger inn med MinID vil appen tilby muligheten til å bestille time hos helsesykepleier på skolen, finne helsestasjon for ungdom og se fastlegen din. Dersom du er 16 år eller eldre og logger inn med ID-portens alternativer på høyt sikkerhetsnivå (BankID, Buypass eller Commfides, heretter "nivå høyt") vil appen gi deg enklere tilgang til Helsenorge-tjenester på mobil.
Denne personvernerklæringen gjelder bruk av Helsenorge-appen og behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i kapittel 3. Behandling av personopplysninger som skjer på Helsenorge uavhengig av denne appen, dersom du har samtykket til bruk av Helsenorge-tjenester, er ikke regulert av denne personvernerklæringen, men av bruksvilkår for Helsenorge.
2 Hva må til for å kunne bruke Helsenorge-appen
Du må ha norsk fødselsnummer eller D-nummer.
Du må ha fylt 13 år.
Du skal ha gjort deg kjent med denne personvernerklæringen.
Du må kunne bruke en av ID-portens innloggingsalternativer.
3 Behandling av personopplysninger
NHN er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som skjer i forbindelse med bruk av Helsenorge-appen. Her beskriver vi hvilke personopplysninger vi behandler om deg, til hvilke formål og med hvilke behandlingsgrunnlag.
3.1 Behandlingsaktiviteter
Formålet med vår behandling av personopplysninger ved din bruk av Helsenorge-appen er
- å tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på og gi deg informasjon om antall nye meldinger og hendelser du har på Helsenorge, dersom du er 16 år eller eldre og logger inn med nivå høyt (se kapittel 3.1.1)
- å tilby deg spesialiserte tjenester til ungdom, dersom du er 13 år eller eldre og logger inn med MinID (se kapittel 3.1.2 og 3.1.3)
Utover dette vil personopplysninger også behandles til sikkerhetsformål og statistiske formål (henholdsvis kapittel 3.1.4 og 3.1.5).
Dersom du setter opp enklere innlogging (PIN, biometri og så videre) vil din identitet lagres opptil seks måneder fra du logger inn med ID-porten for å kunne tilby deg enklere innlogging med mobil i perioden. Opplysningene vil slettes dersom du trekker samtykket ditt (se kapittel 3.3).
3.1.1 Tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på mobil (for personer som har fylt 16 år og logger inn med nivå høyt)
For å tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på mobil behandles din identitet (autentisert gjennom ID-porten), hvilke tjenester du skal ha tilgang til på Helsenorge basert på ditt samtykke til bruk av Helsenorge og antall nye meldinger og hendelser du har på Helsenorge. Disse personopplysningene behandler vi med grunnlag i ditt samtykke til bruk av appen (se personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav a).
3.1.2 Tilby tjenester fra skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom (for personer som har fylt 13 år og logger inn med MinID)
Med tjenester fra skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom mener vi
- Mulighet til å se informasjon om hvem som jobber i skolehelsetjenesten på skolen din
- Mulighet til å be skolehelsetjenesten om en time
- Mulighet til å motta informasjon som skolehelsetjenesten sender til alle elever ved skolen din eller på klassetrinnet ditt
- Kart over helsestasjoner for ungdom i nærheten av deg
For å tilby deg informasjon om og fra skolehelsetjenesten, samt muligheten til å be om time hos skolehelsetjenesten, behandles ditt navn og fødselsnummer (hentet fra MinID) og skole- og klassetilhørighet (hentet fra deg dersom du velger å oppgi det).
Dersom du sender en forespørsel om time hos skolehelsetjenesten, vil forespørselen sendes til skolehelsetjenesten ved din skole. Forespørsler om timer og mottatte timeavtaler lagres på Helsenorge og i din journal hos skolehelsetjenesten. Hvis du ikke har en journal hos skolehelsetjenesten fra før, vil det opprettes en journal på deg for å kunne gi deg en time. Skolehelsetjenesten har plikt til å opprette journal på deg når du ber om en time i Helsenorge-appen. Plikten kalles dokumentasjonsplikten (se helsepersonelloven §39).
Opplysninger om forespurte, mottatte og avlyste timeavtaler lagres på Helsenorge til du eventuelt trekker samtykket ditt til bruk av appen under "profil og innstillinger" i appen (se kapittel 3.3). Merk at opplysningene fremdeles vil ligge lagret i journalen din hos skolehelsetjenesten på grunn av dokumentasjonsplikten. Dersom du har spørsmål om opplysninger om deg i journal hos skolehelsetjenesten kan du ta kontakt med skolehelsetjenesten ved skolen din.
Dersom du benytter tjenesten for å finne nærmeste helsestasjon vil vi be om å få tilgang til telefonens posisjon. Dersom du aksepterer vil vi bruke posisjonen til å sentrere kartet der du er og sortere listen med helsestasjoner slik at de er sortert etter avstand fra telefonens posisjon.
Behandlingen av personopplysningene har grunnlag i ditt samtykke til bruk av appen (se personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav a).
3.1.3 Visning av fastlege (for personer som har fylt 13 år og logger inn med MinID)
For å vise deg hvilken fastlege du har behandler vi ditt navn og fødselsnummer. Vi behandler personopplysningene med grunnlag i ditt samtykke (se personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav a).
3.1.4 Behandling av personopplysninger til sikkerhets- og feilsøkingsformål
For å kunne ivareta sikkerheten og ha mulighet til å undersøke feilsituasjoner og sikkerhetshendelser i Helsenorge-appen logges tidspunkter for inn- og utlogging i appen. Loggen lagres på Helsenorge. Dersom du har fylt 16 år og har samtykket til bruk av Helsenorge vises denne loggen også for deg på Helsenorge slik at du kan kontrollere bruk av appen.
Logger over bruk av appen lagres på Helsenorge og slettes etter to år av sikkerhetshensyn.
Denne behandlingen er nødvendig for å ivareta den rettslige forpliktelsen vi har til å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet. Følgelig har behandlingen behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c, jamfør personvernforordningen artikkel 32 om sikkerhet ved behandlingen.
3.1.5 Statistikk over bruk av Helsenorge-appen
For å kunne levere gode tjenester til deg behandler vi opplysninger for statistiske formål. Adobe Analytics brukes som verktøy og Adobe er Norsk helsenetts databehandler for dette formålet. Opplysningene anonymiseres når de er sendt til Adobe og vil derfor ikke kunne knyttes til deg. Ingen helseopplysninger eller andre sensitive personopplysninger brukes til dette formålet. Opplysninger som brukes til dette formålet er opplysninger om enheten (modellnavn og -nummer, operativsystem og versjon, leverandør av mobilabonnement, skjermoppløsning, språk), appen (navn og versjon, tidspunkt for installasjon, oppdatering, oppstart og stans) og brukeren (innlogging, sidebesøk, godtar eller avslår bruksvilkår, om brukeren velger biometrisk innlogging eller PIN-kode, endrer profilinnstillinger, er førstegangsbruker eller ikke, logget inn eller ikke, om brukeren har uleste meldinger eller varsler).
Vi har en berettiget interesse i å levere en best mulig tjeneste til deg og denne behandlingen er nødvendig for dette. Behandlingen har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f.
3.2 Apptilganger
Appen har mulighet for aktivering av push-varsler og innlogging med biometri, og du vil kunne bli bedt om å akseptere oppsett av dette dersom du ønsker å aktivere funksjonene.
Dersom du ønsker å bruke tjeneste for å finne nærmeste helsestasjon ber appen om at du deler telefonens lokasjon med oss. Du kan bruke denne tjenesten uten å dele posisjon.
3.3 Dine rettigheter
Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger om deg som behandles, samt å få uriktige personopplysninger rettet. Du har også rett til å få personopplysninger om deg slettet eller behandlingen av dem begrenset dersom vilkårene for dette er oppfylt. Disse rettighetene følger av personvernforordningen artikkel 15 – 18. For spørsmål om eller håndheving av disse rettighetene kan du ta kontakt med NHNs personvernombud (se kapittel 3.4).
Du har rett til å trekke tilbake ditt samtykke til bruk av appen. Da vil behandlingen av personopplysninger om deg som er knyttet til bruk av appen og som behandles med grunnlag i samtykke til bruk av appen stanse og lagrede opplysninger slettes.
- Dersom du bruker eller har brukt appen ved å logge inn med MinID for å få tilgang til tjenester for ungdom, trekker du samtykket ditt under "profil og innstillinger" i appen (logget inn med MinID).
- Dersom du kun bruker appen ved å logge inn med nivå høyt, trekker du samtykket ditt ved å gjøre en full utlogging av appen eller avinstallere appen.
Du har rett til å klage til Datatilsynet dersom du mener vår behandling av personopplysninger er i strid med personvernforordningen.
3.4 Kontaktinformasjon til personvernombudet
Dersom du har spørsmål til Helsenorge-appens behandling av personopplysninger kan du kontakte vårt personvernombud på personvernombud@nhn.no.
4 Kontakt oss
Du kan kontakte Veiledning helsenorge.no for hjelp og informasjon. Les mer på helsenorge.no/kontakt.
Publisert 31.03.2023
1 Om tjenesten
Helsenorge-appen er en app som leveres av Norsk helsenett SF (NHN).
Avhengig av om du benytter Feide eller en av ID-portens påloggingsalternativer for å logge inn vil appen tilby ulik funksjonalitet. Dersom du er 13 år eller eldre og logger inn med Feide vil appen kun tilby tjenester knyttet til skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom. Dersom du er 16 år eller eldre og logger inn med ID-porten vil appen gi deg enklere tilgang til Helsenorge-tjenester på mobil.
2 Avtaleinngåelse
2.1 Avtalen og parter
Denne avtalen består av vilkårene nedenfor. I tillegg til vilkårene i avtalen gjelder de til enhver tid gjeldende bestemmelsene i norsk lovgivning. Partene i avtalen er deg og Norsk helsenett SF, Abels gate 9, 7030 Trondheim, org.nr. 994 598 759.
Denne avtalen gjelder bruk av Helsenorge-appen og behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i avtalens kapittel 3. Behandling av personopplysninger som skjer på Helsenorge uavhengig av denne appen, dersom du har samtykket til bruk av Helsenorge-tjenester, er ikke regulert av denne avtalen, men av bruksvilkår for Helsenorge. Les mer om bruksvilkår for Helsenorge - behandling av personopplysninger.
2.2 Hva må til for å kunne bruke Helsenorge-appen
Du må ha norsk fødselsnummer eller D-nummer.
Du må ha fylt 13 år.
Du må ha gjort deg kjent med og akseptert denne avtalen.
Du må kunne bruke Feide eller en av ID-portens innloggingsalternativer (bortsett fra MinID).
3 Behandling av personopplysninger
NHN er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som skjer i forbindelse med bruk av Helsenorge-appen. Her beskriver vi hvilke personopplysninger om deg vi behandler, til hvilke formål og med hvilke behandlingsgrunnlag.
3.1 Behandlingsaktiviteter
Formålet med vår behandling av personopplysninger ved din bruk av Helsenorge-appen er først og fremst å oppfylle de forpliktelsene NHN har påtatt seg for gjennomføring av avtalen. Det vil si å tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på og gi deg informasjon om antall nye meldinger og hendelser du har på Helsenorge dersom du er 16 år eller eldre og logger inn med ID-porten (se kapittel 3.1.1), eller å tilby deg informasjon fra skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom dersom du er 13 år eller eldre og logger inn med Feide.
Enkelt innhold vil også kunne lagres i appen (se kapittel 3.1.2).
Utover dette vil personopplysninger også behandles til sikkerhetsformål og statistiske formål (henholdsvis kapittel 3.1.3 og 3.1.4).
3.1.1 Tilby brukeren en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på mobil på (for personer som har fylt 16 år og logger inn med ID-porten)
For å tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på mobil behandles din identitet (autentisert gjennom ID-porten), hvilke tjenester du skal ha tilgang til på Helsenorge basert på ditt samtykke til bruk av Helsenorge og antall nye meldinger og hendelser du har på Helsenorge. Denne behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg og har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
3.1.1.1 Lokal lagring av utvalgt innhold på Helsenorge
For å kunne tilby visning av innhold uten at du har nettverksforbindelse vil innhold i utvalgte tjenester lagres lokalt i Helsenorge-appen dersom du bruker tjenesten. Det vil ikke behandles andre personopplysninger til dette formålet enn opplysningene som kommer frem av innholdet du velger å laste ned. Innhold vil ikke lagres lokalt i appen dersom du ikke besøker tjenesten.
Følgende tjenester lagrer innhold lokalt i appen dersom du bruker dem: Koronasertifikat.
Denne behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg og har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
Samtykke til behandling av helseopplysninger:
Fordi innholdet kan inneholde helseopplysninger trenger vi også ditt samtykke, jamfør personvernforordningen artikkel 9 nr. 2 bokstav a. Ved å ta i bruk appen og besøke tjenestene i punktlisten over samtykker du til lagring av innhold for disse tjenestene. Lagring vil ikke skje dersom du ikke besøker disse tjenestene. Du kan trekke samtykket ditt til denne lagringen ved å gjøre en full utlogging av appen eller avinstallere den. Da vil lagret innhold slettes.
3.1.3 Tilby tjenester fra skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom (for personer som har fylt 13 år og logger inn med Feide)
For å tilby deg informasjon fra skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom, samt muligheten til å be om time hos skolehelsetjenesten, behandles din identitet og skole- og klassetilhørighet (hentet fra Feide).
Dersom du sender en forespørsel om time hos skolehelsetjenesten, vil forespørselen sendes til skolehelsetjenesten ved din skole. Forespørsler om timer og mottatte timeavtaler lagres på Helsenorge (se kapittel 3.4).
Dersom du benytter tjenesten for å finne nærmeste helsestasjon vil vi be om å få tilgang til telefonens posisjon og vil behandle din posisjon dersom du aksepterer dette. Vi bruker posisjonen til å sentrere kartet der du er og sortere listen med helsestasjoner slik at de er sortert etter avstand fra telefonens posisjon.
Disse behandlingene av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg og har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
3.1.4 Behandling av personopplysninger til sikkerhets- og feilsøkingsformål
For å kunne ivareta sikkerheten og ha mulighet til å undersøke feilsituasjoner og sikkerhetshendelser i Helsenorge-appen logges tidspunkter for inn- og utlogging i appen. Loggen lagres på Helsenorge. Denne loggen vises også for deg på Helsenorge slik at du kan kontrollere bruk av appen.
Denne behandlingen er nødvendig for å ivareta den rettslige forpliktelsen vi har til å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet. Følgelig har behandlingen behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c, jamfør personvernforordningen artikkel 32 om sikkerhet ved behandlingen.
3.1.5 Statistikk over bruk av Helsenorge-appen
For å kunne levere gode tjenester til deg behandler vi opplysninger for statistiske formål. Adobe Analytics brukes som databehandler for dette formålet. Opplysningene anonymiseres når de er sendt til Adobe og vil derfor ikke kunne knyttes til deg. Ingen helseopplysninger eller andre sensitive personopplysninger brukes til dette formålet. Opplysninger som brukes til dette formålet er opplysninger om enheten (modellnavn og -nummer, operativsystem og versjon, leverandør av mobilabonnement, skjermoppløsning, språk), appen (navn og versjon, tidspunkt for installasjon, oppdatering, oppstart og stans) og brukeren (innlogging, sidebesøk, godtar eller avslår bruksvilkår, om brukeren velger biometrisk innlogging eller PIN-kode, endrer profilinnstillinger, er førstegangsbruker eller ikke, logget inn eller ikke, om brukeren har uleste meldinger eller varsler).
Denne behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne tilby en best mulig tjeneste. Behandlingen har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f.
3.2 Apptilganger
Appen har mulighet for aktivering av push-varsler og innlogging med biometri, og du vil kunne bli bedt om å akseptere oppsett av dette dersom du ønsker å aktivere funksjonene. Dersom du ønsker å bruke tjeneste for å finne nærmeste helsestasjon ber appen om at du deler telefonens lokasjon med oss. Du kan bruke denne tjenesten uten å dele posisjon.
3.3 Dine rettigheter
Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger om deg som behandles, samt å få uriktige personopplysninger rettet. Du har også rett til å få personopplysninger om deg slettet eller behandlingen av dem begrenset dersom vilkårene for dette er oppfylt. Disse rettighetene følger av personvernforordningen artikkel 15 – 18. For spørsmål om eller håndheving av disse rettighetene kan du ta kontakt med NHNs personvernombud (se kapittel 3.5).
3.4 Lagring av personopplysninger
Personopplysningene som lagres i forbindelse med bruk av Helsenorge-appen er som følger:
- Det at du har inngått denne avtalen lagres i Helsenorge-appen på telefonen din og lagres så lenge appen forblir installert.
- Personopplysninger som hentes fra Helsenorge lagres på Helsenorge eller hos andre virksomheter som beskrevet i bruksvilkårene for Helsenorge. Slike opplysninger lagres ikke i Helsenorge-appen med mindre det er snakk om utvalgt innhold som lastes ned, som beskrevet i kapittel 3.1.1.1. Innhold som lastes ned forblir lagret i Helsenorge-appen frem til du gjør en full utlogging i appen eller velger å slette appen.
- Forespørsler om time hos skolehelsetjenesten, samt mottatte timeavtaler (se kapittel 3.1.3) lagres på Helsenorge. Du kan velge å slette disse under "profil og innstillinger" i appen.
- Logger over bruk av appen (se kapittel 3.1.4) lagres også på Helsenorge. Disse slettes etter 2 år.
3.5 Kontaktinformasjon til personvernombudet
Dersom du har spørsmål til Helsenorge-appens behandling av personopplysninger kan du kontakte vårt personvernombud på personvernombud@nhn.no.
4 Ditt ansvar
Du plikter å benytte tjenestene med tilstrekkelig varsomhet, slik at informasjonssikkerheten ivaretas og dine eller andres opplysninger ikke kommer på avveie.
5 Generelle bestemmelser
5.1 Varighet og oppsigelse
Avtalen løper så lenge vi tilbyr Helsenorge-appen.
Dersom du ønsker å si opp avtalen, kan du gjøre dette ved å avinstallere appen. Dersom du har forespurt timer og/eller mottatt timeavtaler hos skolehelsetjenesten må du slette disse under "profil og innstillinger" for at de skal slettes.
5.2 Endringer i avtalen
De til enhver tid gjeldende vilkår i avtalen vil være tilgjengelig på helsenorge.no/helsenorge-appen/#bruksvilkar. Ved endringer i avtalevilkårene eller behandlingen av personopplysninger i Helsenorge-appen må du akseptere oppdaterte vilkår hvis du vil fortsette å bruke appen.
5.3 Midlertidig opphold av avtalen
NHNs plikter etter denne avtalen opphører midlertidig dersom det inntrer omstendigheter utenfor vår kontroll og som vi ikke med rimelighet kunne forutse eller unngå følgene av og som umuliggjør oppfyllelsen av avtalen. Det samme gjelder forhold som skyldes plikter som er pålagt NHN i eller i medhold av lov.
5.4 Kontakt oss
Du kan kontakte Veiledning helsenorge.no for hjelp og informasjon.
Publisert 10.05.2022
1 Om tjenesten
Helsenorge-appen er en app for enklere tilgang til Helsenorge-tjenester på mobil som leveres av Norsk helsenett SF (NHN).
2 Avtaleinngåelse
2.1 Avtalen og parter
Denne avtalen består av vilkårene nedenfor. I tillegg til vilkårene i avtalen gjelder de til enhver tid gjeldende bestemmelsene i norsk lovgivning. Partene i avtalen er deg og Norsk helsenett SF, Abels gate 9, 7030 Trondheim, org.nr. 994 598 759.
Denne avtalen gjelder bruk av Helsenorge-appen og behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i avtalens kapittel 3. Behandling av personopplysninger som skjer på Helsenorge er uavhengig av denne appen. Det betyr at behandling av personopplysninger som skjer på Helsenorge ikke er regulert av denne avtalen, men av bruksvilkår for Helsenorge, dersom du har samtykket til bruk av Helsenorge-tjenester. Bruksvilkår for Helsenorge kan du finne her.
2.2 Hva må til for å kunne bruke Helsenorge-appen
- Du må ha norsk fødselsnummer eller D-nummer.
- Du må ha fylt 16 år.
- Du må ha gjort deg kjent med og akseptert denne avtalen.
- Du må kunne bruke en av ID-portens innloggingsalternativer.
3 Behandling av personopplysninger
NHN er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som skjer i forbindelse med bruk av Helsenorge-appen. Her beskriver vi hvilke personopplysninger om deg vi behandler, til hvilke formål og med hvilke behandlingsgrunnlag.
3.1 Behandlingsaktiviteter
Formålet med vår behandling av personopplysninger ved din bruk av Helsenorge-appen er først og fremst å oppfylle de forpliktelsene NHN har påtatt seg for gjennomføring av avtalen, det vil si å tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge og gi deg informasjon om antall nye meldinger og hendelser du har på Helsenorge (se kapittel 3.1.1).
Enkelt innhold vil også kunne lagres i appen (se kapittel 3.1.2).
Utover dette vil personopplysninger også behandles til sikkerhetsformål og statistiske formål (henholdsvis kapittel 3.1.3 og 3.1.4).
3.1.1 Tilby brukeren en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på mobil på
For å tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på mobil behandles din identitet (autentisert gjennom ID-porten), hvilke tjenester du skal ha tilgang til på Helsenorge basert på ditt samtykke til bruk av Helsenorge og antall nye meldinger og hendelser du har på Helsenorge. Denne behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg og har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
3.1.2 Lokal lagring av utvalgt innhold på Helsenorge
For å kunne tilby visning av innhold uten at du har nettverksforbindelse vil innhold i utvalgte tjenester lagres lokalt i Helsenorge-appen dersom du bruker tjenesten. Det vil ikke behandles andre personopplysninger til dette formålet enn opplysningene som kommer frem av innholdet du velger å laste ned. Innhold vil ikke lagres lokalt i appen dersom du ikke besøker tjenesten.
Følgende tjenester lagrer innhold lokalt i appen dersom du bruker dem:
- Koronasertifikat
Denne behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg og har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
Samtykke til behandling av helseopplysninger:
Fordi innholdet kan inneholde helseopplysninger trenger vi også ditt samtykke, jamfør personvernforordningen artikkel 9 nr. 2 bokstav a. Ved å registrere ditt samtykke til bruk av appen samtykker du lagring av innhold for de ovennevnte tjenestene. Lagring vil ikke skje dersom du ikke besøker disse tjenestene. Du kan trekke samtykket ditt til denne lagringen ved å gjøre en full utlogging av appen eller avinstallere den. Da vil lagret innhold slettes.
3.1.3 Behandling av personopplysninger til sikkerhets- og feilsøkingsformål
For å kunne ivareta sikkerheten og ha mulighet til å undersøke feilsituasjoner og sikkerhetshendelser i Helsenorge-appen logges tidspunkter for inn- og utlogging i appen. Loggen lagres på Helsenorge. Denne loggen vises også for deg på Helsenorge slik at du kan kontrollere bruk av appen.
Denne behandlingen er nødvendig for å ivareta den rettslige forpliktelsen vi har til å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet. Følgelig har behandlingen behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c, jamfør personvernforordningen artikkel 32 om sikkerhet ved behandlingen.
3.1.4 Statistikk over bruk av Helsenorge-appen
For å kunne levere gode tjenester til deg behandler vi opplysninger for statistiske formål. Adobe Analytics brukes som databehandler for dette formålet. Opplysningene anonymiseres når de er sendt til Adobe og vil derfor ikke kunne knyttes til deg. Ingen helseopplysninger eller andre sensitive personopplysninger brukes til dette formålet. Opplysninger som brukes til dette formålet er appinformasjon og enhetsinformasjon.
Denne behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne tilby en best mulig tjeneste. Følgelig har behandlingen behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f.
3.3 Apptilganger
Helsenorge-appen vil ikke behøve noen apptilganger fra telefonen din.
3.5 Databehandlere
Adobe Analytics benyttes for behandling av personopplysninger til statistiske formål. Les mer om dette i punkt 3.1.4.
3.6 Dine rettigheter
Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger om deg som behandles, samt å få uriktige personopplysninger rettet. Du har også rett til å få personopplysninger om deg slettet eller behandlingen av dem begrenset dersom vilkårene for dette er oppfylt. Disse rettighetene følger av personvernforordningen artikkel 15 – 18. For spørsmål om eller håndheving av disse rettighetene kan du ta kontakt med NHNs personvernombud (personvernombud@nhn.no).
3.7 Lagring av personopplysninger
Personopplysningene som lagres i forbindelse med bruk av Helsenorge-appen er som følger:
Det at du har inngått denne avtalen lagres i Helsenorge-appen på telefonen din og vil være lagret så lenge appen forblir installert.
Personopplysninger som hentes fra Helsenorge lagres på Helsenorge eller hos andre virksomheter som beskrevet i bruksvilkårene for Helsenorge. Slike opplysninger lagres ikke i Helsenorge-appen med mindre det er snakk om utvalgt innhold som lastes ned, som beskrevet i kapittel 3.1.2. Innhold som lastes ned forblir lagret i Helsenorge-appen frem til du gjør en full utlogging i appen eller velger å slette appen.
Logger over bruk av appen (se. Kapittel 3.1.3) lagres også på Helsenorge. Disse slettes etter 2 år.
3.8 Kontaktinformasjon til personvernombudet
Dersom du har spørsmål til Helsenorge-appens behandling av personopplysninger kan du kontakte vårt personvernombud på personvernombud@nhn.no.
4 Ditt ansvar
Du plikter å benytte tjenestene med tilstrekkelig varsomhet, slik at informasjonssikkerheten ivaretas og dine eller andres opplysninger ikke kommer på avveie.
5 Generelle bestemmelser
5.1 Varighet og oppsigelse
Avtalen løper så lenge vi tilbyr Helsenorge-appen.
Dersom du ønsker å si opp avtalen, kan du gjøre dette ved å avinstallere appen.
5.2 Endringer i avtalen
De til enhver tid gjeldende vilkår i avtalen vil være tilgjengelig på helsenorge.no/helsenorge-appen/#bruksvilkar. Ved endringer i avtalevilkårene eller behandlingen av personopplysninger i Helsenorge-appen må du akseptere oppdaterte vilkår hvis du vil fortsette å bruke appen.
5.3 Midlertidig opphold av avtalen
NHNs plikter etter denne avtalen opphører midlertidig dersom det inntrer omstendigheter utenfor vår kontroll og som vi ikke med rimelighet kunne forutse eller unngå følgene av og som umuliggjør oppfyllelsen av avtalen. Det samme gjelder forhold som skyldes plikter som er pålagt NHN i eller i medhold av lov.
5.4 Kontakt oss
Du kan kontakte Veiledning helsenorge.no for hjelp og informasjon.
Publisert 13.10.2021