Trening og fysisk aktivitet

Tips for å bli mer aktiv

Mange vil gjerne være mer aktive, men opplever at det er tungt å komme i gang med trening. Dette kan du gjøre for å få inn mer aktivitet i hverdagen.

Få bedre kondisjon og utholdenhet

God kondisjon er en av de viktigste faktorene for god helse og for å unngå sykdom. Slik kommer du i gang med kondisjonstrening.

Prøv Dine30 på 30 dager

Her er et 30-dagers kom-i-gang-program med lav terskel som passer for deg som vil bli mer aktiv. Fysisk aktivitet kan være gøy, trivelig og sosialt.

Aktivitetene som gir høyest energiforbruk

Visste du at bare litt aktivitet for de aller fleste vil være positivt for helsa sammenlignet med det å sitte i ro?

Barn og fysisk aktivitet

Barn er skapt for bevegelse og aktivitet, og foreldre bør gi barna gode og positive vaner. Se forslag til aktiviteter for barn i ulike aldre.

Eldre og fysisk aktivitet

Kroppen har godt av trening og fysisk aktivitet uansett alder. Er du i god fysisk form, vil du i større grad kunne være aktiv og klare deg selv.

Fallforebygging – trening for eldre

En av tre eldre over 65 år faller hvert år. God fysisk funksjon er av det viktigste for å hindre fall, og her finner du øvelser som hjelper deg.

Forslag til enkle styrketreningsøvelser

Finn gode øvelser som styrker de ulike muskelgruppene dine her. De passer for de fleste og kan gjøres i eget tempo.

Helsedirektoratets anbefalinger for fysisk aktivitet

Voksne bør være i fysisk aktivitet omtrent 30 minutter med moderat til høy intensitet daglig.

Hva fysisk aktivitet gjør med kroppen

Regelmessig fysisk aktivitet eller trening gir overskudd i hverdagen og har mange positive effekter på både fysisk og psykisk helse.

Motorisk utvikling hos barn

Motorikk er viktig for barn og unges deltakelse i aktiviteter, praktiske oppgaver og selvbilde. Motorisk utvikling kan deles i fire perioder.

Stillesitting

For mye stillesitting er negativt for helsen. De fleste bør redusere tiden i ro – også de som er litt aktive.

Stølhet i musklene

Når du trener hardt eller på en ny måte, kan du få vondt i musklene senere.

Trening og fysisk aktivitet på jobb

Her får du tips til hvordan du kan bli mer aktiv til og fra jobb, og mens du er på jobb.

Trening som gravid og etter fødselen

Gravide som er fysisk aktive og trener, opplever enklere svangerskap og fødsel. Etter fødselen kan du trene så raskt etterpå som du føler for det.