Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Send Helfo søknad digitalt

Når du benytter digitalt skjema i Altinn, vil Helfo få søknaden raskt.

​Hvis du er registrert i kontaktregisteret til Difi (Direktoratet for Forvaltning og IKT), får du en bekreftelse på SMS eller e-post når søknaden er mottatt hos Helfo. Det kan ta inntil to virkedager.

Dokumentasjon må lastes opp elektronisk og legges ved skjemaet. Pass på at dokumentasjonen er leselig.

Elektroniske dokumenter kan være:

  1. Dokumenter du har tilgjengelig på din pc eller mobiltelefon. Disse er det ingen grunn til å skrive ut og skanne – de kan lastes opp fra pc eller mobiltelefon når de er lagret der.
  2. Skannede dokumenter. Du kan skanne dokumentene med en skanner, en multifunksjonsmaskin/kopimaskin eller en mobiltelefon. Dokumentene må lagres før de kan lastes opp.
  3. Dokumenter du tar bilde av. Du kan ta bilder av dokumentene med kamera, mobiltelefon eller nettbrett. Hvis du fyller ut skjema via pc, må du få overført bildene til pc-en. Du kan for eksempel sende dem til deg selv via e-post eller lagre dem i en skytjeneste.

Du finner veiledningsvideo for opplasting av vedlegg her.

Du må oppbevare de originale kvitteringene og annen originaldokumentasjon i tre år fra du får vedtak fra Helfo.

For at du skal være trygg på at opplysningene dine ikke blir synlige for uvedkommende, må du logge deg på med bank-ID, bank-ID på mobil, Comfides, Buypass ID på smartkort eller Buypass ID i mobil for å kunne fylle ut og sende inn skjemaet.