Har du vært til behandling, kan du søke om å få pengestøtte til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
Ønsker du å se hvilket samtykke du har gitt, eller endre samtykket, kan du gjøre det under Personverninnstillinger.
Du kan gi noen fullmakt til å søke, eller være i kontakt med Pasientreiser på dine vegne.
Du kan gi en person fullmakt for å:
til å søke eller kontakte Pasientreiser på dine vegne
få innsyn i saken din
motta henvendelser fra Pasientreiser
motta vedtak
For å kunne benytte denne tjenesten på vegne av andre som du ikke har foreldreansvar for, må de gi fullmakt til tjenesteområde nummer 3: Digitale helsetjenester.
Personer, uten foreldreansvar eller vergemål, som skal søke eller handle på vegne av en pasient
Institusjoner som søker om dekning av reiseutgifter i forbindelse med en pasientreise. For eksempel et asylmottak eller en skole som har lagt ut for reiseutgifter for en pasient, og søker om dekning av disse utgiftene
En person med foreldreansvar eller vergemål trenger ikke fullmakt for å søke eller handle på vegne av pasienten vedkommende er ansvarlig for.
Digital fullmakt
Du kan gi fullmakt ved å logge deg inn, og velge fullmakter under «Profil og innstillinger». Her kan du enten legge til et familiemedlem fra listen, eller registrere en annen person du vil skal ha fullmakt for deg. Du bestemmer om digital fullmakt skal gjelde for en begrenset eller ubegrenset periode.
Fullmakt i posten
Hvis du sender en fullmakt i posten, bør det komme klart frem av dokumentet at det er en fullmakt.
Det er nødvendig å ha med navn, kontaktinformasjon og personnummer til den som gir fullmakt, og til personen som får fullmakt. Du må også skrive hva fullmakten gjelder.
Fullmakten sendes med søknaden, og blir liggende i saken som et bilag. Pasientreiser har ikke mulighet til å lagre fullmakter, derfor må fullmakt må legges ved hver gang du sender en søknad til Pasientreiser.
Bruk mal for fullmakt når du søker med papirskjema per post.
Du kan bruke denne tjenesten på vegne av barn som du har foreldreansvar for. Dette gjør du ved å velge barnets profil fra Pasientreiser-tjenesten, etter at du er logget inn.
Hemmelig adresse kalles ofte «fortrolig adresse» eller «adressesperre».
Denne tjenesten er ikke tilgjengelig for personer med fortrolig adresse (kode 7) og strengt fortrolig adresse (kode 6).
Hvis deler av denne tjenesten inneholder informasjon fra andre tjenester som på grunn av fortrolig adresse ikke er tilgjengelig for deg, vil det ikke vises der heller.
Hvis du bor på fortrolig adresse vil du ikke kunne representere andre på Helsenorge, og andre vil heller ikke kunne handle på dine vegne.
Pasientreiser ønsker å informere deg som er pasient, reiseledsager eller pårørende om hva du kan forvente deg i møte med dem.