Gode helse- og omsorgs-tjenester
Før jeg begynner å lese
På disse nett-sidene
kan jeg,
som er ungdom, voksen eller gammel,
og som har utviklings-hemming,
lese og lære om
helse- og omsorgs-tjenester.
Lett-lest
Nett-sidene er skrevet med enkel tekst
og enkelt innhold.
Lange ord har fått binde-strek
for å gjøre ordene lettere å lese
og å forstå.
Noen ord kan være ekstra vanskelige å forstå.
De har fått rød farge.
I ord-listen nederst på hver side
kan jeg lese hva de røde ordene betyr.
Helse- og omsorgs-tjenester
Jeg kan lese om
hvordan personalet, fast-legen,
sykehuset og andre
kan hjelpe meg.
Jeg kan lese om hjelp til å bestemme selv,
hjelp i hele livet fra ung til gammel
og hjelpen jeg får hver dag.
Jeg kan lese om hjelp for å holde meg frisk,
og hjelp hvis jeg blir syk.
Jeg skal være med å bestemme
hva slags hjelp jeg skal få.
Hvis jeg ikke er fornøyd med hjelpen,
kan jeg si fra til de som gir meg hjelp.
Menneske-rettighetene
Menneske-rettighetene gjelder for meg
og alle mennesker.
Alle mennesker er like mye verdt.
Derfor har vi de samme menneske-rettighetene.
Jeg kan lese mer om menneske-rettigheter
i dette lett-leste heftet:
FNs konvensjon om rettigheter
til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Veileder
Det jeg leser om på Helsenorge
er hentet fra den nasjonale veilederen:
"Gode helse- og omsorgstjenester
til personer med utviklingshemming".
Veilederen er skrevet for
de som jobber i kommunen.
Lettlest hefte (pdf)
Gode helse-og omsorgs-tjenester.
Lettlest hefte fra Helsedirektoratet, 2022.
Innholdet er levert av Helsedirektoratet i samarbeid med Ridderne og personer med utviklingshemming fra Bærum arbeidssenter og Rådgivningsgruppen i Bærum.