Mat og drikke gravide ikke bør spise

I svangerskapet bør du være oppmerksom på enkelte matvarer som kan inneholde mikroorganismer, fremmedstoffer eller miljøgifter som kan være skadelig for fosteret.

​De aller viktigste rådene for å unngå smittestoffer via mat er å sørge for god hygiene ved håndtering av mat, samt å spise mat som er gjennomstekt eller kokt og serveres rykende varm.

Det beste rådet for å unngå for mye fremmedstoffer eller miljøgifter fra maten er å spise variert og hovedsakelig plantebasert.

Kjøtt og spekemat

Det anbefales alle å være forsiktige med rødt kjøtt, og særlig bearbeidede kjøttprodukter (som pølse- og farseprodukter), og ikke spise mer enn maksimalt 500 gram per uke.

Spis kun kjøtt som er gjennomkokt eller gjennomstekt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar.

Unngå rått kjøtt som

  • spekemat/spekepølse
  • gravet kjøtt
  • biff tartar
  • roastbeef

Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato.

Viltkjøtt

Vilt skutt med blyholdig ammunisjon kan inneholde rester av bly. Hvis du er gravid eller planlegger å bli gravid, bør du unngå viltkjøtt hvor det er risiko for blyrester fra jaktammunisjonen

Fisk, sushi og annen sjømat

​Fisk og sjømat kan inneholde mikroorganismer eller fremmedstoffer som kan være skadelig for fosteret.

  • Unngå rakfisk når du er gravid, på grunn av skadelige bakterier.
  • Du kan spise gravet og røkt fisk, men slik fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato.
  • Du kan spise sushi når du er gravid, så sant den er laget av fersk fisk, men unngå fiskeslagene på listen under.

Fisk og sjømat du bør unngå på grunn av fremmedstoffer/miljøgifter:

  • Selkjøtt
  • Blåkveite over tre kilo
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er trygt
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei
  • Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell.

Ost og meieriprodukter

Du bør unngå upasteurisert melk og produkter laget av slik melk. Pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet, slik at skadelige bakterier er drept. Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Unngå myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier).

Osteprodusentene i Norge og EU er pålagt å merke oster laget av upasteurisert melk.

Alle oster som er varmebehandlet, for eksempel på pizza, i varme sauser og så videre er trygge når de er varmebehandlet ved over 70 grader.

Koffeinholdige drikker og alkohol

Alkohol

Alle rusmidler moren får i seg, går over til barnet via morkaken. Alkohol som den gravide inntar gir barnet den samme promillen som mor.

Barnets organer er imidlertid umodne og under utvikling, og alkohol kan hemme og skade danning av celler og organer. Hjernen er særlig sårbar fordi den utvikler seg gjennom hele svangerskapet.

For alkohol er det ikke kjent noen minstemengde for hva som kan være skadelig for fosteret. Derfor anbefales totalavhold fra alkohol gjennom hele svangerskapet.

Koffeinholdige drikker

Kaffe, te og cola og såkalte energidrikker inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):

  • Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)

Sjekk koffeininnholdet i det du drikker ved å lese på flasken/emballasjen dersom du er usikker. Koffeininnholdet kan variere mellom ulike typer drikkevarer.

Lakris og ingefær

Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre, et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten.

Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. Bakgrunnen er dyreforsøk som viser at store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort.

Sopplukking, fisking og plukking av bær og fugleegg

Måkeegg har et høyt innhold av miljøgifter og bør unngås av gravide. Egg fra andre ville fugler er ikke undersøkt, men egg fra andre typer fiskespisende fugl har mest sannsynlig også høyt nivå av miljøgifter (for eksempel ærfuglegg).

For fisk og annen sjømat fra noen forurensede områder, gir Mattilsynet advarsler (matportalen.no) om å begrense eller ikke spise visse typer sjømat fra disse områdene.

På grunn av forurensning etter Tsjernobyl-ulykken i 1986 kan matvarer fra enkelte områder i Norge - blant annet reinkjøtt og viltfanget ferskvannsfisk, sopp og ville bær fortsatt inneholde noe radioaktivitet. Gravide bør ikke få i seg mer enn 40.000 becquerel i året.

Toxoplasma og listeria

Parasitten toxoplasma og bakterien listeria kan gi infeksjoner (henholdsvis toxoplasmose og listeriose) som i verste fall fører til abort eller skader på fosteret.

Toxoplasma (T. gondii) er en parasitt som kan overføres via katter og katteavføring. Du kan bli smittet ved å klappe katter eller gjennom mat og drikke som har vært i kontakt med katteavføring, som uvasket frukt eller grønnsaker. Du kan også bli smittet ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med toxoplasma.

Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og som kan smitte gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet, som

  • skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av (eller etter) holdbarhetstiden
  • røkelaks
  • upasteurisert melk
  • myke og halvfaste oster av upasteurisert melk eller rå melk
  • muggoster
  • spekemat

Kostråd på reise utenlands

Mange land har en høyere forekomst av skadelige bakterier og parasitter enn vi har i Norge. Det er derfor klokt av deg som gravid å være ekstra forsiktig med mat i utlandet. De hygienereglene du praktiserer i Norge, må praktiseres enda strengere i utlandet.

  • Unngå spesielt rått kjøtt og rå fisk.
  • Vask eller skrell rå grønnsaker, frukt og bær.
  • Ha rådene i bakhodet også når du er på restaurant.
  • Snakk gjerne med helsepersonell før du reiser.