Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Mat og drikke når du er gravid

Et godt og variert kosthold som sørger for nok vitaminer og mineraler er viktig når du er gravid. Her er noen råd om gode matvaner i svangerskapet.

Sunn mat er viktig for en gravid.
Foto: Johnér

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​For at barnet skal vokse og utvikle seg, trenger du som mor enda mer mat enn ellers.  Du trenger ikke nødvendigvis mer kalorier, men flere vitaminer og mineraler. ​

Sunne og regelmessige måltider i hverdagen er det som betyr mest for din og barnets helse. For å få best mulig sammensetning av ulike næringsstoffer som proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler er det også viktig å spise variert. ​​​

Gode matvaner når du er gravid

  • ​Spis «fem om dagen» – tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt. 

  • Velg kokte eller bakte poteter fremfor pommes frites. 

  • Spis grove korn- og brødvarer. 

  • Spis fisk to-tre ganger i uken. 

  • Varier mellom mager og fet fisk.​

  • Velg magre kjøtt- og meieriprodukter. 

  • Velg grove kornprodukter – gjerne fullkornsvarianter. 

  • Velg myk vegetabilsk margarin eller olje. 

  • Kutt ned på inntaket av sukker. 

  • Vær varsom med salt.

Se gjerne etter produkter merket med Nøkkelhullet​. De inneholder mindre fett, salt, sukker og mer fiber enn andre produkter av samme type.

Drikke når du er gravid

Drikk vann til maten og som tørstedrikk​. Drikk gjerne også 1–2 glass melk om dagen, helst skummet eller lettmelk med 0,7 % fett eller mindre. Maks 1–2 kopper kaffe eller 3–4 kopper vanlig te. Du bør i tillegg begrense inntaket av cola.

Husk at du bør være totalt avholdende fra alkohol gjennom hele graviditeten.

Hvor mye ekstra skal jeg spise som gravid?

I gjennomsnitt trenger du så mye ekstra mat hver dag:

Å gå passe opp i vekt er bra for både din egen og barnets helse. Vanlig vektøkning er mellom 11 og 16 kilo. Vekten øker som oftest mest i siste del av svangerskapet. Dersom du i utgangspunktet er overvektig, er det i orden om du bare går opp noen få kilo. Du bør ikke slanke deg når du er gravid. ​

Viktige vitaminer og mineraler for gravide

​Fol​​at 

Alle kvinner som planlegger å bli gravide, eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat, 400 mikrogram per dag til 12. svangerskapsuke. Folat forebygger ryggmargsbrokk, og du får kjøpt folat på apoteket. Matvarer som inneholder mye folat, er grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, særlig grønne grønnsaker som brokkoli, grønnkål, rosenkål og spinat. 

Vita​​min D 

Både mor og barn trenger tilstrekkelig med vitamin D under svangerskapet. D-vitamin får du i deg ved å spise fet fisk og være ute i sollys. Noen typer melk, ost og margarin er også beriket med D-vitamin. I tillegg anbefales det at du tar 5 ml tran (én barneskje) om dagen, eller tilsvarende i trankapsler. 

​​Jer​​n 

Jernbehovet øker når du er gravid. Jern finner du i grove kornprodukter, kjøtt, lever, spinat, poteter og grønne grønnsaker. 

Kalsiu​​m 

For at barnet skal utvikle skjelettet sitt, trenger du ekstra kalsium. God kilder til kalsium er melk, ost, yoghurt, frø, sardiner, grønne blader, nøtter, mandler og tørket frukt. 

Jod

Behovet for jod øker i svangerskapet. Mangel på jod kan hemme utviklingen av nervesystemet hos barnet. Viktige kilder til jod er melk, meieriprodukter, hvit fisk, sjømat, egg og salt som er tilsatt jod. Gravide som utelater disse matvarene, kan ha lavere inntak av jod enn anbefalt. Da kan det være behov for tilskudd som inneholder jod.

Naturle​​​gemidler 

Gravide bør ikke bruke naturlegemidler. Det mangler dokumentasjon om virkning og trygghet for de fleste helsekostprodukter og naturlegemidler for gravide.

Kosttils​kudd 

Kosttilskudd kan ikke erstatte det mangfoldet av stoffer som et sunt og variert kosthold gir. Tar du kosttilskudd, kan du få i deg for mye av enkelte næringsstoffer. Ønsker du likevel å ta kosttilskudd, er det viktig å følge doseringen som er angitt på kosttilskuddet og ikke ta flere ulike typer kosttilskudd som inneholder de samme vitaminene og mineralene. ​

Matvarer som kan inneholde toxoplasma og listeria

​Noen få matvarer inneholder stoffer som ikke er bra for barnet ditt. Selv om risikoen for å bli smittet er svært liten, kan konsekvensene bli alvorlige. Det viktigste er å unngå matvarer som kan inneholde mikroorganismene toxoplasma og listeria. 

Toxoplasma-bakterien kan forekomme ved eksempel uvasket frukt eller grønnsaker. Du kan også bli smittet ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med toxoplasma.

​​Listeria-bakterien smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks som ikke er fersk, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

Matportalen.no er alltid oppdatert med hva du kan spise eller ikke spise og hva som kan inneholde toxoplasma og listeria-bakterier. 

Vask hender, kniver og fjøler grundig etter kontakt med rått kjøtt. Skyll frukt, bær og grønnsaker.

Risikoen for at fosteret har tatt skade av det du er har spist er svært liten. Dersom du går rundt og er engstelig, kan du enten ta direkte kontakt med produsenten av produktet for å forhøre deg nærmere om risikoen, eller du kan ta opp problemet på helsestasjonen, fastlegen eller jordmoren din.