Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Stølhet i musklene

Når du trener hardt eller på en ny måte, kan du få vondt i musklene senere. Forskning har ikke funnet noe som hjelper mot stølhet.

Etter trening er det vanlig å bli litt støl i musklene
Foto: iStock

Symptomer på stølhet

​Når en muskel er støl, gjør det vondt å bevege på den. Musklene kan også være ømme å ta på.

Stølhet er normalt som verst 1–3 dager etter treningsøkten og er forbigående etter 3–7 dager. Når vi bruker den støle muskulaturen forsvinner mye av stølhetsfølelsen.

Årsaker til stølhet

Uvant eller tungt arbeid

Mekanismene som fører til stølhet er fortsatt ukjent, men bakgrunnen pleier å være minst en av disse:

  • Muskelarbeidet eller bevegelsene du gjør er uvant.
  • Du strekker muskelen under arbeid.
  • Du utsetter muskelen for stor belastning.
  • Treningen du gjør er mer belastende enn du er vant til.
  • Du belaster en muskel mens den er forlenget, f.eks. lårmuskulaturen når du går ned en trapp.

Vanlig å bli støl

Mange som ønsker å bli fysisk aktive opplever stølhet. Det kan være en barriere for å fortsette aktiviteten.

Det er normalt at man blir støl når man gjør en ny øvelse. Det opplever både mosjonister og toppidrettsutøvere. Mange mosjonister blir støle etter årets første jogge- eller skitur fordi musklene utfordres på en ny måte.

Slik forebygger du stølhet

​Tren regelmessig

Siden stølhet gjerne kommer av uvante eller sterkt belastende treningsøvelser, vil den beste måten å forebygge stølhet på være å trene regelmessig.

Da vil musklene venne seg til aktiviteten, og du vil bli mindre støl.

Tøy ut etter trening

Å tøye ut musklene kan føre til mindre stølhet etter trening.

Dersom muskulaturen er blitt belastet hardt bør du være forsiktig mens å tøyer. Tar du for hardt i, kan du ødelegge muskelcellene og bli enda mer støl etterpå.

Mat, søvn, stress og alder

Disse tingene kan også påvirke hvor fort muskulaturen din blir bra igjen etter trening (restitusjon):

  • Kostholdet og livsstilen din.
  • Hvor mye søvn du får.
  • Hvor stresset du er.
  • Hvor gammel du er.

Ingen behandling mot stølhet

​Når du først har blitt støl, er det lite du kan gjøre for å lindre stølheten. Det må gå over av seg selv.

Mange prøver å trene med den samme øvelse, å kjøle ned muskelen eller  massasje. Ingen av disse behandlingsmetodene har vitenskapelig dokumentert effekt.