Farlig å sitte stille lenge

For mye stillesitting er negativt for helsen. De fleste bør redusere tiden i ro – også de som er litt aktive.

Jente sitter og surfer på telefonen sin
Foto: Viktor Holm / Johnér Bildbyrå AB

Vi sitter mer enn vi tror

Mange er ikke klar over hvor mye av dagen de tilbringer stillesittende. Målinger viser at voksne nordmenn bruker drøyt 60 prosent av våken tid i ro eller stillesittende.
 
Du bør unngå langvarig stillesitting eller tid i ro. Den samlede tiden i løpet av dagen hvor vi ikke rører på oss er farlig dersom vi ikke er fysisk aktive. For de fleste vil stillesitting være farlig siden vi beveger oss lite i hverdagen.

Regelmessige korte pauser hvor du reiser deg opp og har en form for muskelaktivitet i noen minutter vil ha positiv effekt.

Hva kan jeg gjøre for å sitte mindre?

Sett deg noen mål om hvordan du kan bruke en mindre del av dagen i ro. Lag enkle huskeregler på arbeidsplassen eller hjemme, slik at du husker at du skal ta små avbrekk fra sittingen. For de fleste er det mange muligheter til å være litt mer aktiv i løpet av dagen.

Her er enkle tips til hvordan du kan gjøre det:

  • Reduser tiden sittende foran skjerm som pc, nettbrett, tv og mobil.
  • Gå eller sykle istedenfor å kjøre bil der det er mulig.
  • Ta en pause og bryt stillesittingen i løpet av dagen og kvelden.
  • Bryt opp lengre tids stillesitting – bruk huskelapper i hverdagen.
  • Skal du møte noen? Start gjerne møtet med en liten gåtur.
  • Bruk hev- og senkepulter på arbeid og møterom med ståbord.
  • Ta korte ståpauser i møter.
  • Drikk mer vann – ta korte pauser for å hente vann.
  • Gå til butikken i stedet for å kjøre.
  • Stå og gå når du prater i telefonen.