Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Slik blir dere en aktiv familie

Det er god grunn til å tro at fysisk aktive foreldre får fysisk aktive barn. Her følger noen gode råd til deg som forelder om barn og fysisk aktivitet.

Mor og datter på fjelltur

Foto: Niclas Vestefjell / Johnér Bildbyrå

​​​​​​​​​​​​Foreldre er viktige rollemodeller i barns oppvekst, og barn arver ofte foreldrenes livsstil. Man har grunn til å tro at barn av foreldre som selv er fysisk aktive, også er i bedre fysisk form enn barn av foreldre som er lite aktive. Som foreldre er du også en rollemodell når det gjelder tv-, pc- og mobilvaner.

Som foreldre bør du forsøke å motivere barnet ditt til å være i fysisk aktivitet minst 60 minutter daglig, etter de nasjonale anbefalingene for fysisk a​ktivitet​ og redusere tiden i ro. Men husk at fysisk aktivitet skal være moro og lystbetont.

Aktiviteter dere kan gjøre sammen

​Nedenfor finner du en del råd som kan være nyttige for å stimulere barnet ditt til å være fysisk aktiv og bidra til en best mulig utvikling.

  • Begrens barnet ditt fra stillesitting​, lag tydelige rammer som er lett for barnet å forholde seg til. Vær oppmerksom på barnets tidsbruk foran data, mobiltelefoni, tv og spillkonsoller. Forsøk heller å motivere barnet ditt til å gjøre annen type aktivitet som er i bevegelse.

  • Vær selv fysisk aktiv sammen med barnet: Lek sammen med ditt barn. Inspirer til bevegelseslek og utprøving av forskjellige former for løp, hopp, hink, rulle-, kaste- og fangeleker og lignende.

  • La småskolebarnet få muligheter til å være i variert aktivitet: Organiser lek og delta i aktiviteter sammen med barna.

  • La barn være ute i fysisk aktiv lek ​sammen med venner: Å være ute er den beste garantien for at barn er i fysisk aktivitet.

  • Stimuler til bevegelsesglede og inspirer til aktivitet gjennom organiserte og uorganiserte aktiviteter. 

  • Gå tur på barnas premisser: Ta dere tid til å utforske det dere ser underveis. Turen behøver ikke være lang, men vær innstilt på mange stopp og episoder som tar tid. Motiver barn og ungdom til å være i organisert aktivitet: Følg opp og vær en støttespiller; vis interesse for barnas aktiviteter. For barn i skolealder bør de organiserte fritidsaktivitetene deres være foreldrenes hobby.

  • Vær bevisst på barnehagens og skolens ansvar for å legge til rette for fysisk aktivitet hver dag: Vis interesse og vær en pådriver gjennom foreldreutvalget.

  • Vær oppmerksom på anbefalinger om at barn og unge bør redusere tiden i ro og være i fysisk aktivitet i minst en time hver dag med moderat til høy aktivitet: Dette vil være forebyggende for livsstilssykdommer senere i livet og fremme god helse og trivsel.

Driver barna dine idrett? Husk at bestemmelsene om barn​eidrett​ gjelder fram til 12 år, og de er laget for at barna skal få det best mulig i idretten.​