Råd til deg som tidligere har opplevd traumatiske hendelser

Når hendelser og situasjoner oppleves som utrygge og ligner på opplevelser fra fortiden, er det helt vanlig å bli minnet om tidligere traumer og tap.

Du kan føle deg deprimert når du gjenopplever traumatiske hendelser. Snakk med noen om det.
Foto: iStockphoto

​Vanlige reaksjoner for deg som tidligere har opplevd traumatiske hendelser

  • Livet kan plutselig kjennes utrygt, og det kan føles som om den tidligere traumatiske hendelsen skjer igjen.

  • Minner og bilder fra tidligere traumatiske hendelser kan dukke opp enten om dagen og/eller i mareritt om natten.

  • Søvnproblemer, kroppslige reaksjoner og/eller angstreaksjoner kan oppstå.

  • Du kan føle deg hjelpeløs.

  • Du kan bli engstelig for dine nærmeste enten de er her i nærheten av deg eller i et annet land.

  • Du kan føle deg deprimert og få et ønske om å trekke deg tilbake.

  • Du kan begynne å se mye på TV og lese alt som står i media. Det du ser kan også blande seg med det det du har opplevd tidligere.

Hvis du har det slik, kan det hjelpe å gjøre følgende:

  • ​Ta vare på deg selv. Få nok søvn, spis vanlig og pass på de daglige rutiner.

  • Vær sammen med dine nærmeste, oppsøk venner og snakk med dem som du føler deg fortrolig med.

  • Unngå å se for mye på TV og lese for mye i media.

  • Oppsøk fastlegen din hvis du får søvnproblemer, får smerter i kroppen eller begynner å bli plaget av minner om det som har vært vondt i livet ditt. Din fastlege kan hjelpe deg med henvisning videre dersom du har behov for mer hjelp.