Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Råd til deg som tidligere har opplevd traumatiske hendelser

Når hendelser og situasjoner oppleves som utrygge og ligner på opplevelser fra fortiden, er det helt vanlig å bli minnet om tidligere traumer og tap.

Du kan føle deg deprimert når du gjenopplever traumatiske hendelser. Snakk med noen om det.
Foto: iStockphoto

​Vanlige reaksjoner for deg som tidligere har opplevd traumatiske hendelser

  • Livet kan plutselig kjennes utrygt, og det kan føles som om den tidligere traumatiske hendelsen skjer igjen.

  • Minner og bilder fra tidligere traumatiske hendelser kan dukke opp enten om dagen og/eller i mareritt om natten.

  • Søvnproblemer, kroppslige reaksjoner og/eller angstreaksjoner kan oppstå.

  • Du kan føle deg hjelpeløs.

  • Du kan bli engstelig for dine nærmeste enten de er her i nærheten av deg eller i et annet land.

  • Du kan føle deg deprimert og få et ønske om å trekke deg tilbake.

  • Du kan begynne å se mye på TV og lese alt som står i media. Det du ser kan også blande seg med det det du har opplevd tidligere.

Hvis du har det slik, kan det hjelpe å gjøre følgende:

  • ​Ta vare på deg selv. Få nok søvn, spis vanlig og pass på de daglige rutiner.

  • Vær sammen med dine nærmeste, oppsøk venner og snakk med dem som du føler deg fortrolig med.

  • Unngå å se for mye på TV og lese for mye i media.

  • Oppsøk fastlegen din hvis du får søvnproblemer, får smerter i kroppen eller begynner å bli plaget av minner om det som har vært vondt i livet ditt. Din fastlege kan hjelpe deg med henvisning videre dersom du har behov for mer hjelp.