Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Soling, solkrem og UV-stråler

Litt sol på kroppen er sunt, men for mye kan gi langvarige helseskader. Bruk solkrem og beskytt barna med klær når sola er sterk.

Foto: Istock

Hva er UV-stråling?

De ultrafiolette strålene fra sola (UV-stråling) er lysstråler som vi ikke kan se. I små mengder er UV-stråler bra for oss, men for mye kan skade huden og øynene våre.

UV-strålingen er sterkest:

  • om sommeren
  • på høyfjellet
  • jo nærmere ekvator man kommer
  • midt på dagen

Ta pauser fra solen når den er på sitt sterkeste.

Vann, sand og snø reflekterer og forsterker strålingen som treffer oss. Da kan det være lurt å bruke ekstra solbeskyttelse.

Sol gir oss D-vitamin

UV-strålingen fra sola danner D-vitamin i huden.

Om sommeren trenger du bare små mengder sol på kroppen for å få den D-vitaminbehovet ditt. Resten av året er sola enten svakere eller helt borte, og da bør du sørge for å få nok D-vitamin gjennom maten eller kosttilskudd.

Helseskader av UV-stråling

UV-stråling kan føre til skade gjennom kjemiske reaksjoner i huden. Den mest alvorlige skadelig effekten er økt risiko for hudkreft, inklusive føflekkreft.

UV-strålingens effekt på huden avhenger av hva slags hudtype vi har. Lyshudede er mer utsatt for solskader enn mørkhudede.

For mye UV-stråling fra sola kan føre til:

  • solforbrenning
  • raskere aldring av huden
  • nedsatt immunforsvar
  • snøblindhet
  • øyeskader
  • hudkreft

Solforbrenning

Førstegrads solforbrenning er en hudreaksjon som kommer ved litt for mye soling.

I løpet av 24 timer etter soling vil du bli rød i huden, få hevelse og svie. Disse solskadene blir gradvis borte i løpet av noen dager.

Ytterligere soling kan gi annen- og tredjegrads solforbrenning med blant annet blemmer og sår.

Aldring av huden

Den minst skadelige langtidseffekten av overdreven soling, er raskere aldring av huden:

  • De elastiske fibrene i huden ødelegges.
  • Blodkar utvides.
  • Underhuden blir tykkere.
  • Huden ser rynkete og gammel ut.

Disse skadene kan ikke repareres.

Nedsatt immunforsvar

UV-stråling påvirker immunforsvaret. Strålingen gjør at det lett bryter ut aktive virusinfeksjoner i huden, som herpes som gir munnsår.

Noen får også soleksem som klør eller føles brennende.

Snøblindhet

En vanlig skade av UV-stråling er snøblindhet – betennelse på øyets horn- og bindehinne. Det er smertefullt å bli snøblind, men det er ikke farlig.

Skader på øyet

UV-stråling kan på sikt skade øyelinsen. Det kan føre til svekket syn og utvikling av øyesykdommen grå stær (katarakt).

Du kan også få varige skader på netthinnen hvis du:

  • ser på en delvis solformørkelse uten filter foran øynene
  • jobber i et yrke hvor du utsettes for mye sol
  • utsettes for mye stråling av andre grunner

Bruk solbriller for å unngå øyeskader.

Hudkreft

Hudkreft eller føflekkreft er den alvorligste langtidseffekten av UV-stråling. Intens soling og solforbrenninger, særlig i barneårene, kan føre til utvikling av hudkreft senere i livet.

Også solingen i voksen alder øker risikoen. Risikoen for hudkreft reduseres kraftig ved å bruke solbeskyttelse og ta pauser fra sola midt på dagen.

Barn og sol

Husk at barns hud og øyne er mye mer følsom enn voksnes.

Barn under ett år bør ikke være i sterk sommersol. Sett barnevognen i skyggen og beskytt barnet med klær og noe på hodet.

Mye av grunnlaget for utvikling av solskader legges i barneårene. Innfør derfor gode solingsvaner tidlig, slik at det blir en naturlig del av det å være ute.

Solkrem

Skygge og klær beskytter best mot sterk sol, men solkrem er nødvendig når huden ikke er beskyttet på annen måte.

Smør deg med solfaktor 15 eller høyere før du går ut. I solrike land bør du bruke minst faktor 30.

En håndfull krem må til for at hele kroppen skal få den beskyttelsen som står på solkrempakken.

Har du badet, svettet eller tørket bort kremen, bør du smøre deg på nytt.

Solarium

Statens strålevern fraråder folk å bruke solarium.

Fargen du får etter et solariumsbesøk gjør ikke huden særlig bedre beskyttet mot sola. Huden beskyttes best ved gjentatt og forsiktig soling, for da blir huden tykkere.

UV-strålene fra et solarium er like sterke som sydensola. Du kan derfor lett bli solbrent i solarium.

Soler du deg både i solarium og i Syden, belaster du huden din mye, og du øker risikoen for helseskader.

Det er 18-årsgrense for å ta solarium i Norge.