Føling og lavt blodsukker (hypoglykemi)

Lavt blodsukker (hypoglykemi) betyr at du har blodsukkerverdi på 3.9 mmol/ l eller lavere. Når du får symptomer på grunn av at blodsukkeret er for lavt, kalles det føling. Det er veldig sjelden at personer som ikke har diabetes får føling.

Ved lavt blodsukker, kalt føling, kan du føle deg svært uvel.
Foto: Istockphoto

 Alle som bruker insulin bør alltid ha noe søtt (søt drikke, honning, syltetøy e.l.) lett tilgjengelig. Lette følinger er vanlig for personer med godt regulert diabetes type 1. Bruker du insulin og har tendenser til alvorlige følinger, bør du også ha en Glucagon-sprøyte med deg. Denne bør nære pårørende og andre du er mye sammen med lære å sette.

Symptomer på føling

​Symptomene kan komme når blodsukkeret fremdeles er normalt, men faller raskt. De fleste merker ubehag eller får en reaksjon når blodsukkeret kommer ned i området 3,3–2,5 mmol/l, men dette varierer fra person til person – både hvor lavt blodsukkeret er når du får føling og hvordan du merker følingen. Ved mistanke om føling er det er viktig å måle blodsukkeret.

Symptomene ved føling varierer fra person til person, men den enkelte har som regel de samme symptomene hver gang.

Vanlige symptomer føling er:

  • Svetting
  • Skjelving
  • Blekhet
  • nummenhet/prikking i lepper/tunge,
  • hjertebank
  • hodepine
  • synsforstyrrelser
  • kvalme
  • endret oppførsel
  • tørste og økt matlyst eller sult

Symptomer på alvorlig føling kan være:

  • talevansker
  • dobbeltsyn
  • forvirring
  • sterkt unormal oppførsel
  • nedsatt bevissthet
  • bevisstløshet

Alvorlig føling kan også føre til insulinsjokk. Gjentatte insulinsjokk kan hos noen føre til redusert hukommelse. Dette er spesielt farlig for små barn.

Hvorfor får du føling?

De vanligste årsakene til føling (hypoglykemi) er for mye insulin eller medisiner sammenliknet med behovet. Det kan også skyldes:

  • Uvanlig eller økt fysisk aktivitet.
  • Uregelmessige måltider, for lite karbohydratholdig mat i forhold til insulin/medikamenter/fysisk aktivitet.
  • Endring av dosering av insulin/ tabletter uten at den samsvarer med matinntaket eller den fysiske aktiviteten.
  • Nedsatt medikamentbehov – skjer ofte når blodsukkeret blir normalt etter å ha ligget høyt i en periode, for eksempel ved nyoppdaget diabetes. Det kan også skyldes forsinket opptak av næring i tarmen på grunn av skader på det indre nervesystemet (autonom nevropati).
  • Stort alkoholinntak – gjelder også "dagen derpå".
  • Cøliaki, binyrebarksvikt, høyt stoffskifte (hypertyreose).
  • Emosjonelle påvirkninger/stress.

Behandling av lett føling

En lett føling kan behandles med mat eller drikke. Søte drikker som ett glass juice, melk, frukt, noen druesukkertabletter, honning eller et par sukkerbiter går raskt over i blodet og gir i løpet av 10–20 minutter den nødvendige blodsukkerstigningen.

Glucogel er en dextrose-gel på tube som fås kjøpt på apotek og kan være et godt alternativ for å få opp blodsukkeret.

Er det lenge til neste måltid, bør du spise for eksempel 1–2 brødskiver eller annen mat i tillegg for å opprettholde blodsukkeret til neste måltid. Når du har fått i deg passende mengde mat eller drikke, bør du vente i 5–10 minutter før du spiser noe mer for å unngå for høyt blodsukker.

Det kan være lurt å måle blodsukkeret før og etter næringsinntaket.

Behandling av alvorlig føling

Hvis en insulinbruker raskt får nedsatt bevissthet eller mister bevisstheten, må dette tolkes som en alvorlig hypoglykemi (sterk føling). Ved alvorlig føling, gi raskt noe sukkerholdig å drikke eller spise.

Er det ikke mulig å tilføre druesukker eller noe annet søtt gjennom munnen, pga. bevisstløshet eller sterk motstand, kan pårørende eller helsepersonell sette 1 mg Glucagon i underhudsfettet (subkutant), som ved en vanlig insulininjeksjon. Blodsukkeret vil da stige med 2,5–3,5 mmol/l.

Kontakt lege/helsepersonell dersom personen ikke våkner raskt slik at injeksjon av glukose kan settes intravenøst.

Glucagon kan gi kvalme og oppkast, og derfor er det ekstra viktig å legge personen i sideleie. Det er også viktig å være klar over at den blodsukkerstigende effekten av Glucagon er kortvarig, og at følingen kan komme raskt tilbake. Gi noe karbohydratholdig å spise når personen våkner. Men ikke for mye siden mange er kvalme etter å ha fått Glucagon.

Sykehusinnleggelse er oftest ikke nødvendig for en person med insulinbehandlet diabetes som klarner raskt opp etter tilførsel av karbohydrater eller bruk av Glucagonsprøyte.

Ved alvorlig hypoglykemi hos personer med diabetes type 2 som bruker blodsukkersenkende tabletter bør lege kontaktes uansett fordi faren for tilbakefall er stor. Dette gjelder særlig tabletter som inneholder sulfonylurea.