Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Forebygging av demens

Demens er forbundet med en rekke faktorer som alder, arv og livsstil. Noe kan du selv gjøre for å påvirke risikoen for å utvikle demens.

Middelaldrende par
Foto: Colourbox

Alder og arv​​​​​​​​​​

Den viktigste faktoren som disponerer for Alzheimers sykdom og demens er aldring. Jo eldre vi blir, jo større er sjansen til å få en demenssykdom.

Forskning har vist at disposisjon for å få Alzheimers sykdom i noen grad er knyttet til vårt arvemateriale. Men mindre enn to prosent av alle som får Alzheimers sykdom har en dominant arvelig lidelse. De øvrige tilfellene har også en arvelig komponent, men denne arveligheten er knyttet til flere forskjellige gener, og dreier seg trolig om en sårbarhet for å få Alzheimers sykdom.

Faktorer som kan påvirke utvikling av demens

Depresjon

Gjentatte moderate eller tunge depresjoner i løpet av livet er forbundet med en lettere økt risiko for å utvikle demens. Hvis du opplever symptomer på depresjon, er det viktig å søke helsehjelp og det er viktig å forebygge gjentatte tilfeller av depresjon.

Fysisk aktivitet

Regelmessig mosjon og fysisk aktivitet livet gjennom nedsetter risikoen for å utvikle demens. Det behøver ikke å være anstrengende fysisk aktivitet, det kan for eksempel være tre ukentlige gåturer på ca. 40 minutter hver i raskt tempo. Undersøkelser tyder på at personer som holder seg i fysisk god form har nedsatt risiko for å få demens.

Røyking

Røykere har en økt risiko for å utvikle demens når de blir eldre. Undersøkelser viser at risikoen for å utvikle Alzheimers sykdom er større for de som har røyket i mange år, og at risikoen for de som har sluttet å røyke normaliserer seg med tiden.

Kost og ernæring

Et kosthold med et høyt innhold av grønnsaker, frukt, fullkornsprodukter, belgfrukter, fisk og planteoljer kan gi nedsatt risiko for demens.​

Alkohol

Et høyt forbruk av øl, vin eller sprit er skadelig for hjernen og kan i visse tilfeller føre til demens. Et lavt forbruk av alkohol er forbundet med nedsatt risiko for demens.

Helsemessige risikofaktorer

Høyt blodtrykk, høyt kolesterol, fedme og dårlig regulert diabetes er forbundet med en økt risiko for demens. De samme faktorer øker risiko for utvikling av hjerte-karsykdommer. Det som er skadelig for hjertet ser også ut til å være skadelig for hjernen.  

Dette kan du gjøre selv

Gjennom din egen livsstil har du muligheter til å redusere risikoen for å utvikle demens. Det viktigste forebyggende tiltaket er å spise og leve sunt, være engasjert og ha et aktivt liv.

Du kan trolig redusere risikoen for demens ved å

  • være fysisk aktiv flere ganger i uken
  • ikke røyke eller slutte å røyke
  • spise variert og sunn kost som inneholder mye grønnsa​ker og fisk
  • drikke alkohol med måte
  • søke utredning og behandling ved tegn på depresjon
  • forebygge mot høyt blodtrykk, kolesterol i blodet, fedme og diabetes
  • stimulere deg intellektuelt
  • være sosialt aktiv

En sunn livsstil gir derimot ingen garanti for ikke å utvikle demens. Har du symptomer på forhøyet blodtrykk, for høyt kolesterol eller diabetes, er det viktig å bli utredet og behandlet.

Det er viktig å merke seg at forskning om demens er omfattende, og man har foreløpig ikke løst demensgåten. Hoveddelen av forskningen gjelder Alzheimers sykdom.