Allergi mot egg og fisk

Å måtte utelate egg og fisk fra kostholdet, betyr at mange av våre vanligste matvarer og retter ikke kan spises.

Å måtte utelate egg og fisk fra kostholdet, betyr at mange av våre vanligste matvarer og retter ikke kan spises.

Foto: Johnér Bildbyrå AB

Eggallergi kan være praktisk utfordrende, særlig siden utvalget av ferdigmat blir en del begrenset. Fisk er det stort sett enklere å unngå.

Les mer om matallergi og matintoleranse.

Hva er eggallergi?

Både eggeplommen og eggehviten inneholder proteiner som kan forårsake allergi. Det er proteinet ovalbumin i eggehvite som oftest forårsaker den allergiske reaksjonen. Det er varmefølsomt og endrer struktur ved oppvarming. Derfor tåler noen varmebehandlet, bakt og stekt egg.

Reaksjon på andre proteiner i egget, som ovomucoid, er forbundet med mer vedvarende allergi, og påvirkes ikke av varmebehandling.

Enkelte reagerer kraftigere på rått egg, og må være spesielt oppmerksomme på matvarer hvor egg ikke er varmebehandlet.

Hos noen kan selv små mengder eggproteiner gi reaksjon. Personer som er svært følsomme overfor egg vil kunne reagere på stekeos eller damp når det tilberedes mat med egg.

Det er også viktig å være oppmerksom på å forvaske bestikk og service med kaldt vann, da proteinene kan feste seg når det utsettes for varme. Det kan være nødvendig å bruke for eksempel egen stekepanne som ikke har vært brukt til matlaging med egg.

Kosthold ved eggallergi

​​Ernæringsmessig er det å ta bort egg uproblematisk så lenge andre proteinkilder benyttes, som for eksempel kjøtt, fisk og/eller melk.

Eggallergi er først og fremst en praktisk utfordring, da det begrenser utvalget ferdigmat. Kaker, kjeks, dressinger, majones, majonessalater, enkelte typer pasta, panerte retter og gratenger inneholder ofte egg. Vær oppmerksom på at gjærbakst kan være penslet med egg, og at is og sorbet kan inneholde egg.

Enkelte typer brød kan inneholde egg, for eksempel loff, lyst brød, nan-brød. Les alltid ingredienslisten nøye, og forhør deg med produsenten dersom du er usikker på om brødet inneholder noe du ikke tåler.

Egg har egenskaper som er viktige for gode bakverk. Det har god bindeevne, og bidrar til hevingen. Eggerstatning kan kjøpes i helsekostbutikker, men mange ganger kan økt mengde bakepulver være en bra erstatning.

Skal du spise borte, er medbrakt mat trygt – og ofte det beste for dem med alvorlig allergi på små mengder. Kanskje det er mulig å ha med seg deler av måltidet, for eksempel eget brød eller egen kake, og kombinere dette med rene råvarer der du kommer.

Mange spisesteder, flyselskap og hoteller kan være behjelpelig med å tilrettelegge måltidene dersom man tar kontakt på forhånd, gjerne skriftlig.

Hva er fiskeallergi?

Fiskeallergi innebærer reaksjon mot proteinene fra en eller flere fiskesorter. Mange reagerer på et protein som finnes i mange fisketyper, men det er også vanlig å se spesifikk allergi mot ett fiskeslag. Eksempelvis kan man reagere på torsk, men tåle laks, eller omvendt. Varmebehandling forandrer ikke proteinene, og vil derfor ikke forandre hva du tåler.

Hos noen kan selv små mengder fiskeprotein gi reaksjon. Personer som er svært følsomme overfor fisk vil kunne reagere på stekeos eller damp når det tilberedes mat med fisk. Ved fellesmåltider der andre spiser fisk kan de med kraftig fiskeallergi i sjeldne tilfeller oppleve ubehag eller en reaksjon.

Det er også viktig å være oppmerksom på å forvaske bestikk og servise med kaldt vann, da proteinene kan feste seg når de utsettes for varme. Det kan være nødvendig å bruke for eksempel egen stekepanne som ikke har vært brukt til matlaging med fisk.

Kosthold ved fiskeallergi

​Ettersom fisk stort sett brukes i retter man forbinder med fisk, er disse proteinene forholdsvis enkle å unngå. Vær imidlertid oppmerksom på at leverpostei og oliventapenade ofte tilsettes ansjos, og at crabstick er laget av fisk, og ikke av krabbe.

Kosttilskudd ved fiskeallergi

Fisk er en god proteinkilde, men ernæringsmessig er det å ta bort fisk uproblematisk så lenge andre proteinkilder som kjøtt og/eller melk benyttes.

Et kosthold uten fisk krever imidlertid daglig tilskudd av langkjedet omega 3-fettsyrer og vitamin D. Vanlig tran inneholder begge deler, og kan trygt brukes hos personer som er allergiske mot fiskeprotein, da proteinet er renset bort.