Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Allergi mot egg og fisk

Å måtte utelate egg og fisk fra kostholdet, betyr at mange av våre vanligste matvarer og retter ikke kan spises.

Å måtte utelate egg og fisk fra kostholdet, betyr at mange av våre vanligste matvarer og retter ikke kan spises.

Foto: Johnér Bildbyrå AB

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​For å sikre deg mot at den maten du spiser inneholder ingredienser du ikke tåler, er det viktig å ha kjennskap til hvilke betegnelser som brukes i ingredienslistene og hvilke matvarer som ofte kan inneholde egg og fisk. ​

Råd ved eggallergi

​Eggallergi er først og fremst en praktisk utfordring fordi det begrenser utvalget av kaker, kjeks, ferdigmat osv. Kaker, kjeks, dressinger, majones, majonessalater, enkelte typer pasta, panerte retter og gratenger.inneholder ofte egg. Vær oppmerksom på at gjærbakst kan være penslet med egg.

Enkelte typer brød kan inneholde egg (for eksempel loff, lyst brød, Nan-brød). Les alltid ingredienslisten nøye, og forhør deg med produsenten dersom du er usikker på om brødet inneholder noe du ikke tåler. 

Dersom du liker å bake, er hjemmebakt brød laget med vann og olje et godt alternativ. Flere typer knekkebrød, flatbrød og kjeks er uten egg. Lomper og knekkebrød kan også brukes med mange slags pålegg og være gode alternativer til vanlig brød. Bær og frukt er gode utgangspunkt for desserter. De fleste typer sjokoladesaus og gelé er uten egg, og det finnes vaniljesauspulver som er eggefritt. Saftis og sorbet er også et alternativ, men sorbet kan inneholde egg. 

Mange spisesteder, flyselskap og hoteller kan være behjelpelig med å tilrettelegge måltidene dersom man tar kontakt på forhånd (gjerne skriftlig). 

Ernæringsmessig er det å ta bort egg uproblematisk så lenge andre proteinkilder som for eksempel kjøtt, fisk og/eller melk benyttes.

Matlaging uten egg

Egg har egenskaper som er viktige for gode bakverk. Det har god bindeevne, og bidrar til hevingen. Eggerstatning kan kjøpes i helsekostbutikker, men mange ganger kan økt mengde bakepulver være en bra erstatning.

Skal du spise borte er medbrakt mat trygt – og det beste for mange. Kanskje det er mulig å ha med seg deler av måltidet, for eksempel eget brød eller egen kake, og kombinere dette med rene råvarer der du kommer.

Råd ved fiskeallergi

​​Fiskeallergi innebærer reaksjon mot proteinene fra en eller flere fiskesorter. Ettersom fisk stort sett brukes i retter man forbinder med fisk, er disse proteinene relativt enkle å unngå. Vær imidlertid obs på at leverpostei og oliventapenade ofte tilsettes ansjos, og at crabstick er laget av fisk og ikke av krabbe.

Med mindre annet er opplyst skal alle typer fiskeslag elimineres. Enkelte reagerer også på fiskedamp eller stekeos fra fisk. Ved fellesmåltider der andre spiser fisk kan altså dette i sjeldne tilfeller gi mildere ubehag for fiskeallergikere.

Kosttilskudd

Fisk er en god proteinkilde, men ernæringsmessig er det å ta bort fisk uproblematisk så lenge andre proteinkilder som kjøtt eller melk benyttes. Et kosthold uten fisk krever imidlertid daglig tilskudd av langkjedet omega 3-fettsyrer og vitamin D. Vanlig tran inneholder begge deler, og kan trygt brukes av fiskeallergikere. Tran er her det beste alternativet og kan trygt brukes hos personer som er allergiske mot fiskeprotein, siden proteinet er renset bort.​