Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Tips for å slutte å røyke

Lyst til å slutte å røyke? Gjør det lettere for deg selv ved å forberede deg godt og slutt helt på selve sluttedagen. Få hjelp med legemidler og veiledning.

Rød figur med ordet "tips" i hvite bokstaver.

 

Foto: Helsedirektoratet

Forberedelse til å slutte med røyk

​For noen vil det være viktig med god planlegging når en skal slutte å røyke, for andre er det mest riktig å kutte tvert.

Om du i dag bestemmer deg for en sluttedato 2–4 uker fram i tid, har du god tid til forberedelser.

  • Gj​​​​​​​​​​ør om på røykevane​ne fram til sluttedatoen.
  • Røyk andre steder og til andre tider enn det du er vant til.
  • Unngå å ta med kaffekoppen, avisen eller telefonen når du skal røyke.

Dette vil hjelpe deg å bryte vaner og å trappe ned.

Gode grunner gir god motivasjon

Still deg selv disse spørsmålene:

  • Hvorfor vil du slutte å røyke?
  • Hva kommer du til å tjene på det?
  • Hva gleder du deg mest til?
Skriv ned alle grunnene du kommer på, og ha det lett tilgjengelig de dagene der du ikke føler deg like motivert.

Planlegg for røykesuget

Et røyksug går som regel over etter noen minutter. Planlegg hva du skal gjøre i stedet for å røyke når du får røyksug. Det kan være alt fra å drikke et glass vann til å ringe en venn eller gå en tur.

På sluttedagen – slutt helt!

Ikke ta ett eneste trekk. Alle​ abstinensplager du kan oppleve etter at du har sluttet å røyke, går over – bare du ikke røyker. Dersom du røyker av og til, blir du aldri kvitt røyksuget.

Ta vare på kroppen med mat og drikke

De første ukene etter røykeslutt kan blodsukkeret være ustabilt, og derfor er det viktig å spise ordentlig og regelmessig. Fire måltider og mellommåltider som for eksempel frukt eller et knekkebrød anbefales. Tenk over hva du spiser om du er redd for å gå opp i vek​​t.

Drikk mer vann enn du pleier. Ved røyksug hjelper det også å drikke et par glass vann. Husk at et røyksug kun varer i noen minutter.

Å være fysisk aktiv kan også lindre abstinensplagene og motvirke vektoppgang.

Alle kan slutte å røyke, men du må bekjempe tanken på røyken som en god venn og støtte. Spør dem som allerede har sluttet.

Nedturen går over

Det er verst de første dagene, men i løpet av 2–4 uker er abstinensplagene over for de fleste. Nikotinlegemidler eller reseptbelagte legemidler kan lindre abstinensplager.

Du kan få en nedtur og tenke at alt føles tungt og trist mens kroppen og hjernens belønningssystem omstiller seg til å nyte livet uten nikotin. Men det går over om du holder ut og søker støtte hos dem rundt deg.

Belønn d​​eg selv. Gjør noe hyggelig og fokuser på de positive tingene du har oppnådd ved røykeslutt.

Få hjelp

Nikotinlegemidler lindrer abstinensplager ved røykeslutt og dobler sjansen for å lykkes. Det er viktig å følge anbefalt dosering. Den vanligste feilen ved bruk av nikotinlegemidler er å bruke for svak dosering. Spør på apoteket.

Det finnes også reseptbelagte legemidler som lindrer abstinensplager og demper røyksug. Spør fastlegen din om dette.​

Du kan få veiledning om røykeslutt på frisklivssentralen i kommunen din. Last også ned og bruk appen Slutta som personlig hjelper og motivator.​