Tips for å slutte å røyke

Lyst til å slutte å røyke? Gjør det lettere for deg selv ved å forberede godt. Slutt helt på selve sluttedagen. Få hjelp med legemidler og veiledning.

Rød figur med ordet "tips" i hvite bokstaver.
Foto: Helsedirektoratet

Forberedelse til å slutte med røyk

​For noen vil det være viktig med god planlegging når en skal slutte å røyke, for andre er det mest riktig å kutte tvert.

Om du i dag bestemmer deg for en sluttedato 2–4 uker fram i tid, har du god tid til forberedelser.

  • Gj​​​​​​​​​​ør om på røykevane​ne fram til sluttedatoen.
  • Røyk andre steder og til andre tider enn det du er vant til.
  • Unngå å ta med kaffekoppen, avisen eller telefonen når du skal røyke.

Dette vil hjelpe deg med å bryte vaner og å trappe ned.

Gode grunner gir god motivasjon

Still deg selv disse spørsmålene:

  • Hvorfor vil du slutte å røyke?
  • Hva kommer du til å tjene på det?
  • Hva gleder du deg mest til?

Skriv ned alle grunnene du kommer på, og ha det lett tilgjengelig de dagene der du ikke føler deg like motivert.

Planlegg for røyksuget

Et røyksug går som regel over etter noen minutter. Planlegg hva du skal gjøre i stedet for å røyke når du får røyksug. Det kan være alt fra å drikke et glass vann til å ringe en venn eller gå en tur.

På sluttedagen – slutt helt!

Ikke ta ett eneste trekk. Alle abstinensplager du kan oppleve etter at du har sluttet å røyke, går over – bare du ikke røyker. Dersom du røyker av og til, blir du aldri kvitt røyksuget.

Gruer du deg for nikotinabstinens? Bruk dagene i forkant til å snakke med fastlegen eller apoteket om ulike typer hjelpemidler. Lytt gjerne til anbefalinger fra dem du kjenner som har sluttet. Bestem deg for om du vil trappe ned i forkant, eller røyke som vanlig fram til sluttedatoen din.

Ta vare på kroppen med mat og drikke

De første ukene etter røykeslutt kan blodsukkeret være ustabilt, og derfor er det viktig å spise ordentlig og regelmessig. Fire måltider og mellommåltider som for eksempel frukt eller et knekkebrød anbefales. Tenk over hva du spiser om du er redd for å gå opp i vekt.

Drikk vann som tørstedrikk og oftere enn vanlig. Ved røyksug hjelper det også å drikke et par glass vann. Husk at et røyksug kun varer i noen minutter. Vær mer fysisk aktiv enn du pleier. Gåtur i raskt tempo lindrer abstinensplagene og motvirke vektoppgang.

Tenk gjennom hvilke fristelser som vil komme. I hvilke situasjoner vil det være vanskeligst å la være ta en røyk? Se for deg disse situasjonene på forhånd, og bestem deg for én eller flere løsninger. Lag dine egne «hvis-så»-planer:

  • Hvis jeg blir tilbudt røyk på fest, så skal jeg si nei takk, jeg røyker ikke.
  • Hvis jeg får røyksug, så skal jeg drikke et glass kaldt vann.

De første dagene er gjerne verst, så enkelte situasjoner og steder kan det være lurt å unngå helt akkurat da.

Nedturen går over

Det er verst de første dagene, men i løpet av 2–4 uker er abstinensplagene over for de fleste. Nikotinlegemidler eller reseptbelagte legemidler kan lindre abstinensplager.

Du kan få en nedtur og tenke at alt føles tungt og trist mens kroppen og hjernens belønningssystem omstiller seg til livet uten nikotin. Men det går over om du holder ut og søker støtte hos dem rundt deg.

Idrettsutøvere bruker visualisering for å nå målene sine – gjør det du også! Tenk på situasjoner hvor du tidligere røykte eller snuste. Se for deg den samme situasjonen, men at du ikke røyker og snuser, og at du synes det er ok! Bildet du lager forteller deg at det går bra! Gjør dette så ofte du kan.

Belønninger

Premier deg selv for at du holder fast ved beslutningen. Sett av pengene som du ellers bruker på røyk til å kjøpe noe du ønsker deg. Begynnelsen er ofte verst, så gi deg selv den første premien gjerne allerede etter ett døgn. Ikke vent for lenge med neste premie.

Bruk legemidler eller annen hjelp

Nikotinlegemidler lindrer abstinensplager ved røykeslutt og dobler sjansen for å lykkes. Det er viktig å følge anbefalt dosering. Den vanligste feilen ved bruk av nikotinlegemidler er å bruke for svak dosering. Spør på apoteket.

Det finnes også reseptbelagte legemidler som lindrer abstinensplager og demper røyksug. Spør fastlegen din om dette.

Du kan få veiledning om røykeslutt på frisklivssentralen i kommunen din. Last også ned og bruk appen Slutta som personlig hjelper og motivator.