Hold vekta etter snus- og røykeslutt

Mange nøler med å slutte å røyke eller snuse i frykt for å gå opp i vekt. Se hva du kan gjøre for å hindre vektøkning etter snus- og røykeslutt.

Kvinne som holder en vekt
Foto: Arne Trautmann / Mostphotos

Det er ingen regel som sier at du må gå opp i vekt når du har sluttet å røyke eller snuse, men det er ikke uvanlig å gå opp 4–5 kilo etter røykeslutt. Snus er det gjort færre studier på, men det er funnet vektøkning også ved snusslutt.

Hvis du allerede før snus- eller røykeslutt veier mer enn du ønsker, kan det være lurt å begynne å endre mat- og treningsvaner før du slutter.

Pass på det du spiser og drikker

Tenk gjennom hvorfor og hvordan du spiser

  • ​Vær oppmerksom på hva slags type mat du spiser. Tenk gjennom hva, hvor mye og hvordan du spiser. Man har gjerne en tendens til å bruke mat på samme måte som man har brukt røyk eller snus – for å takle stress, som belønning, hvis man kjeder seg eller for å være sosial. Derfor spiser man gjerne selv om man ikke er sulten.
  • Spis sakte og nyt maten. Unngå forstyrrelser ved å legge bort mobilen og skru av TV-en. Da legger du lettere merke til når du er mett.
  • Vanen med å føre hånden til munnen kan holde seg sterk også etter røykeslutt. Denne refleksen kan få deg til å putte noe i munnen ofte, selv om du egentlig ikke er sulten. Dersom du har trang til å putte noe i munnen, kan du ha oppskåret frukt og grønnsaker tilgjengelig slik at du har noe å knaske på.
  • Sukkerfri tyggegummi eller pastiller fungerer også for mange. Det nøytraliserer spyttet, inneholder ikke sukker og holder munnen frisk.

Vær aktiv

  • ​Fysisk aktivitet påvirker vekten. En god måte å forbrenne fett på er for eksempel å gå i raskt tempo. En rask gåtur på 45–60 minutter hver dag setter fart på fettforbrenningen. Øk hverdagsaktiviteten ved for eksempel å ta trappa, reis deg opp og stå litt, eller gå/sykle i stedet for småkjøring. 
  • Hvis du begynner å trene, øker du muskelmassen, mens fettet minker. Siden muskler er tyngre enn fett, reduseres kanskje ikke vekten så mye som du hadde forventet. Å måle seg med et målebånd rundt magen eller rumpe/lår kan være et bedre alternativ enn å veie seg.

Derfor legger du på deg etter snus- og røykeslutt

Nikotin øker energiomsetningen og påvirker mange ulike hormoner i kroppen. Det kan gi kunstig høy kaloriforbrenning og dempe appetitten. Mange opplever økt appetitt når de slutter. Det at smakssansen blir bedre etter røykeslutt, kan også bidra til å øke appetitten.

I de første månedene etter røyke- eller snusslutt, går forbrenningen tilbake til normalen, og det gjør at vekten kan øke noe selv om man ikke spiser mer. Legemidler til røykeslutt kan bidra til å dempe vektøkningen den første tiden. Når man slutter med legemidlene, vil mange kunne oppleve vektøkning.

Bedre smaks- og luktesans etter røykeslutt

Når du slutter å røyke, våkner også smaksløkene til liv, og du får en bedre opplevelse av smak og lukt. Det kan gi større matlyst.