Hjelp til snus- og røykeslutt

Det er enklere med litt hjelp. Bruk Slutta-appen, snakk med helsepersonell eller apotek, bruk legemidler, sjekk tilbudet på nærmeste frisklivssentral.

​​​​

Foto: Helsedirektoratet

Slutta – en app for å slutte med røyk og snus

Slutta er en gratis app som kan gjøre det lettere for deg å slutte med røyk og snus.​ Appen gir deg

  • daglige motivasjonsmeldinger 
  • råd og tips til hvordan du kan klare å slutte
  • beregninger på hvor mye du sparer
  • oppdatert statistikk på hvor lenge du har holdt ut
  • oversikt over giftstoffer i røyk og snus
  • fakta om konsekvenser av tobakksbruk

goog.png  app.png   

Slutta-appen er utviklet av Helsedirektoratet.

Veiledning eller kurs i snus- og røykeslutt

​Kontakt din nærmeste frisklivssentral dersom du ønsker å få hjelp av dem til snus- og røykeslutt. Frisklivssentralen tilbyr både individuell veiledning og kurs.

For mange er det lettere å gjøre store endringer – som å slutte med tobakk – med støtte fra andre. På kurs treffer du andre med samme mål som deg, nemlig å slutte med tobakk. Fellesskapet i en gruppe motiverer og gir ekstra styrke i slutteprosessen.

Snakk med fastlegen om røyk og snus

​​Snakk med fastlegen din dersom du ønsker å slutte å snuse eller røyke. Fastlegen kan

  • gi råd om hvilken type hjelp som passer for deg og din helse
  • gi informasjon om legemidler for snus- og røykeslutt
  • måle blodtrykk eller ta pusteprøve før og etter røykeslutt
  • sammen med deg finne ut hva du vinner på å slutte

Bruk sosiale medier når du slutter med røyk og snus

​Få tips og støtte til røykeslutt på Facebook. Slutta – din røykeslutt på Facebook er en side hvor de som har sluttet å røyke deler erfaringer og tips med dem som ønsker å gjøre et slutteforsøk. Her kan du få motivasjon og støtte av andre mens du er i slutteprosessen. Siden driftes av Helsedirektoratet.​

Slik kan du støtte en som slutter

​Både røyking og snusbruk er mer enn en dårlig vane. Det kan også være sterk avhengighet. Derfor er det å slutte en stor utfordring. Som venn eller familiemedlem kan man være en viktig støttespiller. Det er viktig å huske på at selv om man har bestemt seg for å slutte, forsvinner ikke tankene om røyk og snus med det samme. Det tar tid før abstinensene avtar.

Enhver kan støtte den som slutter med røyk eller snus. Her er noen enkle tips for venner og familie.

  • Ha tålmodighet dersom slutteren er irritabel og urimelig den første tiden. Det er ikke din skyld, så ikke ta det personlig. Humørsvingninger kan skyldes abstinenser og sug.
  • Skryt av hvor flink slutteren er som holder ut til tross for abstinenser og fortell hvor stolt du er av ham eller henne.
  • Forsøk å få den som slutter til å tenke på andre ting enn røyk og snus. Foreslå en gåtur, bli med på kino eller ta en spillkveld. Tilby gjerne pastiller eller tyggis. Ha litt oppkuttet frukt og grønnsaker i kjøleskapet dersom du bor sammen med en slutter.
  • Ikke bli skuffet og begynn å tvile dersom slutteren din har hatt en sprekk. Det er viktig at du viser at du tror han eller hun klarer det. Mange må prøve å slutte flere ganger før de klarer det. En sprekk betyr ikke at sluttingen er mislykket. Det er om å gjøre å fortsette sluttingen.
  • Husk å feire alle milepæler! En hyggelig melding, en blomst eller en kinobillett. Første dag uten røyk eller snus, første uke og ikke minst 28 dager. Klarer man seg 28 dager, femdobles sjansen for å lykkes for godt.
  • Del gjerne egne erfaringer hvis du selv har sluttet.
  • Spør gjerne hvordan han eller hun har det, og ikke bare om sluttingen. Ta deg tid til å lytte uten å komme med egne betraktninger i tide og utide.
  • La den som slutter vite at du er tilgjengelig når han eller hun trenger et oppmuntrende ord.