Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Klagemuligheter etter tannbehandling

Er du misfornøyd med tannbehandlingen? Ta først kontakt med tannklinikken du brukte.

Foto: HELFO/Morten Rakke

​​Uansett om du har fått privat eller offentlig tannbehandling, har du mulighet til å klage på behandlingen.

Det første du bør gjøre er å diskutere saken med tannlegen eller tannpleieren som behandlet deg. Har du brukt en offentlig tannklinikk kan du i andre rekke klage til fylkestannlegen.

Dersom dette ikke fører frem finnes det flere måter å klage på.

Tannlegeforeningens klageordning

​Denne klageordningen gjelder kun dersom du har fått behandling hos en tannlege som er medlem av Den norske tannlegeforening. Det finnes en klagenemnd i hvert fylke. Klagenemnden har som oppgave å besvare forespørsler og/eller behandle klager fra pasienter på den faglige utførelsen av behandlingen. Hvis du får medhold kan du oppnå at tannlegen blir bedt om å gjøre behandlingen på nytt, eller tilbakebetale det du har betalt for behandlingen.

Klagenemnda tar ikke stilling til krav om erstatning.

Norsk Pasientskadeerstatning (NPE)

​Du kan få dekket direkte tap eller utgifter du har fått som følge av en skade. Har du blitt arbeidsufør som følge av skaden, vil tapt inntekt dekkes. I tillegg til dekning av nødvendige og rimelige utgifter.

For at du skal få erstatning fra NPE, må fire vilkår være oppfylt:

  • Skaden må skyldes behandlingen

  • Skaden må skyldes svikt i behandlingen

  • Skaden må ha ført til et økonomisk tap

  • Skaden må ikke være for gammel

Les mer om hva som skal til og hvordan du går fram på nettsidene til Norsk Pasientskadeerstatning. NPE kan ikke gi sanksjoner (straff, bøter, advarsler) overfor helsepersonell, det kan kun Helsetilsynet gjøre.

NB: Dersom du har fått utført tannbehandling i utlandet kan du ikke søke NPE om erstatning. Dette gjelder også om du har fått refundert deler av utgiftene fra Helfo (folketrygden).

Statens helsetilsyn

​Hvis du mener at du har fått behandling som er kritikkverdig, uforsvarlig eller at det kan være grunn til å kritisere tannhelsepersonellets opptreden, kan du be Fylkesmannen i ditt fylke om å vurdere dette.

Helsetilsynet har sanksjonsmulighet (advarsel, tilbakekalle eller begrense autorisasjon, straff) overfor helsepersonell. Helsetilsynet vurderer ikke økonomiske forhold og økonomisk erstatning.

Helfo

Enkelte sykdommer/tilstander kan gi rett til refusjon (økonomisk støtte), og det er tannlegen som vurderer dette. Dersom du er i tvil og ønsker mer informasjon,, ring 800HELSE (800 43 573).

I sjeldne tilfeller kan Helfo helt eller delvis redusere refusjonen dersom Helfo mener at kravene til behandling ikke er oppfylt (selv om tannlegen mener du har krav på refusjon). Dersom du opplever dette, ta kontakt med Helfo veiledning for privatpersoner.

Klage på behandling utført i utlandet

​Dersom du har fått utført tannbehandling i utlandet, har du ingen klagerettigheter. Dette gjelder også om du har fått refundert deler av utgiftene fra Helfo.​