Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

SMS fra Helfo

Du har fått en SMS fra Helfo pasientformidling.

Foto: Rebecca Ravneberg / Helsedirektoratet

​Du venter på å få helsehjelp i spesialisthelsetjenesten og har fått en fristdato for når du senest skal få hjelp. Behandlingsstedet ditt har dessverre ikke klart å finne time til deg innen fristen. De har derfor varslet Helfo, som kan finne et annet behandlingstilbud til deg.

Helfo vil om kort tid ringe deg for å høre om du ønsker et annet behandlingstilbud. Det betyr at du får tilbud om tilsvarende behandling som du venter på ved et annet behandlingssted. Dette vil ikke koste deg noe ekstra, og eventuelle reiseutgifter vil bli dekket.

Hvis du ikke ønsker at Helfo skal finne et annet behandlingstilbud til deg, blir du stående på ventelisten ved ditt opprinnelige behandlingssted. Du må da regne med å vente lenger enn det som er vurdert til å være medisinsk forsvarlig ventetid for din tilstand.

Får du likevel time ved ditt opprinnelige behandlingssted, vil Helfo vurdere om dette gir deg kortest ventetid. Helfo vil ta kontakt med deg.

Les mer om fristbruddordningen på nettsiden «Rettigheter ved fristbrudd».