Dine rettigheter ved fristbrudd

Du som har fått en frist for helsehjelp og ikke har mottatt helsehjelpen innen denne fristen, har rett til å få tilbud ved et annet behandlingssted. Ved fristbrudd vil ditt sykehus eller behandlingsinstitusjon ta kontakt med Helfo pasientformidling. De vil finne et tilbud til deg hos en annen behandler dersom du ønsker det.

Foto: Morten Rakke / Helfo

Fristen du har fått sier noe om hvor lenge det er medisinsk forsvarlig for deg å vente på helsehjelp. At Helfo ved fristbrudd kan finne helsehjelp til deg et annet sted, medfører kortere ventetid og styrker dermed dine rettigheter som pasient.

Henvisning til spesialisthelsetjenesten

Hvis du blir syk, går du vanligvis først til fastlegen. Ved behov for videre helsehjelp kan fastlegen sende en henvisning til sykehus eller behandlingsinstitusjon, også kalt spesialisthelsetjenesten. Det er også flere behandlere enn fastlegen som kan sende henvisning.

Eksempler på helsehjelp i spesialisthelsetjenesten er

  • kirurgiske inngrep
  • medisinske utredninger
  • behandling ved psykiatrisk poliklinikk
  • behandling i rusinstitusjon

Innen 10 virkedager etter at henvisningen er mottatt, skal spesialisthelsetjenesten vurdere om du har rett til behandling hos spesialist. Ut fra din helsetilstand vil du enten få tilbud om helsehjelp i spesialisthelsetjenesten, eller du vil vises tilbake til den du er henvist fra.

Dersom du er uenig i vurderingen eller fristdatoen du har fått fra spesialisthelsetjenesten, kan du be om at henvisningen din blir vurdert på nytt. Blir dette avvist, kan du klage til Fylkesmannen.

Spesialisthelsetjenesten varsler om fristbrudd

Spesialisthelsetjenesten skal varsle Helfo hvis de ser at de ikke vil lykkes med å finne et tilbud om helsehjelp til deg innen fristen. Fristbrudd som allerede har oppstått skal også varsles. Helfo vil da finne et annet behandlingssted til deg dersom du ønsker det.

Dersom du mener å ha opplevd et fristbrudd som ikke er blitt varslet til Helfo, kan du selv ta kontakt med Helfo. Helfo vil da umiddelbart kontakte sykehuset/behandlingsstedet som kan ha brutt fristen. Hvis det viser seg at det har skjedd et fristbrudd, får behandlingsstedet ditt kort frist til å finne en ny behandlingsdato for deg.

Helfo kontakter deg

Helfo vil ringe deg som opplever fristbrudd for å høre om du ønsker et annet tilbud om helsehjelp.

Dersom Helfo ikke får tak i deg i løpet av 3 dager, sender Helfo brev til deg og ber om rask tilbakemelding på om du ønsker tilbud ved et annet behandlingssted. Helfo må etter disse 3 dagene starte arbeidet med å finne et annet behandlingssted, selv om Helfo ikke har fått tak i deg.

Hvis Helfo ikke mottar svar fra deg innen 10 virkedager etter utsendt brev, vil du bli tilbakeført til ditt opprinnelige behandlingssted. Du beholder din plass på ventelisten der.

Mange som opplever fristbrudd, vil først motta en SMS med informasjon fra Helfo. Det gjelder deg som er registrert i DIFIs kontaktregister med mobilnummer. Les mer om SMS fra Helfo her.

Barn og unge under 16 år vil ikke bli oppringt eller motta SMS fra Helfo. For barn under 12 år vil Helfo kontakte foresatte, mens kontakten med unge fra 12 til 16 år vil i utgangspunktet gå gjennom henvisende lege eller annen henviser.

Tilbud om annen behandling

Når Helfo ringer deg, må du svare på om du ønsker at Helfo skal finne et annet behandlingssted til deg.

Hvis du ikke ønsker at Helfo skal finne et annet behandlingssted til deg, fortsetter du å stå på venteliste ved ditt opprinnelige behandlingssted. Du må da regne med å vente lenger enn det som er vurdert til å være medisinsk forsvarlig ventetid for din tilstand. Dersom du ombestemmer deg, kan du selv ta kontakt med Helfo.

Hvis du ønsker at Helfo skal finne et annet behandlingssted til deg, tar Helfo kontakt med de behandlingsstedene Helfo har rammeavtaler med. Takker du ja til behandlingen Helfo har formidlet, blir du fjernet fra ventelisten på ditt opprinnelige behandlingssted. Når du har mottatt helsehjelpen, betaler du kun egenandel etter gjeldende satser for offentlig behandling.

Dersom du ikke ønsker å benytte deg av tilbudet Helfo finner, kan ikke Helfo senere gi deg et nytt behandlingstilbud for samme fristbrudd.

I noen tilfeller klarer ikke Helfo å finne et annet behandlingstilbud. Du vil da bli tilbakeført til det opprinnelige behandlingsstedet som har brutt fristen, og du beholder plassen din på ventelisten.

Ditt opprinnelige behandlingssted

Ditt opprinnelige behandlingssted har fortsatt mulighet til å forsøke å finne en behandlingsplass til deg etter at et forventet fristbrudd er varslet.

Finner ditt opprinnelige behandlingssted en behandlingsplass til deg før det skjer et fristbrudd, må du benytte dette, selv om du allerede har takket ja til et tilbud fra Helfo.

Finner ditt opprinnelige behandlingssted et tilbud til deg etter at fristen er brutt, vil Helfo vurdere om de kan skaffe et tidligere tilbud.

Reise og reiseutgifter

I utgangspunktet må du selv ordne reisen din. Utgiftene, som buss- eller togbilletter, må du legge ut for selv. For å få tilbakebetalt disse utgiftene må du sende oppmøtebekreftelse, kvitteringer og reiseregningsskjema på papir til Pasientreiser. Som fristbruddpasient kan du ikke søke elektronisk.

Hvis du har hatt med ledsager eller har tatt drosje, krever Pasientreiser at du også sender inn bekreftelse fra lege på at dette har vært medisinsk nødvendig.

Når du sender inn reiseregningsskjemaet, må du øverst på forsiden av skjemaet skrive «Fristbrudd». Merk også konvolutten med dette. I merknadsfeltet på baksiden av skjemaet skriver du saksnummeret som er oppført i SMS-en du fikk fra Helfo i forbindelse med fristbruddet. I tillegg må du oppgi navnet på ditt opprinnelige behandlingssted og avdeling.

Les mer hos Pasientreiser om reiseregningsskjema og hvor dette skal sendes.

Bestilling av reise

Hvis du er bosatt i Nord-Norge og skal fly og/eller bo på hotell, må du ringe Egencia Bodø (telefon 75 54 17 71), som bestiller og betaler dette.

Bor du i øvrige deler av landet, må du ringe Pasientreiser (telefon 915 05 515), som bestiller og betaler flyreisen. Skal du bo på hotell, må du ordne dette selv, og deretter sende inn refusjonskrav til Pasientreiser.

NB! Du må oppgi saksnummeret du har fått på SMS fra Helfo og at du er en fristbruddpasient.

Hvis det er medisinsk nødvendig at du har med ledsager på reisen, eller du av medisinske årsaker ikke kan benytte kollektiv transport, må du ta kontakt med fastlegen din for å få en bekreftelse på dette. Denne bekreftelsen må reisearrangøren få når reisen bestilles.