Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Ramadan og røykeslutt

Sliter du med abstinenser på grunn av røykeslutt i ramadan? Se våre råd om hvordan du kan slutte helt med røyk og snus under ramadan.

Hvis du trenger hjelp til å slutte å røyke under ramadan, kan du ringe Røyketelefonen.
Foto: Johnér Bildbyrå AB

​​​​​​​​​​​Under den muslimske fastemåneden ramadan skal den fastende avstå fra mat, drikke og røyk/snus. For svært mange som røyker vil dette være en stor utfordring. Nikotinplaster eller andre nikotinlegemidler kan hjelpe deg som er avhengig av nikotin når du faster. Islamsk Råd Norge er enig i dette.

Det er mange fordeler ved å slutte å røyke både for deg selv og for andre, og ramadan er en fin mulighet for deg som ønsker å slutte. Helsefordelene er både kortsiktige og langsiktige. Allerede 24 timer etter du har sluttet vil du ha redusert risikoen for å få hjerteinfarkt.

Etter tre dager vil du puste lettere, smake og lukte bedre.​​

Hjelp til å slutte med røyk eller snus

Dersom du er avhengig av røyk, kan du oppleve å få abstinensplager som svette, hodepine, irritasjon, nedstemthet, engstelse, rastløshet, uro og konsentrasjonsvansker. Symptomer og plager varierer fra person til person, men de fleste har det verst de første 2–3 døgnene etter røykeslutt.

Etter 2–4 uker er de fysiske plagene som regel helt borte. Det følelsesmessige savnet etter røyk eller snus kan vare mye lenger. Bruk hjelpemidler som Slutta-appen eller del spørsmål og erfaringer på Slutta – din røykeslutt på Facebook hvis du vil ha hjelp til å slutte eller få råd fra andre.

Slik bruker du nikotinlegemidler

Nikotinlegemidler inneholder medisinsk nikotin som kan hjelpe med symptomer på abstinens. Det finnes plaster, tyggis, inhalator og tabletter som er reseptfrie. Nikotinplaster gir en jevn tilførsel av nikotin gjennom huden som transporteres videre ut i kroppen via blodårene.

Ifølge Islamsk Råd Norge vil ikke dette bryte fasten og kan dermed brukes hele dagen. I tillegg til å bruke nikotinplasteret, kan du tygge nikotintyggegummi etter solnedgang når du kan spise og drikke. For de som er svært nikotinavhengige anbefales en kombinasjon av plaster og nikotintyggegummi, sugetablett og/eller inhalator.

Det finnes også reseptbelagte tabletter som kan hjelpe i røykesluttprosessen som tas 1-2 ganger om dagen. Snakk med din fastlege om dette.

Nikotinplaster: Velg et sted på kroppen med ren og tørr hud, helst uten hår (for eksempel hoftene eller overarmene). Fest plasteret ved å presse det mot huden i 10 sekunder, og la det så sitte hele dagen. Plasteret tåler dusj og bad, og kan plasseres diskret. Du kan gjerne sette plasteret på litt forskjellig sted for å unngå hudirritasjon. Det finnes 24-timers plaster og 16-timers plaster.

Nikotintyggis: Har du veldig lyst på tobakk kan du i tillegg bruke nikotintyggis etter iftar (måltidet ved solnedgang). Tygg veldig langsomt. Det kan ta opptil 5 minutter før du kjenner effekten av nikotinet. Når den sterke nikotinsmaken kommer, lar du tyggegummien hvile en stund i munnen. Når smaken har avtatt, kan du begynne å tygge igjen. Etter ca. 30 minutter har du tygget ut all nikotin. Tygg ny tyggis hver gang du får lyst på tobakk.

Nikotinlegemidler er ment til å brukes i en begrenset periode og produsentene anbefaler bruk i minst tre måneder, men ikke mer enn 6-12 måneder. Trapp derfor gradvis ned på inntaket utover i slutteperioden. Hvis du er usikker på bruk, ta kontakt med apoteket.

​Pass også på:

Helsedirektoratet råder alle som daglig går på spesielle medikamenter til å ta kontakt med sin lege før de går i gang med faste. Dette gjelder spesielt pasienter med kroniske tilstander eller sykdommer, som for eksempel hiv og diabetes. Både Helsedirektoratet og Islamsk Råd Norge understreker at religiøse plikter ikke skal gå ut over helsen.