Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Psykisk helse og fysisk aktivitet

Mange opplever å få psykiske problemer i løpet av livet. Ulike former for samtaleterapi, psykososiale tiltak og medikamenter er de vanligste behandlingsformene ved psykiske problemer og psykiske lidelser.

Fysisk aktivitet er en god kilde til en bedre psykisk helse.
Foto: © Fredrik Ludvigsson/Johnér

​​​I tillegg til disse behandlingsformene, er effekten av regelmessig fysisk aktivitet som forebyggings- og behandlingsmetode vitenskapelig godt dokumentert ved enkelte former for psykiske problemer og lidelser.

Fysisk aktivitet gir velvære og overskudd

​Fysisk aktivitet er en virksom selvhjelpsmetode som en selv kan ta i bruk for å ta vare på, og bedre sin psykiske helse. Regelmessig fysisk aktivitet forbedrer den fysiske formen og gjør oss mer rustet til å mestre hverdagens krav og utfordringer.

Den første halvtimen i aktivitet teller mest for din mentale helse, og det behøver slett ikke være vondt for å virke. Den viktige halvtimen i aktivitet kan gjerne deles opp i mindre bolker, for eksempel med å gå to eller tre raske turer i løpet av dagen.

Det gjør du enkelt ved å la bilen stå når du går på butikken eller hoppe av bussen noen stopp før du er hjemme.

Fem aktive steg for en bedre psykisk helse

1. Start lett og velg en aktivitet du liker

Jakt på mulighetene for å tilpasse aktiviteten til hverdagen din: Måk snø, gå trapper og spaser til butikken.

2. Lær deg hvordan fysisk aktivitet virker på kroppen

Fysisk aktivitet gir de samme effektene på kroppen som noen typer angst: Hjertebank, høy puls og svette. Når du vet det, trenger du ikke frykte aktiviteten.

3. Finn en lystbetont aktivitet

En psykisk sykdom påvirker både tankene, følelsene og atferden din. Hvis du starter med en lystbetont atferd, kan følelsene og tankene følge på.

4. Gjør aktiviteten sosial

Ensomhet er et generelt trekk hos mange med et psykisk problem. Fysisk aktivitet kan snu også dette.

5. Involver nettverket ditt

Mange rundt deg lurer på hva de kan gjøre for å hjelpe. En tur i skogen kan være et godt svar!

Effekter av fysisk aktivitet

  • Kilde til glede, livsutfoldelse og positive mestringsopplevelser
  • Påvirker humøret
  • Gir energi
  • Reduserer stress
  • Bedrer forhold til egen kropp

Effekten av fysisk aktivitet som behandlingsmetode er vitenskapelig godt dokumentert ved milde til moderate former for depresjon og noen studier viser at fysisk aktivitet kan medføre like stor reduksjon i depressive symptomer som etablerte behandlingsmetoder, slik som medikamentell behandling med antidepressiva. 

Fysisk utfoldelse fører også til naturlig tretthet og kan redusere behovet for avslappende medikamenter. 

Aktiviteter sammen med andre gir sosialt felleskap og vil kunne styrke den enkeltes muligheter til å delta på også på andre arenaer. Parallelt med at det sosiale nettverk utvides, opplever mange å få styrket selvbilde gjennom fysisk aktivitet.

Effekter av fysisk aktivitet som behandling

  • ​Mindre angst og depresjon
  • Demper abstinens
  • Gir bedre selvbilde og selvtillit
  • Bedre søvn
  • Økt følelse av mestring
  • Bedre sosial funksjon
  • Bedre livskvalitet
  • Sosialt felleskap

Hvem kan tilrettelegge for fysisk aktivitet

  • ​Brukerne og brukerorganisasjonen
  • Offentlig tjeneste:
    • helsepersonell
    • fritidskonsulenter
    • idrettsavdelinger
  • Idrettsrådet – idrettskretsen
  • Friluftslivsorganisasjoner/Friluftsråd