Snakk med noen hvis livet er vanskelig

Sterke følelser er vanlig i ungdomstiden, og de aller fleste har det vanskelig med tanker og følelser i perioder.

Det kan hjelpe å snakke med noen hvis livet er vanskelig.
Foto: Johnér Bildbyrå AB

​Følelser har en hensikt. De gir oss nyttig informasjon om oss selv og om verden rundt oss. På samme måte som smertesansen hindrer oss i å holde hånden for lenge på en varm kokeplate, er følelsene til stede for at vi skal kunne innrette oss annerledes.

Det er noe følelsene våre prøver å fortelle, og det er viktig at vi lytter til det. Følelser som trist, glad, sint eller redd har alle en funksjon.

Følelsene kan kalles sjelens temperaturmåler – de er en veiviser gjennom livet og forteller oss om noe er galt. Hvis du er redd, er en naturlig reaksjon å forsøke å komme bort fra det som gjør deg redd.

Alle håndterer følelser på ulike måter. Iblant kan følelser og tanker virke kaotiske, og vanskelige å sortere eller komme bort fra. Det er mye som påvirker den psykiske helsen.

Hvis du har det vanskelig, enten det skyldes kjærlighetssorg eller noe helt annet, er det viktig å huske på at det kan hjelpe å snakke med noen om det. Og det går som regel over av seg selv.

Noen råd når livet er vanskelig

  • ​​Det er mange som kan hjelpe deg. Ikke gå for lenge alene med vonde tanker. Snakk om det som føles vanskelig med noen du har tillit til. Ikke prøv å leve opp til andres forventninger, men vær deg selv!

  • Sunne matvaner, nok søvn og fysisk aktivitet er viktig for en god psykisk helse

  • Bruk av rusmidler kan utløse og forsterke psykiske vansker

  • Be om hjelp hvis problemene blir så sterke at det går ut over hverdagen din og gjør at du fungerer dårligere over tid

  • Du kan spørre foreldre, helsesøster eller legen din om hjelp 

Her kan du få hjelp

  • Du finner telefoner og nettsider du kan kontakte i høyre kolonne, eller i den nederste seksjonen hvis du bruker mobil.

  • Helsesøster på skolen eller på helsestasjonen for ungdom kan være et godt sted å begynne

  • Fastlegen din kan også hjelpe deg, og henvise deg til Barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk (BUP) hvis det er behov for det

  • Husk at alt helsepersonell har taushetsplikt, og har ikke lov til å fortelle videre det dere snakker om  

5 gode tips når livet er vanskelig

  • Snakk om det som føles vanskelig med en du har tillit til. Det kan være foreldre, en venn, helsesøster eller legen din

  • Planlegg positive aktiviteter. Gjør noe hyggelig hver dag – selv om du egentlig ikke orker

  • Del problemene i mindre biter hvis de blir for vanskelige

  • Tenk på det du får til i stedet for alt det du ikke får gjort

  • Vær mot deg selv som du ville vært mot en venn