Ved å logge inn på Helsenorge kan du se svar på utvalgte prøver og undersøkelser fra sykehus i Helse Vest. Du kan også se informasjon om prøvesvar fra nasjonal prøvesvartjeneste.
Prøvesvar fra sykehus i Helse Vest
Svar på koronatest
Prøvesvar fra nasjonal prøvesvartjeneste (pasientens prøvesvar)
Du trenger ikke gjøre noe med prøvesvaret ditt. Din behandler, eller legen som bestilte prøven, vil ta kontakt med deg hvis det er behov for en gjennomgang av svaret. Laboratoriet eller radiologisk avdeling kan ikke formidle prøvesvar til deg.
Du skal ikke gjøre endringer i medisiner eller annen behandling uten at det er avtalt med lege.
Det kan være ulike grunner til at prøvesvaret ditt ikke vises:
Prøver som er bestilt utenfor sykehuset blir ikke vist. Det betyr at du ikke vil finne prøver som er bestilt av fastlegen, hjemmetjenesten eller andre legekontor. Dette gjelder også om prøven er tatt på sykehuset.
Prøvesvar som er registrert i din pasientjournal før 1. oktober 2021 blir ikke vist på Helsenorge. Du kan likevel finne noen eldre prøvesvar, som tidligere også har vært tilgjengelig i pasientjournalen din på Helsenorge.
For noen prøver kan det ta tid før svarene er klare og kan vises på Helsenorge.
Datoen for prøvesvaret er når prøven ble registrert i pasientjournalen din. Det er ikke datoen for når prøven ble tatt.
Prøvesvar brukes som arbeidsverktøy for helsepersonell. Språket må derfor være presist for å unngå misforståelser, derfor brukes det ord og uttrykk som kan være vanskelig å forstå.
Du finner svar på prøver og undersøkelser innen patologi, histologi og cytologi, og bildediagnostiske svar. Du får en beskrivelse av bildene, men kan ikke se selve bildene. I tillegg finner du enkelte andre tekstlige prøvesvar.
Svar på koronatest
Du kan ikke lenger se prøvesvarene dine for koronavirus på Helsenorge. Har du spørsmål om en koronaprøve du har tatt, kan du kontakte legen din.
Du kan se dine tidligere positive koronaprøvesvar i Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS) på Helsenorge. MSIS finner du under Helseregistre. Du må være logget inn på Helsenorge for å se prøvesvarende dine i registeret.
Prøvesvar fra nasjonal prøvesvartjeneste (pasientens prøvesvar)
Tjenesten er under utprøving og brukes ikke til helsehjelp ennå. Det er noen få fastleger som i dag bruker tjenesten til å se prøvesvarene til sine pasienter. Deres oppgave er å kvalitetssikre tjenesten før den senere tas i bruk av alle deler av helsevesenet og innbyggere.
Når tjenesten blir tilgjengelig, skal du kunne se alle typer svar på prøver og undersøkelser ved å logge deg inn på Helsenorge. Etter planen skal dette skje våren 2025. Fram til da må du forholde deg til prøvesvar på samme måte som du gjør i dag.
Selv om tjenesten ikke er tilgjengelig for deg, vil informasjon om prøvesvarene dine lagres allerede nå.
Spørsmål og svar om prøvesvar fra Nasjonal prøvesvartjeneste
Nasjonal prøvesvartjeneste er ny prøvesvartjeneste som er under utprøving. Tjenesten skal gi deg muligheten til å se prøvesvaret ditt på Helsenorge uansett hvor du har tatt prøven eller gjennomført undersøkelsen.
Hvis du ønsker innsyn i selve prøvesvaret ditt, må du kontakte legen eller den som bestilte prøven (rekvirenten). Legen din vil alltid kontakte deg hvis det er behov for å følge opp prøvesvarene dine.
Hvis prøven er tatt hos et laboratorium som er med i utprøvingen av prøvesvartjenesten, kan du allerede nå se oversikt over prøver og undersøkelser du har tatt. Disse opplysningene kan du se når du er logget inn i tjenesten Helseregistre:
dato for når prøven ble tatt eller undersøkelsen ble gjennomført
type prøvesvar
hvem som bestilte prøven eller undersøkelsen
hvem som analyserte prøven eller gjennomførte undersøkelsen
Du vil ikke se selve prøvesvaret på Helsenorge. Det er fordi tjenesten prøves ut og ikke brukes til helsehjelp ennå. Formålet med utprøvingen er å kvalitetssikre tjenesten. Når tjenesten er lansert, vil du kunne se prøvesvaret ditt på Helsenorge.
Opplysninger som blir lagret er:
Datoen da du tok prøven
Hvem som rekvirerte prøven (helsepersonell som bestilte prøven)
Hvem som analyserte prøven eller utførte undersøkelsen
Selve prøvesvaret
Når du tar en prøve eller blir undersøkt lagres informasjonen tre steder:
Informasjon lagres hos de som har bestilt prøven eller undersøkelsen. For eksempel fastlegen din.
Informasjonen lagres hos de som tar prøven eller undersøker deg.
Informasjonen lagres hos nasjonal prøvesvartjeneste.
Når utprøvingen er ferdig, vil det vurderes om noe av prøvesvarene kan videreføres til tjenesten.
Hvis du ikke ønsker at opplysninger om deg skal bli oppført og lagret i tjenesten, kan du når som helst og uten grunn, reservere deg mot dette. Opplysningene om deg vil da bli slettet og det vil ikke bli lagret opplysninger om deg i framtiden.
Du kan reservere deg digitalt eller ved å sende inn skjema på papir.
Spørsmål og svar om reservasjon
Du kan reservere deg mot oppføring og lagring av personopplysninger i pasientens prøvesvar ved å logge deg inn på Helsenorge. Du kan også oppheve en tidligere reservasjon.
Hvis du ikke kan logge deg inn på Helsenorge kan du sende inn skjema på papir for å reservere deg, eller oppheve en tidligere reservasjon.
Du kan også reservere deg mot at opplysninger om barn under 16 år som du har foreldreansvar for, blir lagret og oppført i tjenesten, eller oppheve en tidligere reservasjon.
Vær oppmerksom på at det kan ta 30 dager fra du reserverer deg eller barnet ditt til opplysninger om prøvesvarene er slettet.
Helsepersonellet som opprinnelig har bedt om prøvene, vil fortsatt ha tilgang til prøvesvarene hos seg i sitt journalsystem, hvor de har plikt til å lagre informasjonen i din pasientjournal.
Du kan sperre eller blokkere tilgang for helsepersonell
Du kan hindre at helsepersonell får tilgang til prøvesvarene dine ved å
sperre tilgang for alt helsepersonell eller
blokkere tilgang for navngitt helsepersonell
Spørsmål og svar om å sperre eller blokkere tilgang
På Helsenorge kan innbyggere sperre tilgang for alle prøvesvar for alt helsepersonell, eller sperre kun prøvesvar for en angitt tidsperiode for alt helsepersonell.
Innbygger kan også blokkere alle eller tidsangitte prøvesvar fra å bli utlevert til navngitt(e) helsepersonell.
Sperre tilgang for alt helsepersonell
Dine prøvesvar er viktig for at helsepersonell får enkel og sikker tilgang til riktige opplysninger når de gir deg helsehjelp. Hvis helsepersonell ikke har denne tilgangen kan det føre til at blodprøver eller røntgenbilder må tas på nytt.
Hvis du ikke ønsker at opplysninger om deg skal utleveres til helsepersonell, kan du begrense tilgangen med å SPERRE. Helsepersonellet som har bestilt et prøvesvar vil fortsatt kunne se resultatet av prøven, også i sitt eget journalsystem, mens andre må be om ditt samtykke for tilgang til prøvesvaret.
Hvis du er i en akuttsituasjon og trenger øyeblikkelig hjelp, kan helsepersonell likevel få tilgang til informasjon.
Du kan velge å sperre tilgang for alt helsepersonell for:
alle prøvesvar, alltid
alle prøvesvar begrenset til en angitt tidsperiode (Fra og Til)
alle prøvesvar FØR en gitt dato (angi kun Til-dato)
alle prøvesvar ETTER en gitt dato (angi kun Fra-dato)
Blokkere tilgang for utvalgt helsepersonell
Du har rett til å BLOKKERE dine prøvesvar for navngitt helsepersonell.
En blokkering gjelder ALLTID, også i akuttsituasjoner. Det er risiko for at helsepersonell ikke kan gi deg forsvarlig helsehjelp når de mangler tilgang til dine prøvesvar. For å registrere en blokkering, må du kjenne til helsepersonellnummeret (HPR-nummeret) til personen det gjelder. Dette finner du på Helsedirektoratets nettside.
Du kan også ringe Veiledning for Helsenorge på telefon 23 32 70 00, som vil bistå deg med å søke opp HPR-nummeret. Du må fortsatt oppgi navn på personen du ønsker å blokkere.
Du kan velge å blokkere tilgang for navngitt helsepersonell for:
alle prøvesvar, alltid
alle prøvesvar begrenset til enangitt tidsperiode (Fra og Til)
alle prøvesvar FØR en gitt dato (angi kun Til-dato)
alle prøvesvar ETTER en gitt dato (angi kun Fra-dato)
Ønsker du å blokkere tilgang for flere helsepersonell, må hver enkelt innstilling legges inn på samme måte.
Du kan sperre eller blokkere tilgang til dine prøvesvar for helsepersonell i pasientens prøvesvar ved å logge deg inn på Helsenorge. Du kan også oppheve en tidligere reservasjon.
Du kan sperre tilgang til ALT helsepersonell og/eller blokkere tilgang for NAVNGITT helsepersonell.
Sperre tilgang for helsepersonell
Du kan sperre for deling av alle prøvesvar med alt helsepersonell, eller begrenset til en angitt tidsperiode.
Du kan sperre for deling av alle prøvesvar med navngitt helsepersonell (blokkering), eller begrenset til en angitt tidsperiode.
Sperre tilgang for alt helsepersonell
Dine prøvesvar er viktig for at helsepersonell får enkel og sikker tilgang til riktige opplysninger når de gir deg helsehjelp. Hvis helsepersonell ikke har denne tilgangen kan det føre til at blodprøver eller røntgenbilder må tas på nytt. Hvis du ikke ønsker at opplysninger om deg skal utleveres til helsepersonell kan du sperre tilgangen. Helsepersonellet som har bestilt et prøvesvar vil fortsatt kunne se resultatet av prøven, mens andre må be om ditt samtykke for tilgang til prøvesvaret. Hvis du er i en akuttsituasjon og trenger øyeblikkelig hjelp, kan helsepersonell likevel få tilgang til informasjon.
Du har rett til å blokkere dine prøvesvar for navngitt helsepersonell. En blokkering gjelder alltid, også i akuttsituasjoner. Det er risiko for at helsepersonell ikke kan gi deg forsvarlig helsehjelp når de mangler tilgang til dine prøvesvar. For å registrere en blokkering, må du kjenne til helsepersonellnummeret (HPR-nummeret) til personen det gjelder.
Dersom du ikke har mulighet til å søke opp HPR-nummeret selv, kan du ringe Veiledning for Helsenorge på telefon 23 32 70 00, som vil bistå deg med å søke opp HPR-nummeret. Du må fortsatt oppgi navn på personen du ønsker å blokkere.
Mer om tjenesten
Denne tjenesten krever samtykke til tilgangsnivå Basis eller høyere, men for å få varsel om at prøvesvaret er klart må du samtykke til Full tilgang.
Ønsker du å se hvilket samtykke du har gitt, eller endre samtykket, kan du gjøre det under Personverninnstillinger.
Er du forelder til barn under 16 år eller representerer andre med fullmakt, kan du ikke se logg over bruk på vegne av den du representerer på Helsenorge.
Du kan se prøvesvar på vegne av barn under 12 år som du har foreldreansvar for, men bare hvis minst én av foreldrene er folkeregistrert på samme adresse som barnet: • Hvis en eller flere av foreldrene er folkeregistrert på samme adresse som barnet, vil begge foreldre kunne bruke Helsenorge på vegne av barnet. • Hvis ingen av foreldrene er folkeregistrert på samme adresse som barnet, vil ingen av dem kunne bruke Helsenorge på vegne av barnet.
Prøvesvar fra sykehus i Helse Vest: Foreldre til barn mellom 12 og 16 år kan se disse prøvesvarene på Helsenorge. Barn mellom 12 og 16 år har ikke tilgang til å se prøvesvarene sine.
Prøvesvar fra nasjonal prøvesvartjeneste: Verken barn mellom 12 og 16 år eller foreldrene til barna kan se disse prøvesvarene på Helsenorge.
Fra 16 år
Når den du har foreldreansvar for har fylt 16 år har du ikke lenger tilgang til deres helseopplysninger. For å få tilgang kan ungdommen selv logge seg inn på Helsenorge, eller gi deg fullmakt.
Hemmelig adresse kalles ofte «fortrolig adresse» eller «adressesperre».
Denne tjenesten er tilgjengelig for personer med fortrolig adresse (kode 7) og strengt fortrolig adresse (kode 6).
Hvis deler av denne tjenesten inneholder informasjon fra andre tjenester som på grunn av fortrolig adresse ikke er tilgjengelig for deg, vil det ikke vises der heller.
Hvis du bor på fortrolig adresse vil du ikke kunne representere andre på Helsenorge, og andre vil heller ikke kunne handle på dine vegne.