Hvis du er registrert i kontaktregisteret til Difi (Direktoratet for Forvaltning og IKT), får du en bekreftelse på SMS eller e-post når søknaden er mottatt hos Helfo. Det kan ta inntil to virkedager.
Dokumentasjon må lastes opp elektronisk og legges ved skjemaet. Pass på at dokumentasjonen er leselig.
Elektroniske dokumenter kan være:
- Dokumenter du har tilgjengelig på din pc eller mobiltelefon. Disse er det ingen grunn til å skrive ut og skanne – de kan lastes opp fra pc eller mobiltelefon når de er lagret der.
- Skannede dokumenter. Du kan skanne dokumentene med en skanner, en multifunksjonsmaskin/kopimaskin eller en mobiltelefon. Dokumentene må lagres før de kan lastes opp.
- Dokumenter du tar bilde av. Du kan ta bilder av dokumentene med kamera, mobiltelefon eller nettbrett. Hvis du fyller ut skjema via pc, må du få overført bildene til pc-en. Du kan for eksempel sende dem til deg selv via e-post eller lagre dem i en skytjeneste.
Se veiledningsvideo for opplasting av vedlegg:
Du må oppbevare de originale kvitteringene og annen originaldokumentasjon i tre år fra du får vedtak fra Helfo.
Innloggingen krever elektronisk ID – les her om hvordan du skaffer deg det.
Refusjon og støtteordninger
Her finner du informasjon om støtteordninger og mulige refusjoner av utgifter til for eksempel legemidler, næringsmidler, bandasjer eller medisinsk forbruksmateriell.
Fullmakt ved Helfo-henvendelser
Kontakter du Helfo på vegne av andre, må du ha fullmakt.
Les mer om hvordan du kan ordne fullmakt ved Helfo-henvendelser.