Ved å logge inn på Helsenorge kan du se svar på utvalgte prøver og undersøkelser fra sykehus i Helse Vest. Du kan også se informasjon om prøvesvar fra nasjonal prøvesvartjeneste.
Du trenger ikke gjøre noe med prøvesvaret ditt. Din behandler, eller legen som bestilte prøven, vil ta kontakt med deg hvis det er behov for en gjennomgang av svaret. Laboratoriet eller radiologisk avdeling kan ikke formidle prøvesvar til deg.
Du skal ikke gjøre endringer i medisiner eller annen behandling uten at det er avtalt med lege.
Det kan være ulike grunner til at prøvesvaret ditt ikke vises:
Prøver som er bestilt utenfor sykehuset blir ikke vist. Det betyr at du ikke vil finne prøver som er bestilt av fastlegen, hjemmetjenesten eller andre legekontor. Dette gjelder også om prøven er tatt på sykehuset.
Prøvesvar som er registrert i din pasientjournal før 1. oktober 2021 blir ikke vist på Helsenorge. Du kan likevel finne noen eldre prøvesvar, som tidligere også har vært tilgjengelig i pasientjournalen din på Helsenorge.
For noen prøver kan det ta tid før svarene er klare og kan vises på Helsenorge.
Datoen for prøvesvaret er når prøven ble registrert i pasientjournalen din. Det er ikke datoen for når prøven ble tatt.
Prøvesvar brukes som arbeidsverktøy for helsepersonell. Språket må derfor være presist for å unngå misforståelser, derfor brukes det ord og uttrykk som kan være vanskelig å forstå.
Du finner svar på prøver og undersøkelser innen patologi, histologi og cytologi, og bildediagnostiske svar. Du får en beskrivelse av bildene, men kan ikke se selve bildene. I tillegg finner du enkelte andre tekstlige prøvesvar.
Svar på koronatest
Du kan ikke lenger se prøvesvarene dine for koronavirus på Helsenorge. Har du spørsmål om en koronaprøve du har tatt, kan du kontakte legen din.
Du kan se dine tidligere positive koronaprøvesvar i Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS) på Helsenorge. MSIS finner du under Helseregistre. Du må være logget inn på Helsenorge for å se prøvesvarende dine i registeret.
Prøvesvar fra nasjonal prøvesvartjeneste (pasientens prøvesvar)
Tjenesten er under utprøving og brukes ikke til helsehjelp ennå. Det er noen få fastleger som i dag bruker tjenesten til å se prøvesvarene til sine pasienter. Deres oppgave er å kvalitetssikre tjenesten før den senere tas i bruk av alle deler av helsevesenet og innbyggere.
Når tjenesten blir tilgjengelig, skal du kunne se alle typer svar på prøver og undersøkelser ved å logge deg inn på Helsenorge. Etter planen skal dette skje våren 2025. Fram til da må du forholde deg til prøvesvar på samme måte som du gjør i dag.
Selv om tjenesten ikke er tilgjengelig for deg, vil informasjon om prøvesvarene dine lagres allerede nå.
Lagring og tilgang til prøvesvar
Opplysninger som blir lagret er:
Datoen da du tok prøven
Hvem som rekvirerte prøven (helsepersonell som bestilte prøven)
Hvem som analyserte prøven eller utførte undersøkelsen
Selve prøvesvaret
Når du tar en prøve eller blir undersøkt lagres informasjonen tre steder:
Hos de som har bestilt prøven eller undersøkelsen. For eksempel fastlegen din.
Hos de som tar prøven eller undersøker deg. For eksempel på sykehuset, i forbindelse med at du tar prøven.
Du kan selv se hvem som har sett på prøvesvarene dine i Logg over bruk (lenke).
Helsedirektoratet er dataansvarlig for prøvesvartjenesten. Det betyr at de er ansvarlige for at behandling og lagring av opplysningene om prøvesvarene dine skjer på en forsvarlig måte.
Hvis du ikke ønsker at opplysninger om deg skal bli oppført og lagret i tjenesten, kan du når som helst og uten grunn, reservere deg mot dette. Opplysningene om deg vil da bli slettet og det vil ikke bli lagret opplysninger om deg i framtiden.
Du kan reservere deg digitalt eller ved å sende inn skjema på papir.
Hvis du vil reservere deg
Du kan reservere deg mot at opplysninger om deg og prøven du tar lagres. Dette gjør du under Personverninnstillinger etter at du har logget inn. Når du reserverer deg, blir prøvesvarene dine slettet og nye prøvesvar blir ikke lagret.
Hvis du ønsker å oppheve reservasjonen på et senere tidspunkt, kan du også gjøre det under Personverninnstillinger. Når du opphever reservasjonen, vil du motta prøvesvarene dine igjen. Opphever du reservasjonen før det har gått 30 dager, vil du få tilgang til tidligere prøvesvar også. Etter 30 dager er alle prøvesvar slettet og du vil ikke se tidligere prøvesvar.
Hvis du ikke kan logge deg inn på Helsenorge kan du sende inn skjema på papir for å reservere deg, eller oppheve en tidligere reservasjon.
Du kan også reservere deg mot at opplysninger om barn under 16 år som du har foreldreansvar for, blir lagret og oppført i tjenesten, eller oppheve en tidligere reservasjon.
Vær oppmerksom på at det kan ta 30 dager fra du reserverer deg eller barnet ditt til opplysninger om prøvesvarene er slettet.
Når du reserverer deg mot denne tjenesten, slettes prøvesvarene dine fra tjenesten. Virksomheten som har tatt prøven, vil ha prøvesvaret ditt i sitt system.
Den som opprinnelig har bedt om prøvene, for eksempel legen din, vil fortsatt ha tilgang til prøvesvarene hos seg i sitt journalsystem. Det er fordi de har plikt til å lagre informasjonen i pasientjournalen din.
Hvis du har foreldreansvar for barn under 16 år, kan du reserevere barnet mot at prøvesvarene deres blir registrert og lagret. Du kan også oppheve en tidligere reservasjon.
Det kan ta 30 dager fra du reserverer barnet ditt til opplysninger om prøvesvarene er slettet.
Du kan sperre eller blokkere tilgang for helsepersonell
Du kan hindre at helsepersonell får tilgang til prøvesvarene dine ved å
sperre tilgang for alt helsepersonell eller
blokkere tilgang for navngitt helsepersonell
Hvis du vil sperre eller blokkere tilgang for helsepersonell
Hvis du ikke ønsker at prøvesvarene dine skal deles med navngitt helsepersonell, kan du begrense tilgangen deres ved å blokkere dem fra å se prøvesvarene dine.
En blokkering gjelder alltid, også i akuttsituasjoner.
Hvis du ikke ønsker at prøvesvarene dine skal deles med noen av de som behandler deg, kan du begrense tilgangen med å sperre den. Da vil den som har bestilt en prøve fortsatt se prøvesvaret, mens andre må be om ditt samtykke for å få tilgang til det.
I akuttsituasjoner, kan helsepersonell få tilgang til prøvesvarene dine, selv om du har sperret tilgangen.
Risikoen ved å sperre og blokkere tilgangen til prøvesvarene dine
Dine prøvesvar er viktig for at de som behandler deg får enkel og sikker tilgang til riktige opplysningene om deg. Hvis de ikke har det, kan du risikere at du ikke får den hjelpen du trenger. Det kan også hende at du må ta prøver eller røntgenbilder på nytt.
Du kan blokkere helsepersonell sin tilgang til dine prøvesvar under Personverninnstillinger. Her kan du også oppheve en blokkering du har gjort tidligere. Du må være logget inn for å gjøre dette.
Når du skal blokkere tilgangen til helsepersonell i personverninnstillingene, kan du velge mellom å blokkere tilgangen for alltid, eller for en tidsperiode. Du kan velge dato for tidsperioden.
For å blokkere navngitt helsepersonell, må du oppgi du navn og HPR-nummeret deres. Hvis du ikke vet HPR-nummeret, kan du ringe Veiledning Helsenorge på telefon 23 32 70 00. De kan hjelpe deg med å søke opp HPR-nummeret.
Ønsker du å blokkere tilgang for flere helsepersonell, må du legge inn hver blokkering på samme måte.
Du kan sperre helsepersonell sin tilgang til dine prøvesvar i Personverninnstillinger. Her kan du også oppheve en reservasjon du har gjort tidligere. Du må være logget inn for å gjøre dette.
Når du skal sperre tilgangen til helsepersonell i personverninnstillingene, kan du velge mellom å sperre tilgangen for alltid, eller for en tidsperiode. Du kan velge dato for tidsperioden.
Hvis du ikke ønsker å logge deg inn på Helsenorge for å sperre eller blokkere tilgang til helsepersonell, kan du også gjøre det ved å sende inn papirskjema. Adressen til hvor skjemaet skal sendes står på skjemaet.
Denne tjenesten krever samtykke til tilgangsnivå Basis eller høyere, men for å få varsel om at prøvesvaret er klart må du samtykke til Full tilgang.
Ønsker du å se hvilket samtykke du har gitt, eller endre samtykket, kan du gjøre det under Personverninnstillinger.
Er du forelder til barn under 16 år eller representerer andre med fullmakt, kan du ikke se logg over bruk på vegne av den du representerer på Helsenorge.
Du kan se prøvesvar på vegne av barn under 12 år som du har foreldreansvar for, men bare hvis minst én av foreldrene er folkeregistrert på samme adresse som barnet: • Hvis en eller flere av foreldrene er folkeregistrert på samme adresse som barnet, vil begge foreldre kunne bruke Helsenorge på vegne av barnet. • Hvis ingen av foreldrene er folkeregistrert på samme adresse som barnet, vil ingen av dem kunne bruke Helsenorge på vegne av barnet.
Prøvesvar fra sykehus i Helse Vest: Foreldre til barn mellom 12 og 16 år kan se disse prøvesvarene på Helsenorge. Barn mellom 12 og 16 år har ikke tilgang til å se prøvesvarene sine.
Prøvesvar fra nasjonal prøvesvartjeneste: Verken barn mellom 12 og 16 år eller foreldrene til barna kan se disse prøvesvarene på Helsenorge.
Fra 16 år
Når den du har foreldreansvar for har fylt 16 år har du ikke lenger tilgang til deres helseopplysninger. For å få tilgang kan ungdommen selv logge seg inn på Helsenorge, eller gi deg fullmakt.
Hemmeleg adresse er ofte kalla «fortruleg adresse» eller «adressesperre».
Denne tenesta er tilgjengeleg for personar med fortruleg adresse (kode 7) og strengt fortruleg adresse (kode 6).
Dersom delar av denne tenesta inneheld informasjon frå andre tenester som på grunn av fortruleg adresse ikkje er tilgjengeleg for deg, vil du heller ikkje sjå det her.
Dersom du bur på fortruleg adresse vil du ikkje kunne representere andre på Helsenorge, og andre vil heller ikkje kunne handle på dine vegner.