Organisert pasientreise

Hvis du på grunn av helsen din eller trafikale årsaker ikke kan reise med offentlig transport, kjøre selv eller bli kjørt, kan du ha rett på en organisert reise.

En organisert reise (rekvirert reise) er når Pasientreiser i ditt lokale helseforetak organiserer reisen for deg, og velger det transportmiddelet som er mest hensiktsmessig.

Dagen du reiser må du beregne noe ventetid ut fra hvor langt du må reise. Når det er mulig, reiser du sammen med andre pasienter. Du betaler kun en egenandel for reisen, hvis du ikke har fritaksgrunn eller frikort.

Les mer om egenandel, fritak og frikort.

Det må enten være helsen din eller trafikale årsaker som gjør at du har behov for organisert transport på hele eller deler av reisen. Har du hatt organisert transport på deler av reisen, kan du søke om å få støtte til reiseutgifter for strekninger du har gjennomført på egen hånd.

Organisert reise på grunn av helsen din

Det er behandleren din som avgjør om du har behov for organisert reise på grunn av helsen din.

Dette kan være om du har

  • betydelig redusert orienteringsevne 
  • betydelig redusert allmenntilstand 
  • psykiske problemer, som gjør det vanskelig for deg å gjennomføre reisen med offentlig transport eller egen bil 
  • redusert forflytningsevne, som gjør at du har problemer med å gå, komme deg inn og ut av et transportmiddel eller har behov for tilrettelagt transportmiddel 

Det er også behandleren din som må dokumentere om du må ha med noen eller om du har spesielle behov på reisen.

Organisert reise av trafikale årsaker

Hvis det er trafikale årsaker til at du trenger organisert transport på hele eller deler av reisen, avgjøres dette av Pasientreiser. Ta kontakt med Pasientreiser så tidlig som mulig, og senest klokken 13.00 siste arbeidsdag før behandlingen. Trafikale årsaker kan være at det ikke går offentlig transport på strekningen. 

Hovedregelen er at du ikke har rett på organisert transport av trafikale årsaker hvis avstanden til behandlingsstedet ditt er under ti kilometer.

Hvem bestiller reisen? 

Hvis du har fått en reiseattest, kan du bestille reisen din selv.  

Hvis du trenger organisert reise på grunn av helsen din, er det behandleren din som skal bestille reisen for deg. Hvis du skal til en behandler som ikke kjenner helsen din godt nok til å vurdere om du har behov for organisert reise, kan fastlegen din bestille reisen for deg. 

Trenger du en organisert reise fordi det ikke er et tilbud om offentlig transport på strekningen, skal Pasientreiser bestille reisen for deg. Ta kontakt med Pasientreiser på telefon 05515 så tidlig som mulig før reisen. 

Etter at reisen er bestilt, vil Pasientreiser velge transportmiddel og planlegge reisen. 

Se, endre, avbestille og bekrefte reiser på Helsenorge

Ved å logge deg inn på Helsenorge, finner du oversikt over, og informasjon om, fremtidige organiserte pasientreiser. Du kan også bestille, endre, avbestille og bekrefte organiserte reiser.

Hvis du ikke kan eller ønsker å gjøre dette digitalt, kan du kontakte Pasientreiser i ditt lokale helseforetak

Bestille en reise

Hvis du har behov for organiserte reiser på grunn av helsen din eller trafikale årsaker, kan du få en reiseattest og bestille reisen selv, eller reise med bil og få stønad til reisen og tilleggsutgifter dekket. 

Hvis du trenger reiseattest på grunn av helsen din, er det behandleren din som skal lage reiseattesten. Er det trafikale behov for attesten, som at det ikke går offentlig transport på strekningen du skal reise, lages reiseattesten av Pasientreiser.   

Reiser bestilles på Helsenorge eller ved å ringe Pasientreiser på 05515. Du oppgir når du må være fremme ved behandlingsstedet. Pasientreiser velger transportmiddel og planlegger reisen.

Les mer om hvordan du bestiller en pasientreise.

Endre en reise

Hvis du har en reise som er organisert av helsemessige årsaker, og som skal gjennomføres med enten drosje eller minibuss, kan du gjøre enkelte endringer selv. 

Du kan endre 

  • dato og tidspunkt for når du skal være fremme på behandlingsstedet, og tidligste hentetidspunkt etter behandlingen, hvis behandlingstidspunktet ditt har endret seg 
  • adressen for hvor reisen skal starte og hvor du skal reise tilbake til etter behandling  
  • enkelte spesielle behov på reisen 

Endringer må skje senest klokken 13.00 siste virkedag før reisen skal gjennomføres. 

Avbestill en reise

Hvis du har fått en organisert reise som du ikke lenger har behov for, kan du avbestille denne selv. Du kan avbestille reisen frem til sjåføren har mottatt bestillingen fra Pasientreiser. Når reisen er bestilt, eller hvis du skal reise med fly eller sammen med andre pasienter, kan du ikke avbestille digitalt.

Bekreft en reise

De fleste reiser trenger ikke å bekreftes, men hvis du har en reise som må bekreftes av deg, kan du gjøre det ved å logge inn på Helsenorge. Reiser kan bekreftes frem til klokken 13:00 siste virkedag før reisen skal gjennomføres. Retur-reiser kan bekreftes når du vet når du er ferdig med behandlingen.

Barn som reiser med organisert transport

Barn under 18 år har rett til å ha med en ledsager på reisen, uavhengig av om det er behov for ledsager på reisen av helsemessige årsaker. 

Hvis barnet skal reise alene med organisert transport, skal det gjøres en vurdering av om det er forsvarlig at barnet reiser alene. 

Hvis det er et helsemessig behov for ledsager for på reisen, og derfor ikke forsvarlig at barnet reiser alene, er barnets behandler ansvarlig for å dokumentere dette. For barn som ikke har behov for ledsager på reisen av helsemessige årsaker, vurderer Pasientreiser om det er forsvarlig at barnet reiser alene. 

Pasientreiser i helseforetakene har følgende retningslinjer for vurderingen av om det å reise alene er forsvarlig:

  • Barn under skolealder skal ikke reise alene, fordi det ikke anses som forsvarlig. 
  • Barn fra 5-6 år opptil 12 år skal ha med ledsager på reisen. I spesielle tilfeller der barnet likevel må reise alene, skal det gjøres en helhetsvurdering i samarbeid med foresatte. Men som ansvarlig for transporten, tar Pasientreiser den endelige avgjørelsen. 
  • Barn over 12 år kan reise alene, men det skal gjøres en konkret forsvarlighetsvurdering basert på blant annet reiseavstand, behov for bytte av transportmiddel under reisen og lignende. 

Det forutsettes at barnets omsorgspersoner stiller som reiseledsager hvis det ikke anses som forsvarlig at barnet reiser alene. For flyreiser stilles det egne krav for når ledsager er nødvendig.

Spesielle behov

Det kan hende du har spesielle behov som må tas hensyn til under reisen. Behandleren din avgjør hvilke behov dette er, og videreformidler dette til Pasientreiser i ditt lokale helseforetak når reisen bestilles.

Spesielle behov kan være:

  • reiseledsager​
  • tilpasset sittestilling
  • barnesete
  • elektrisk rullestol
  • manuell rullestol

Kontakt Pasientreiser

05515

Kontakt oss ved spørsmål om utfylling av reiseregningsskjema, dekning av reiseutgifter eller bestilling av din pasientreise.

pasientreiser.no

Er du helsepersonell eller transportør? Gå til pasientreiser.no

Loga pasieantamátkkiid birra sámegillii

Innholdet er levert av Pasientreiser HF

Pasientreiser HF. Organisert pasientreise. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert tysdag 1. april 2025 [henta onsdag 2. april 2025]. Tilgjengeleg frå: https://www.helsenorge.no/nn/pasientreiser/om/rekvirert-pasientreise/

Sist oppdatert tysdag 1. april 2025