Fast-legen

Illustrasjon av fastlege

Det er viktig å dra til fast-legen
en gang i året eller mer.

Personalet kan hjelpe meg å bestille time til meg.
Jeg kan be personalet som jeg er trygg på
om å være med meg.
Det kan være primær-kontakten min
som kjenner meg best, eller en av mine nærmeste.

Det er lurt å ha en huske-liste med det jeg lurer på.
Jeg kan skrive opp ting
jeg vil spørre fast-legen min om.
Personalet og jeg kan se på listen sammen
før vi drar til fast-legen.

Fast-legen skal sjekke at jeg er frisk
Fast-legen undersøker kroppen min,
om jeg er frisk eller syk.
Fast-legen spør om det har skjedd noe spesielt.
Fast-legen sjekker medisinene mine.

Hvis det er vanskelig å dra til fast-legens kontor,
kan jeg få hjelp til å be
fast-legen komme til meg,
eller få hjelp til å komme meg til fast-legen.

Hva betyr ordet?

Personalet

De som er på jobb
for å hjelpe meg i det daglige.

Primær-kontakt

Den blant personalet
som kjenner meg best
og som har et spesielt ansvar for meg.
Kan også kalles hovedkontakt.

Mine nærmeste

Mennesker som kjenner meg godt
og som jeg kjenner godt.

Innholdet er levert av Helsedirektoratet

Helsedirektoratet. Fast-legen . [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert fredag 5. april 2024 [henta torsdag 3. april 2025]. Tilgjengeleg frå: https://www.helsenorge.no/nn/lettlest/helse/fastlegen/

Sist oppdatert fredag 5. april 2024