Lage sunn og god mat

Illustrasjon av mat

Det er lurt
å spise sunn og god mat.
Det er bra for kroppen min.
Personalet kan lære meg
hva som er sunn mat
og hva som er usunn mat.

Hjemme-laget mat er bra.

Jeg kan få hjelp til
hjemme-laget og sunn mat
som ser god ut
og smaker godt.

Vi kan bruke lett-leste koke-bøker
med lett-leste oppskrifter
eller filmer.
Det finnes mat-kurs
hvor jeg kan lære å lage mat. 

Personalet skal hjelpe meg
med å lage riktig mat som er bra for helsen min.

Hvis legen sier at
jeg trenger spesiell mat
fordi jeg har en sykdom,
må jeg få hjelp med å lage riktig mat for meg.

Hva betyr ordet?

Personalet

De som er på jobb
for å hjelpe meg i det daglige. 

 

Innholdet er levert av Helsedirektoratet

Helsedirektoratet. Lage sunn og god mat. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert fredag 5. april 2024 [hentet lørdag 19. april 2025]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/lettlest/hverdagen/lage-sunn-og-god-mat/

Sist oppdatert fredag 5. april 2024