Hjelpe-midler

Illustrasjon av hjelpemidler

Med hjelpe-midler
kan barn, ungdom, voksne og gamle
klare flere ting selv.
Dette heter også velferds-teknologi.

Et eksempel er
hjelp med å snakke.
Et annet eksempel er
hjelp med å huske avtaler.

Hjelpe-midler kan også
gjøre ting lettere for meg i huset.
Et eksempel er en robot-støvsuger.

Personalet skal hjelpe meg med
å finne hjelpe-midler
og velferds-teknologi
som passer for meg.

Vi kan snakke med ergo-terapeuten.
Ergo-terapeuten kan mye om hjelpe-midler.
Vi kan også snakke med hjelpe-middel-sentralen.
Hjelpe-middel-sentralen har oversikt
over alle hjelpe-midlene som jeg kan trenge.

Hva betyr ordet?

Velferds-teknologi

Hjelpe-midler som gjør at jeg kan bestemme
og klare mer selv.
Eksempler er dags-plan på nett-brett,
robotstøvsuger og videotelefon.

Personalet

De som er på jobb
for å hjelpe meg i det daglige.

Ergo-terapeut

En som tilpasser hjelpe-midler
så jeg kan gjøre mest mulig selv
og være med på det jeg ønsker.

Hjelpe-middel-sentralen

Et sted jeg kan låne hjelpe-midler
hvis jeg trenger det.
Finnes i kommunen og i fylket.

Innholdet er levert av Helsedirektoratet

Helsedirektoratet. Hjelpe-midler. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert fredag 5. april 2024 [hentet lørdag 19. april 2025]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/lettlest/hverdagen/hjelpemidler/

Sist oppdatert fredag 5. april 2024