Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Kostråd: Velg vann som tørstedrikk

Vann er nødvendig for å opprettholde normale kroppsfunksjoner. Vanlig vann dekker væskebehovet uten å bidra med unødvendige kalorier, og er derfor den aller beste drikken når du er tørst.

Bilde av vannmugge og vannglass.
Foto: Helsedirektoratet

​​​​​​​​Vann anbefales for å dekke en stor del av væskebehovet. Dette gjelder både vann fra springen og vann på flaske. ​

​Behov for vann

Vann er helt nødvendig for å opprettholde normale kroppsfunksjoner. Kroppens vanninnhold varierer fra rundt 75 prosent hos nyfødte til rundt 50 prosent hos eldre. Behovet for vann varierer mye mellom personer og fra dag til dag, avhengig av aktivitetsnivå og klimatiske forhold. 

Hos​ voksne med moderat fysisk aktivitet er omsetningen av vann omtrent 2-2,5 liter om dagen. Vann tilføres kroppen via drikke (1-1,5 liter) og mat (0,7-1 liter), og via vann som dannes ved forbrenning av karbohydrater, fett og protein (metabolsk vann, 0,3 liter). Væskeinntaket styres hos friske gjennom tørstefølelsen. Derfor er det normalt ikke nødvendig å tenke på å drikke tilstrekkelig.​