Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Vegetarkost for gravide

Gravide og ammende har noe økt behov for både energi og næringsstoffer. Godt sammensatt vegetarkost inneholder mye av enkelte næringsstoffer som gravide og ammende har økt behov for, som folat og jern.

Gravid kvinne og sønn på handletur
Foto: Johnér Bildbyrå AB

Vegetarkost vil fint kunne dekke behovet for alle næringsstoffer i svangerskapet, men det er viktig å passe på inntaket av enkelte næringsstoffer – som vitamin B12, jod, D-vitamin og kalsium.

B12 og jod

​Hos gravide og ammende som lever på vegankost, er vitamin B12 og jod særlig viktig. Mangel på disse næringsstoffene kan gi alvorlig forstyrrelse av barnets utvikling, og gravide og ammende bør derfor ta tilskudd.

Anbefalt daglig inntak av vitamin B12 er 2 μg for gravide og 2,6 μg for ammende.

Anbefalt daglig inntak av jod er 175 μg for gravide og 200 μg for ammende. Det er viktig å passe på at tilskuddet ikke gir for mye jod.

Omega 3

​Behovet for omega-3-fettsyrer er økt ved svangerskap og amming, og det anbefales at inntaket av omega-3-fettsyren DHA bør være minst 200 mg per dag. Tilskudd av fettsyrene EPA og DHA kan tas i form av algeolje eller algetilskudd. Dette blir tilsvarende å ta tran.