Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Næringsrik vegetarkost

Godt sammensatt vegetarkost er ernæringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer.

Par som spiser vegetarisk.

Foto: Johnér Bildbyrå AB

Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.

Om et kosthold er sunt eller ikke, avhenger av matvarene vi velger, hvordan disse kombineres og hvor mye vi spiser av dem. Uavhengig av hva slags kosthold vi velger, er det en fordel å kunne litt om ernæring og hvordan vi på en god måte kan sette sammen et balansert og variert kosthold. Særlig viktig er dette for gravide, ammende og små barn. Ved spesielle behov, og hvis du er i tvil, ta kontakt med lege eller klinisk ernæringsfysiolog. Det kan være hensiktsmessig å måle nivået av enkelte næringsstoffer – som for eksempel B12, jern eller D-vitamin i blodet eller jod i urinen.

Godt sammensatt vegetarkost inneholder korn og fullkornsprodukter, bønner, linser, erter, soyaprodukter, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, frø og planteoljer. Et slikt kosthold gir mye fiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer.
Grove kornprodukter som grovbrød, grove frokostblandinger og sammalt mel inneholder mer næringsstoffer enn fine.

Dersom meieriprodukter er en del av kostholdet, vil halvfete eller magre varianter av melk, ost og andre meieriprodukter gi et lavere inntak av mettet fett sammenliknet med helfete varianter.

Det anbefales å begrense inntaket av sukkerholdig drikke og mat – som brus, saft, godteri, kjeks, kaker og søtt bakverk. Sukker gir energi, men ingen vitaminer eller mineraler som kroppen trenger.

Forskjellen på vegankost, lakto-vegetarkost og lakto-ovo-vegetarkost

Vegankost består utelukkende av plantebaserte matvarer som korn og fullkornsprodukter, bønner, linser og erter, soyaprodukter, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, frø, planteoljer og sjøgrønnsaker som tang og tare. I vegankost utelates alle animalske produkter som kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Et vegankosthold kan settes sammen slik at det gir tilstrekkelig av alle næringsstoffer. Behovet for D-vitamin, vitamin B12 og jod er imidlertid vanskelig å dekke med vegankost, og disse næringsstoffene bør tas i form av tilskudd eller produkter tilsatt disse næringsstoffene. Veganere må også være oppmerksomme på inntaket av kalsium, jern og sink.

Lakto-vegetarkost inneholder, i tillegg til planteprodukter (se vegankost), også meieriprodukter, som for eksempel melk, ost og yoghurt.

Lakto-ovo-vegetarkost inneholder også egg.

En balansert sammensatt lakto- og lakto-ovo-vegetarkost vil gi alle næringsstoffene du trenger, så nær som D-vitamin. Ekstra tilførsel av D-vitamin kan tas som kosttilskudd eller fås gjennom produkter tilsatt D-vitamin. Velg fortrinnsvis halvfete eller magre varianter av melk, ost og andre meieriprodukter, for å unngå et høyt inntak av mettet fett.

Andre typer kosthold som legger vekt på vegetabilsk mat, er for eksempel raw food der matvarer i prinsippet ikke skal bearbeides eller varmebehandles og såkalt fleksitar-kosthold som inkluderer noe kjøtt eller fisk.