Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Tips til sunn og rimelig mat

Det trenger ikke være dyrt å spise sunt. Her er 17 små grep for å spare penger og samtidig gjøre sunnere valg.

Par lager mat sammen på kjøkkenet
Foto: Johnér Bildbyrå AB
  1. ​Fiskefilet fra eksempelvis sei og laks er ofte rimelige. Mange fiskeslag kan konkurrere med kjøtt i pris.

  2. Spar penger til middag ved å gi mer plass til grønnsaker og poteter, og mindre plass til kjøtt. Bønner og linser er rimelig, sunt og mettende og kan være en god erstatning for kjøtt.

  3. Frosne grønnsaker kan være billig og lurt å bruke i gryteretter, work eller supper.

  4. Tradisjonelle grønnsaker som kålrot, kål, gulrot, løk og purre er stort sett rimelige hele året og kan være basis i salater, supper, sauser eller gryter. Visste du at sausen i ekte spaghetti bolognese inneholder like mye gulrøtter som kjøtt?

  5. Følg sesongene for frukt og grønnsaker. Har du lagringsmuligheter kan du kjøpe inn større mengder frukt, bær, grønnsaker og poteter om høsten.

  6. Spar penger og fett ved å bytte pommes frites med for eksempel ovnsbakte poteter.

  7. Hva får du for pengene? Rene produkter av fisk, fugl og kjøtt inneholder mer av viktige næringsstoffer og mindre fett og salt per kilo enn blandingsprodukter som pølser og kjøttdeig. Sammenlign pris per kilo matvare på hyllemerkingen.

  8. Benytt deg av gode tilbud på sunne matvarer og se gjerne etter billigere merkevarer innen ulike produktgrupper. Kjøttdeig lages av ulike typer kjøtt og mager kjøttdeig er ikke alltid dyrere enn vanlig kjøttdeig.

  9. Spis mer grovt brød og skjær tykke skiver, så holder du deg mett en god stund. Se etter Brødskalaen eller Nøkkelhullet når du kjøper brød.

  10. Sunnere kornblandinger er som oftest billigere enn produkter med mye sukker. Se etter Nøkkelhullet.

  11. Magre kjøttpålegg som kokt skinke eller kalkunfilet, koster ikke nødvendigvis mer enn kjøttpålegg med høyere fettinnhold. Prøv også frukt og grønnsaker som pålegg.

  12. Ikke kast rester. Bruk rester som pålegg eller i omeletter og gryteretter dagen etterpå. Rester egner seg også som kveldsmat eller fryses.

  13. Mager kesam er et sunnere alternativ til rømme, og ikke dyrere. Bruk det til dip!

  14. Frukt og grønt som snacks er billigere og sunnere enn sjokolade og potetgull.

  15. Vann er den beste tørstedrikken! Velger du vann i stedet for brus reduserer du både sukkerinntaket og utgifter.

  16. Se på ingredienslisten og les varedeklarasjonen. Matvaren inneholder mest av det som står først. Les om matvaretabeller.

  17. En del Nøkkelhullsmerkede matvarer koster mer enn andre tilsvarende matvarer uten Nøkkelhullet, men prisen varierer fra butikk til butikk. Det finnes produkter med Nøkkelhullet fra mange av butikkjedenes lavprismerker som er rimeligere enn de store merkevarene.