Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Sunn mat på farten

Kjøper du ofte hurtigmat eller annen tilberedt mat på farten, er det lett å få i seg mer fett, salt, sukker og/eller energi enn du er klar over. Se tips til hvordan du kan spise sunt og godt på farten.

Foto: Johner AB

​Mange salgssteder tilbyr sunnere alternativer. Hvis ikke, be om det. Du bør blant annet kunne velge om du vil ha dressing, samt type og mengde. Det er fint å kunne bestille salat og vann til alle retter. Spør gjerne om tilberedningsmetode og hva maten inneholder. Se etter Nøkkelhullet på ferdigpakket mat og utforsk tilbudet på frukt og grønt.

Det skal ikke små mye til, små grep i kostholdet kan gjøre stor forskjell.​

​​​Istedenfor​Velg
​​​​​​​​Tradisjonell hurtigmat​Salat med grønnsaker og fisk, magert kjøtt og/eller bønner/linser. Valgfri dressing. Eventuelt sunnere varianter av pølser, burgere og brød.
​Pizza​​Pizza med grov bunn og fyll uten mye fett og med salat til.
​Vanlige wiener- og grillpølser​Magre wiener- og grillpølser.
​Burger med fet ost og dressing​Burger av magert kjøtt eller fisk med grønnsaker og eventuelt valgfri dressing til.
​Lyse pølse-og hamburgerbrød​Grove pølse- og hamburgerbrød​.
​Fet dressing og majones​Dressing med olje/eddik eller yoghurt/kesam.
​Pommes frites, chips og lignende​​Bakt/kokt potet, ovnsbakte potetbåter, potetmos.​
​Baguetter/sandwich av fint mel​​Grove bagetter/sandwich, gjerne merket med Nøkkelhullet.
​Muffins, fylte hveteboller, wienerbrød, sjokolade, iskrem​​Frukt og grønnsaker; hel vare enkeltvis eller i pakke, eventuelt oppskåret i beger. Sorbet, nøkkelhullsmerket yoghurt eller Skyr.
​​Panert mat som wienersnitsel, fiskefilet, kyllingnuggets og lignende​Fileter av fugl/fisk/kjøtt som er grillet, ovnsbakt, woket eller dampet, ev. i supper og gryter.
​Drikke tilsatt sukker som brus, nektar m.m.​Vann eller usukret mineralvann.
​Kaffe- og tedrikker med helmelk og sukker​Kaffe og tedrikker med valgfri type melk (lettmelk / lettmelk med 0,7 % fett eller mindre) og mengde sukker​.​

 

Forslag til mat på bilturen

  • ​Godt grovt brød i tykke skiver eller grove rundstykker/bagetter delt i to. Varier gjerne med grove wraps og sandwich.

  • Bruk myk margarin som underlag for pålegg som kokt skinke, kalkun, ost, røkelaks, fiskekaker eller hardkokte egg og kaviar. Grillet kylling delt i biter er også et godt alternativ.

  • Grønsaker som gulrot, agurk, tomater, reddiker og paprika, gjerne delt opp i skiver.

  • Frukt som eple, pærer, bananer og druer. Melon, kiwi eller ananas er også godt på tur og kan skjærest opp og oppbevares i boks.

  • Rester fra middagen kan fint være turmat til dagen etter.

  • En plastboks med ferdig oppkuttet salat med kikerter, linser eller andre belgvekster egner seg godt til bilturen. Bland gjerne inn litt fisk, kylling eller kjøtt. Matyoghurt eller dressing av olje/eddik på flaske kan blandes i like før salaten skal spises, så holder den seg sprø og frisk. Spis gjerne med grove rundstykker eller bagetter til.

  • Rikelig med vann og termoser med kokende vann, teposer og pulverkaffe hører med.

  • Fyller du en flaske med vann en tredjedels full, legger den i fryseren over natta, og så etterfyller dagen etterpå, så har du kaldt vann i hele neste dag.

Ta aktive bilpauser

Det kan bli ubehagelig å sitte for lenge i bil både for barn og voksne. Det er derfor viktig å stoppe ofte for å strekke på føttene og få blodomløpet i gang. Dette er også i tråd med norske anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet (2014) som har egne råd for å redusere stillesitting for barn, ungdom, voksne og eldre. 

Ta med en frisbee, en ball, hoppetau eller annet utstyr som kan brukes til lek og aktivitet i pausene. Å gå eller løpe rundt bilen kan også være et aktivt alternativ.