Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Sukker

Sukker gir "tomme kalorier". Det vil si mye energi (kalorier), men ikke noe av verdifulle næringsstoffer.

Sukker ødelegger appetitten og inneholder lite av den næringen som barnet trenger.
Foto: Johnér Bildbyrå AB

Bruk minst mulig sukker

​Barn har ofte et lavt kaloriinntak, men samtidig et stort behov for vitaminer og mineraler. Det er derfor viktig å begrense inntaket av «tomme kalorier» mest mulig. I praksis betyr dette minst mulig sukker, for å «spare» plass til matvarer med et høyt innhold av vitaminer og mineraler.

Sukker metter og gjør at appetitten på annen mat blir mindre. En bør unngå søtt som saft, brus, nektar, kjeks, kaker, godteri, søtt pålegg og så videre i størst mulig grad til hverdags, og spesielt mellom måltidene.

Brus, saft og godteri

Saft og brus er den største kilden til sukker hos mange barn, så her er det mest å spare.

Hvis en er kostbevisst til hverdags, gjør det ikke noe om en «skeier ut» til fest. Man kan gjerne ha én kveld i uken, for eksempel lørdag, hvor barnet får spise det det har lyst på. Kjekt også for foreldre som slipper mas om godteri i butikken ellers i uken.