Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Skolemat – mat og måltider for barn i skolen

Sultne barn kan ha vanskelig for å konsentrere seg. Skolemåltidet er derfor viktig for både trivsel, helse og godt skolemiljø.

Barn som spiser matpakke
Foto: Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet

Det er enklere å yte mer og holde konsentrasjonen og aktiviteten oppe hvis du spiser jevnlig. For barn og ungdom som vokser og utvikler seg, er det spesielt viktig å få i seg de næringsstoffene og den energien kroppen trenger for å fungere bra.

Spisevaner du får som barn, har en tendens til å vare lenge. Sunne spisevaner blant barn og unge har derfor stor betydning for helsen både på kort og lang sikt.

Klikk "Play all" i videospilleren ovenfor for å se alle episodene. Du kan også velge episode ved å klikke på spilleliste-ikonet øverst i venstre hjørne på spilleren.

Skolematens innhold

Kostrådene gjelder også for skolematen. Måltider i skolen er en vesentlig del av de fleste elevers daglige inntak av mat og drikke. Uansett om det er medbrakt eller servert, så har det mye å si for det totale kostholdet hva skolematen består av.

Det finnes mange ulike måter å lage en sunn og god matpakke på. Det kan være alt fra vanlig brødmat til salater eller middagsrester. Mange skoler tilbyr også mat og drikke fra kantine eller matbod.

Grønnsaker, frukt eller bær flere ganger daglig

De fleste barn og unge spiser mindre frukt, bær og grønnsaker enn det som er anbefalt. Helst bør man spise minst fem porsjoner hver dag.  Én porsjon tilsvarer 100 gram. For mindre barn er en god regel å måle barnets håndfull som én porsjon.

Oppkuttet frukt og grønt i skolemat

Oppkuttet frukt og grønt gjør det også enklere å nå målet om fem om dagen.  Et tips er å kutte opp grønnsaker og frukt til matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler, nektarin eller bær. Følg med på sesongvariasjoner og pris.

Visste du at vitamin C øker opptaket av jern fra brød- og kornmåltider? Oppskåret frukt og grønnsaker med høyt innhold av vitamin C –for eksempel appelsin, kiwi, paprika – er derfor et godt alternativ ved siden av brød- og kornmåltider.

Skolefruktordningen

For at barn og unge skal spise nok frukt og grønt er det viktig at det er lett å få tak i. Skolefrukt er en abonnementsordning som gir elevene mulighet til å få frukt og grønt på skolen hver dag. Alle barne- og ungdomsskoler har anledning til å være med i ordningen.

Vann og skolemelk

Vann er den beste tørstedrikken. Smådrikking av sukker- eller syreholdig drikke mellom måltidene, som saft, brus (også sukkerfri brus) og flaskevann med smak, er skadelig for tannhelsen.

Melk bidrar til å gi brødmåltidene god ernæringsmessig kvalitet. Mer enn 60 prosent av kalsium- og jodinntaket i kosten kommer fra melk og meieriprodukter. Alle elever på barne- og ungdomsskolen kan abonnere på melk gjennom Skolemelkordningen (skolelyst.no).

Billig, sunn mat i skolekantina

Å ta de sunne valgene når du velger hva du skal spise kan ha stor betydning for helsa. Helsedirektoratet anbefaler at de sunneste alternativene i kantiner og matboder bør være rimelige og lettest tilgjengelig.

Dersom dette ikke er tilfelle på din skole, kan det være en sak å ta opp med skolen, kantina eller elevrådet.

Tid til å spise

De fleste – og særlig barn – bør spise omtrent hver tredje til fjerde time for jevnlig å tilføre kroppen energi og næring. Kroppen er som en motor, den skal ha både drivstoff og tilsyn for å holde det gående.

Helsedirektoratet anbefaler at skolene setter av minst 20 minutter til å spise lunsj. Tid til håndvask, å stå i kø, opprydning og andre aktiviteter, skal komme utenom disse 20 minuttene. God nok tid til å spise og felles måltider bidrar positivt til både elevens helse og sosiale miljø på skolen. Opplagte elever er også viktig for et godt læringsmiljø.

Foreldre kan også bidra til at barna spiser nok og riktig mat ved å passe på at de spiser frokost, og at matpakken/skolematen inneholder nok sunn mat og drikke.

Råd om mat i skoler og SFO

Det finnes mange måter å organisere skolemåltidet på. I Helsedirektoratets retningslinje for mat og måltider i skolen er det gitt nærmere beskrivelse av god praksis for mat og måltider samt nyttige tips og råd til mattilbud i de skolene og SFO som har et mattilbud.