Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Kosthold for barn mellom 2 og 5 år

Barn er avhengige av jevn tilførsel av energi og næringsstoffer for å vokse og utvikle seg optimalt. Et sunt kosthold for barnet ditt behøver ikke være vanskelig å få til. Her er noen tips til hvordan barn i alderen 2 til 5 år kan oppmuntres til å spise sunt.

For de minste barna gjelder stort sett de samme kostrådene som for voksne.
Foto: Ingemar Lindewall / Johnér Bildbyrå AB

​For barn over 2 år gjelder stort sett de samme kostrådene som for voksne.

Helsedirektoratet anbefaler et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Vann er en god tørstedrikk. Kostrådene kan brukes til veiledning og inspirasjon for sunn matglede.

Lær barnet å like ny mat

​Barn er ofte nysgjerrige på ny mat, men de kan også være skeptiske til mat de ikke har smakt på før. Smakssansen er hele tiden under utvikling. Om barna ikke liker maten første gang de smaker på den, synes de kanskje det er godt neste gang eller neste gang der igjen.

Varier mellom ulike matvarer slik at barnet lærer å like mange forskjellige smaker og konsistenser. 

Hvor mange måltider trenger barn?

Barndommen er preget av rask vekst og utvikling, og jevn tilførsel av energi gjennom et sunt og variert kosthold er viktig for barnets helse. Barn har et stort behov for næringsstoffer i forhold til sin egen vekt. Derfor er det spesielt viktig med næringsrik mat til barn.

Barn bør få fire hovedmåltider om dagen. I tillegg kan det serveres ett til to mellommåltider.

Frokost, lunsj og kveldsmat

Tre av dagens måltider bør bestå av grovt brød med varierende typer pålegg eller grove kornblandinger med magre melketyper. Kveldsmaten kan bestå av grøt som for eksempel havregrøt.

Tips til pålegg:

  • Myk margarin: Litt smøreost eller annet smørbart pålegg gjør margarin overflødig.
  • Pålegg med jern: Leverpostei* og annet kjøttpålegg* er gode kilder til jern, et mineral barn lett kan få for lite av. Prim tilsatt jern inneholder en del sukker, og bør ikke spises for ofte.
  • Fiskepålegg*: Bruk gjerne fiskepålegg med fet fisk (makrell, ørret, laks, sild) på en eller to brødskiver per dag. Fet fisk gir omega-3 fettsyrer i tillegg til vitamin D som mange får for lite av dersom de ikke bruker tran, vitamin D-dråper eller et multivitamintilskudd.
  • Oppkuttet frukt og grønnsaker: Frukt og grønnsaker inneholder mye kostfiber, mineraler og vitaminer, blant annet vitamin A og C som er viktig for immunforsvaret vårt. Vitamin C øker opptaket av jern fra andre matvarer. Grønnsaker og frukt bør derfor spises til brødmåltidene.
  • Ost*: Gulost gir mye kalsium som kroppen trenger for å styrke skjelettet og tennene våre.

*) Se etter Nøkkelhullet når du velger pålegg for å finne de sunnere alternativene.

Middag

Ett måltid om dagen er middag. Middagen bør bestå av:

  • Grønnsaker: kokte eller i salat
  • En proteinkilde: kjøtt, fisk eller bønner og linser. Server gjerne fisk to-tre ganger i uka
  • En karbohydratkilde: poteter, fullkornspasta eller fullkornsris er naturlig følge til kjøtt og fisk. Flatbrød eller grovt brød kan også brukes.

Mellommåltid

Ett til to mellommåltider: Friske grønnsaker og frukt er fint å innta mellom måltidene. Småspising samt saft-, brus- og melkedrikking mellom måltidene gjør at appetitten på «ordentlig» mat til måltidene blir mindre.

Søte og fete matvarer som for eksempel is, kjeks og kaker gir lite jern og andre viktige næringsstoffer, i tillegg til at det gir mindre plass til næringsrik mat. Søte og fete matvarer bør derfor begrenses.

Når barn ikke vil spise

Barn skal alltid selv få bestemme hvor mye de vil spise. Foreldre kan sørge for at barna får servert riktig mat, samt å sørge for at de er sultne til måltidene.

Hvis barna ikke vil spise maten de får servert, har de ikke vondt av å vente til neste måltid. Da vil appetitten mest sannsynlig være bedre. Barn bør heller ikke få tilbud om annen mat eller drikke enn vann mellom måltidene. Fall heller ikke for fristelsen til å la barna få bare spagetti eller annen erstatning for middagsmaten. Da vil inntaket av jern og andre næringsstoffer lett bli for lite.

Barn som spiser lite

Det er naturlig at barns matlyst varierer. En periode med god matlyst kan bli avløst av at barna spiser mindre. Forklaringen kan være så enkel som at de vokser litt mindre enn tidligere eller at aktivitetsnivået ikke er like høyt. Sykdom reduserer ofte matlysten.

Det hjelper lite å prøve å «lokke» eller «tvinge» barn til å spise. For småspiste barn er det spesielt viktig at maten som serveres er variert, og at måltidene er godt sammensatt. Små og hyppige måltider gjør det lettere for barna å få nok næring. Små barn trenger gjerne måltider med to til tre timers mellomrom.

Tips:

  • Skap mestringsopplevelser for barna ved å servere små porsjoner som gjør det mulig for dem å spise opp alt.
  • Skap ro og god stemning rundt spisesituasjonen og unngå fokusering på hvor mye barna spiser.
  • Øk mengde fett og dermed energiinnholdet i maten ved å bruke mer myk margarin på brødskiven eller olje i matlagingen.
  • Tilby litt grønnsaker, gjerne kuttet i små biter, i begynnelsen av måltidet dersom barna vanligvis spiser lite grønnsaker.
  • La barn drikke seg utørste på vann tidlig i måltidet, og vent med å gi melk eller juice til slutten av måltidet. På den måten unngår du at de drikker seg mette på melk eller juice.

Barn trenger mye drikke

​Barn trenger mer væske enn voksne i forhold til kroppsstørrelsen, og de bør derfor ofte få noe å drikke. Vær nøye med hva slags drikke du gir barnet ditt. Husk at tørste barn trenger drikke, ikke ekstra næring. Vann er derfor det beste alternativet ved tørste.

Barn bør ikke drikke seg mett på melk. Barn som vokser tilfredsstillende, kan få lettmelk med eller uten vitamin D eller skummet melk.

Brus og saft inneholder mye sukker, og bør begrenses til spesielle anledninger. Ellers i uken kan man bruke noe fruktjuice (for eksempel appelsin, ananas eller eple blandet med vann). Eplemost er ofte populært. Kullsyreholdig vann (gjerne sitron-varianten) er greit å gi til barn, men velg varianter med lite salt (ofte betegnet som Natrium (Na) eller Natriumklorid (NaCl)). Det er veldig godt å blande kullsyreholdig vann med eplemost.

Unngå kunstig søtstoff til små barn

​Unngå mat og drikke med kunstig søtstoff til barn under 3 år.

Barn under 3 år blir betraktet som en spesielt utsatt gruppe når det gjelder inntak av tilsetningsstoffer. De har en lav kroppsvekt, og maten de spiser betyr derfor mye for inntaket av slike stoffer. Ut fra føre-var-prinsippet er regelverket for tilsetningsstoffer av mat til små barn relativt strengt. Fargestoffer, søtstoffer og konserveringsmidler er ikke godkjent i produkter som markedsføres som barnemat.

La barnet være med å lage mat

​Inviter barna til å hjelpe til i matlagingen. Det kan for eksempel være en idé å la barnet hjelpe til med å dele opp eller raspe grønnsaker til middagen. Det er ofte morsommere å spise mat man selv har vært med på å lage i stand.