Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Matpakketips

Et sunt kosthold er grunnleggende for barnets helse og velvære. Et godt måltid midt på dagen hjelper barna å holde konsentrasjon og humør oppe gjennom skoledagen.

Sunne brødskiver med pålegg til barn trenger ikke være så vanskelig å få til.
Foto: © Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet

​​​​​​​​​​​​Det finnes mange ulike måter å lage en sunn og spennende matpakke på. Det trenger heller ikke å ta så lang tid å lage matpakke.​​

Velg grove kornprodukter

​Som basis i matpakken er det viktig å velge grove kornprodukter. Velg gjerne nøkkelhullsmerkede produkter, eller følg brødskalaen og velg brød med tre eller fire mørke felter; det betyr at brødet inneholder minst 50 prosent fullkorn. En matpakke kan være brødskiver, men den kan også være andre kornprodukter, som f. eks. pita, lefser eller pasta. Middagsrester fra dagen før kan også være et godt matpakkealternativ.

Smør tynne lag med myk margarin. Barn som trenger mer energi eller er småspiste, kan få litt mer margarin på brødskivene. For de småspiste kan for eksempel pesto, hummus eller avokado være godt under kjøtt- og fiskepålegg som et alternativ til margarin.

Som matpakkesnacks anbefales frisk frukt, fruktsalat og lettyoghurt. En gulrot, en bit kålrot eller andre grønnsaker barn liker er fint å ha med i matpakken. Magre melketyper, juice eller vann er bra drikke til matpakken.

Ni små grep til matpakken

  1. Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler, nektarin eller bær.
  2. Grove kornprodukter holder deg mett lenger. Velg derfor grove brødskiver, rundstykker, chapati, pitabrød, knekkebrød eller liknende.
  3. Det er mye bra pålegg​ å velge mellom, som fisk, magert kjøttpålegg (f.eks. kylling og kalkun), ost, egg eller vegetariske alternativer som hummus og bønnepostei. Se etter Nøkkelhullet. Frukt og grønt er også godt som pålegg.
  4. Problemer med klissete pålegg? Bruk gjerne sandwich, pita eller lefser.
  5. Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks.
  6. Rester fra middagen kan fint være skolemat dagen etter.
  7. Husk å drikke! Lettmelk, lettmelk med 0,7 % fett eller mindre og skummet melk er godt følge til matpakken.
  8. Lyst på kaldt vann? Fyll opp en flaske med 1/3 vann, frys ned og hell på mer vann neste morgen.
  9. Dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet til dagen etter.

Seks sunne matpakketips

1. Ferskt, grovt brød med pålegg som

  • makrell i tomat, laks eller annet fiskepålegg
  • halvfet eller mager ost
  • leverpostei med grønn pynt, f.eks agurk (se etter Nøkkelhullet)
  • postei av bønner og linser eller annet vegetarpålegg
  • kylling- og kalkunpålegg, skinke eller annet magert kjøttpålegg (se etter Nøkkelhullet)
  • oppskårede grønnsaker, frukt og bær

Se oppskrifter på grov bakst.

2. Grov pizza med

  • grønnsaker (f.eks. tomat, løk, auberginepaprika)
  • karbonadedeig/kyllingkjøttdeig og tomatsaus (se etter Nøkkelhullet)
  • tomatpuré/ketchup/ tomatsaus og mozarella eller annen lett/ halvfet ost

Se oppskrift på pizza og pizzasnurrer.

3. Salat med

  • fullkornspasta
  • salatgrønnsaker (salat, tomat, agurk, paprika, mais, vårløk/purre)
  • avokado, tomat og soltørket tomat
  • kylling, skinke eller egg
  • bønner, kikerter, linser og nøtter

Se flere salatoppskrifter.

4. Fullkornswrap med

  • laks, salatgrønnsaker og cottage cheese
  • taco-fyll laget av bønner og/eller karbonadedeig/kyllingkjøttdeig + salatgrønnsaker
  • middagsrester

Se oppskrift på tacosaus med hjemmelaget taco-krydder.

5. Grove piroger eller empanadas med:

  • kylling
  • fisk
  • bønner og linser
  • karbonadedeig/kyllingkjøttdeig (se etter Nøkkelhullet)

6. Grove bagetter og rundstykker med:

  • grønnsaker og salat, f.eks aubergineskiver, paprika, vårløk, tomater el.l. og bruk gjerne avokado eller hummus som smørepålegg
  • skinke og ost eller røkelaks (se etter Nøkkelhullet)
  • røkelaks og kremost eller cottage cheese (se etter Nøkkelhullet
  • fiskekaker, salat og tomat (se etter Nøkkelhullet)

Se oppskrifter på hummus og andre smøregode dipper.