Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Kostråd om drikke

Kostråd: Velg vann som tørstedrikk.

Vann og frukt
Foto: Lisa Wastgaard / Tinagent

Slik følger du kostrådet

  • ​Velg vann når du er tørst
  • Unngå drikker med mye sukker til hverdags

Vann dekker væskebehovet uten å bidra med unødvendige kalorier, og er den aller beste drikken når du er tørst. Dette gjelder både vann fra springen og vann på flaske.

Søte drikker som saft, brus, iste og energidrikker inneholder gjerne mye sukker og lite næring. I tillegg er både drikke tilsatt sukker og kunstig søtet drikke som regel sure (inneholder mye syre), og kan gi skader på tannemaljen.

Helseeffekter av å drikke vann

Vann er nødvendig for å opprettholde normale kroppsfunksjoner. Kroppens vanninnhold varierer fra rundt 75 prosent hos nyfødte, til rundt 50 prosent hos eldre. Behovet for vann varierer mye mellom personer og fra dag til dag, avhengig av aktivitetsnivå og klimatiske forhold. 

Voksne med moderat fysisk aktivitet har behov for omtrent 2-2,5 liter om dagen. Vann tilføres kroppen via

  • drikke (1-1,5 liter)
  • mat (0,7-1 liter)
  • vann som dannes ved forbrenning av karbohydrater, fett og protein («metabolsk vann», ca. 0,3 liter)

Hos friske personer styres væskeinntaket gjennom tørstfølelsen. Det gjør at du slipper å tenke på  hvor mye du må drikke i løpet av dagen.

Drikke med tilsatt sukker eller søtstoff

​Befolkningen drikker for mye brus, saft og andre søte leskedrikker. I gjennomsnitt drikker vi ca. 55 liter sukkerholdig brus. Det betyr ca. 5,5 kg sukker per person i løpet av ett år.

Vitenskapskomiteen for Mattrygghet (VKM) har vurdert de helsemessige konsekvensene ved bruk av søtstoffer (kunstig søtning) i stedet for sukker i leskedrikker/brus, saft og nektar. Mattilsynet og Helsedirektoratet laget noen råd på bakgrunn av denne rapporten:

Vann er den beste tørstedrikk! 

Vann anbefales som drikke til måltider og mellom måltider. Dette gjelder både vann fra springen og vann på flaske.

Inntaket av sukkerholdig drikke bør reduseres

Sukkerholdig drikke øker risikoen for overvekt, karies (hull i tennene) og syreskade på tenner, og bør derfor begrenses. Karies skyldes et komplekst samspill mellom bakterier i munnen, sukker og tannvev. Spiser du ofte og mye mat med tilsatt sukker, stimuleres bakterienes produksjon av ulike stoffer som kan føre til karies.

Drikke med søtstoff gir lite eller ingen energi sammenlignet med drikke med tilsatt sukker. 

Brus, saft, nektar og andre søte drikker, både tilsatt sukker eller søtstoff, er som regel sure (inneholder mye syre), og kan medføre syreskader på tennene. Et hyppig inntak, særlig mellom måltidene, frarådes for å redusere risiko for syreskade på tenner.

Drikke med søtstoffer bør ikke gis til barn under 3 år

På grunn av lav kroppsvekt, har de størst risiko for å overskride den mengden benzosyre (konserveringsmiddel) som vi vet er helsemessig trygg.

Andre drikker: melk, juice og kaffe

Velg magre melketyper

Det anbefales å velge magre melketyper som skummet melk og lettmelk med 0,7 prosent fett eller mindre. Magre melketyper inneholder noe energi og betydelige mengder av kalsium, jod, riboflavin (vitamin B2) og protein.

Et høyt inntak av juice bør unngås

Ett glass juice om dagen kan inngå som én av de anbefalte fem porsjonene av grønnsaker, frukt og bær, og inneholder de fleste næringsstoffene som finnes i fruktene som juicen er laget av. 

Et høyt inntak av juice bør imidlertid unngås. Juice har et relativt høyt energiinnhold, er sure og kan inneholde langt mindre kostfiber enn hvis du spiser hele frukten. Hel frukt gir som regel en større metthetsfølelse enn juice.

Kaffe og te gir lite eller ingen energi

Kaffebønner inneholder fettstoffer som er uheldig for kolesterolnivået i blodet. Når man trakter kaffe, fanges det meste av disse fettstoffene opp i papirfilteret, og pulverkaffe filtreres før frysetørking. Traktekaffe og pulverkaffe påvirker derfor ikke kolesterolnivået i blodet, mens kokekaffe, espressokaffe og pressekaffe har ugunstig effekt.

Liker du å ha litt hvitt i kaffen og teen? Velg mager melk, og tenk over mengden sukker.

Forskningsbaserte kostråd