Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Kostråd: Velg matoljer og myk margarin

Det er viktig å sikre en god fettsyresammensetning i kostholdet. Bytt ut mettede fettsyrer med mer gunstige umettede fettsyrer.

Å velge matoljer og myk margarin fremfor hardmargarin og smør gir et kosthold med gunstige umettede fettsyrer.
Foto: Helsedirektoratet

​​​​​En tommelfingerregel er at jo mykere margarinen og smøret er ved kjøleskaptemperatur, dersto mer umettet fett inneholder de.

Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin fremfor hard margarin og smør.

Matoljer og margarin med et lavt innhold av mettede fettsyrer og et høyt innhold av umettede fettsyrer, som planteoljer eller flytende og myk margarin, bør velges fremfor produkter med mye mettede fettsyrer og lite umettede fettsyrer som smør, palmeolje og kokosfett.

​​​Eksempler på oljer med lite mettede fettsyrer og mye umettede fettsyrer er:

  • rapsolje

  • solsikkeolje

  • olivenolje

  • soyaolje

Meierismør og smørblandet margarin bør begrenses fordi det har et høyt innhold av mettede fettsyrer og et lavt innhold av flerumettede fettsyrer. Meierismør og animalsk fett inneholder dessuten transfettsyrer og kolesterol. 

Matoljer og myk og flytende margarin har et høyt energiinnhold, men bidrar også med flerumettede fettsyrer og fettløselige vitaminer og bør derfor inngå i kostholdet. 

Ved å bytte ut mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer i kosten reduserer man risikoen for koronar hjertesykdom. Inntak av umettede transfettsyrer øker risikoen for koronar hjertesykdom.

Anbefalt inntak av olje og margarin

Helsedirektoratet anbefaler at innholdet av mettede fettsyrer i kosten begrenses til 10 prosent av energiinntaket, at transfettsyrer begrenses til under 1 prosent av energiinntaket, og at flerumettede fettsyrer bidrar med 5-10 prosent av energiinntaket. Hvilke valg man gjør innen denne matvaregruppen, vil i stor grad påvirke fettsyresammensetningen i det samlede kostholdet. De er også viktige for å sikre et tilstrekkelig inntak av essensielle flerumettede fettsyrer som linolsyre og linolensyre.

Margarin er tilsatt vitamin A og D. Meierismør og noen typer olje er tilsatt vitamin D.