Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Kostråd om kjøtt og kjøttprodukter

Kostråd: Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.

Kostråd: velg magert kjøtt
Foto: Lisa Westgaard / Tinagent

Slik følger du kostrådet

  • Velg hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt.
  • Begrens mengden av bearbeidede kjøttprodukter som er røkt, saltet eller konservert med nitrat eller nitritt, som for eksempel bacon eller spekepølse.
  • Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg.
  • Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerket kjøtt og kjøttprodukter.

Med rødt kjøtt menes kjøtt fra svin, storfe, sau og geit. Det er uklart om rødt kjøtt fra andre arter – for eksempel elg, reinsdyr, rådyr og hjort – har samme helseeffekt som rødt kjøtt fra storfe, svin, sau og geit.

Begrensningen på 500 gram per uke inkluderer rent rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt. Mengden 500 gram er angitt som spiseferdig kjøtt, det vil si at det er ferdig tilberedt og uten skinn og ben osv.

Helseeffekter av å spise rødt og bearbeidet kjøtt

Kostrådet om kjøtt er basert på nasjonal, nordisk og internasjonal forskning som konkluderer med at:

  • Det er vist en sammenheng mellom inntak av bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt og økt risiko for kreft i tykk- og endetarm.
  • Mange får i seg mer mettet fett og salt enn anbefalt ved å spise bearbeidede kjøttprodukter. Dersom du velger magert kjøtt, og begrenser mengden bearbeidede kjøttprodukter, vil dette kunne gi en gunstigere fettsammensetning i det totale kostholdet ditt.

Kjøtt er en viktig kilde til protein, A- og B-vitaminer og til mineralstoffene sink, selen og jern. Et moderat inntak av magre kjøttprodukter kan derfor med fordel inngå i kostholdet.

Å spise kjøtt kan også være viktig for å opprettholde god jernstatus spesielt hos kvinner, som trenger mer jern enn menn.

Forskningsbaserte kostråd