Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Kostråd: Velg magert kjøtt

Det er lurt å tenke over hva slags kjøtt du velger, hvor mye og hvor ofte du spiser det. Rene råvarer er et bedre valg enn bearbeidet kjøtt.

Velg magert fremfor rødt og bearbeidet kjøtt.
Foto: Helsedirektoratet

​​​​​Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.​

  • ​​Velg hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt

  • Begrens mengden av bearbeidede kjøttprodukter som er røkt, saltet eller konservert med nitrat eller nitritt, som for eksempel bacon eller spekepølse.

  • Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg. Rødt kjøtt er kjøtt fra svin, storfe, sau og geit.

  • Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerket kjøtt og kjøttprodukter.

Magre kjøttprodukter er viktig for å sikre et tilstrekkelig inntak av en rekke næringsstoffer for de fleste. Et moderat inntak av magre kjøttprodukter kan derfor med fordel inngå i kostholdet. Kjøtt er en viktig kilde til protein, A- og B-vitaminer og til mineralstoffene sink, selen og jern. Men kjøtt og kjøttprodukter er også en betydelig kilde til mettet fett og salt.

Det er en sammenheng mellom inntak av bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt og økt risiko for kreft i tykk- og endetarm. Du bør derfor ikke spise mer enn 500 gram rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt per uke.

Inntak av kjøtt kan være viktig for å opprettholde god jernstatus spesielt hos kvinner som trenger mer jern enn menn.​

Helseeffekter av å spise rødt og bearbeidet kjøtt

Bakgrunnen for anbefalingene om å begrense mengden kjøttmat er:

  • ​Det er vist en sammenheng mellom inntak av bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt og økt risiko for kreft i tykk- og endetarm.

  • Bearbeidede kjøttprodukter bidrar med en betydelig andel av inntaket av mettet fett og salt hos mange. Dersom du velger magert kjøtt, og begrenser mengden bearbeidede kjøttprodukter, vil dette kunne gi en gunstigere fettsammensetning i det totale kostholdet.

Inntaket av rødt kjøtt anbefales begrenset til 500 gram per uke. Denne mengden inkluderer rent rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt. Mengden 500 gram er angitt som spiseferdig kjøtt. Det vil si spiselig og ferdig tilberedt kjøtt. Dette tilsvarer cirka 700-750 gram råvekt. Mengden 500 gram rødt kjøtt per uke tilsvarer omtrent to til tre middager og litt kjøttpålegg. 

Rødt kjøtt er kjøtt fra svin, storfe, sau og geit. Det er uklart om rødt kjøtt fra andre arter for eksempel elg, reinsdyr, rådyr og hjort, har samme helseeffekt som rødt kjøtt fra storfe, svin, sau og geit.

Nøkkelhullet og kjøtt

Kjøtt- og kjøttprodukter kan merkes med Nøkkelhullet. Da inneholder de mindre fett enn andre produkter av samme type. Kjøttprodukter må inneholde minst 50 prosent kjøtt.

Oppbevaring av kjøtt og hygiene

​Det er viktig at du oppbevarer og håndterer mat og drikke riktig for å unngå at det blir bedervet.

Kjøtt- og kjøttprodukter skal oppbevares kjølig. Oppbevart ved romtemperatur kan lett bedervelig mat som kjøtt utvikle helsefarlige bakterier. Desto lenger kjøttet oppbevares i romtemperatur, desto større er risikoen. Sjekk holdbarhetsdatoen og informasjon om egnet oppbevaring på emballasjen. 

Hvor mye spiser vi?​​

Det anslås at vel halvparten av befolkningen spiser mer rødt kjøtt enn anbefalt. På bakgrunn av data fra matforsyningsstatistikk, forbruksundersøkelser og kostholdsundersøkelser, anslås det at gjennomsnittlig inntak av spiseferdig rødt kjøtt ligger på cirka 560 gram i uken. Det er store individuelle forskjeller i inntak. Kvinner spiser mindre kjøtt enn menn og de spiser oftere hvitt kjøtt enn menn.

Når man skal minske på inntaket av rødt kjøtt bør man fortrinnsvis spise mindre av bearbeidet rødt kjøtt. De som har et høyt inntak av rødt kjøtt kan med fordel bytte ut noe av dette med inntak av hvitt kjøtt, fisk eller belgvekster.