Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Kostråd: Mindre sukker til hverdags

Brus, saft og godteri er de største kildene til tilsatt sukker i kosten. De tilfører mye sukker og energi, men lite vitaminer og mineraler.

Å bytte ut brus og saft med vann vil gi mye mindre sukker til hverdags.
Foto: Aina Hole

​​​​​​​​​​​​​​Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.

  • Tilsatt sukker bør begrenses til mindre enn 10 prosent av det totale energiinntaket (energiprosent). 

  • Man bør begrense bruken av saft, brus, leskedrikker, nektar, søte kjeks, søte bakevarer og godteri, som for mange av oss er de største kildene til tilsatt sukker. 

​​​Hva er tilsatt sukker?

​Raffinade er et eksempel på tilsatt sukker. Tilsatt sukker omfatter: 

  • sukrose
  • fruktose
  • maltose
  • l​aktose
  • stivelseshydrolysat (glukose, høyfruktosesirup)
  • honning
  • frukt- og bærkonsentrater
  • andre isolerte sukkerpreparater som er brukt i ren form eller tilsatt som komponent i matvarer eller ved matlaging

Sukker som forekommer naturlig i matvarer som frukt og melk regnes ikke som tilsatt sukker. 

Tilsatt sukker bidrar ikke, eller i svært liten grad, med næringsstoffer i kostholdet, kun med energi. Energiinnholdet i 1 gram sukker er 17 kJ (4 kalorierl).

Den anbefalte grensen for sukkerinntak på 10 energiprosent er satt ut fra en helhetlig vurdering av kostens sammensetning, næringstetthet, behovet for vitaminer og mineraler i forhold til helseproblemer.​

Ved normal fysisk aktivitet vil 10 energiprosent tilsvare et inntak av tilsatt sukker på 60-70 gram per dag for menn og 50-55 gram per dag for kvinner. Ved mindre fysisk aktivitet bør inntaket være lavere. 

Overvekt

Det er sannsynlig at hyppig inntak av sukkerholdige drikker som brus og juice øker risikoen for overvekt. Det sentrale ved vektoppgang er at inntatt energimengde overstiger den mengde energi som forbrukes, og at overskuddsenergien lagres som fett. Effekten av inntak av sukker på vektøkning er knyttet til endret energibalanse og ikke til sukker i seg selv. Det er ikke avklart hvorfor tilsatt sukker i flytende form øker risiko for overvekt, men noen data tyder på at mat i fast form generelt virker mer mettende enn drikker.​

Helseeffekter ved sukkerinntak

I rapporten «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kro​niske sykdommer»​ er sammenhengen mellom inntak av tilsatt sukker og tannhelse, kreft, type 2-diabetes, overvekt og fedme vurdert. 

 
Rapporten konkluderer med at det er overbevisende eller sannsynlig dokumentasjon for disse sammenhengene mellom inntak av tilsatt sukker og kroniske sykdommer (glykemisk indeks og energiinntak er tatt med i vurderingen siden tilsatt sukker har betydelig innflytelse på disse): 
  • Hyppig inntak av mat med tilsatt sukker øker risikoen for karies (hull i tennene).

  • Hyppig bruk av drikke med lav pH øker risikoen for tannerosjon.

  • Et høyt inntak av drikke med tilsatt sukker øker risikoen for vektøkning, overvekt og fedme.

Karies skyldes et komplekst samspill mellom bakterier i munnhulen, sukker og surhetsgrad. Hyppig og høyt inntak av sukker virker stimulerende på bakterienes produksjon av ulike stoffer som kan ødelegge tannemaljen og føre til karies. De sure stoffene i drikker som brus med sukker, kunstig søtet brus og juice ødelegger også tannemaljen.​

Anbefalt sukkerinntak i forhold til dagens kosthold

Over halvparten av barn og unge og nesten halvparten av voksne har et inntak av tilsatt sukker som er høyere enn anbefalt.

Brus, saft og godteri bidrar med mesteparten av sukkeret i alle aldersgrupper. Inntaket av sukkerholdig drikke som brus og saft er mye høyere blant unge enn eldre.