Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Kostråd om salt

Kostråd: Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlaging og på maten.

Krydder kan ofte erstatte salt i matlaging
Foto: © Lisa Westgaard/Tinagent

Slik følger du kostrådet

  • ​Bearbeidede matvarer bidrar i snitt med 70–80 prosent av saltinntaket. Velg matvarer og ferdigretter med mindre salt.
  • Bytt ut noe av saltet med ferske krydderurter og tørket krydder når du lager mat. Det gir både spennende og god smak. 
  • Velg nøkkelhullsmerkede matvarer og retter.

Vi spiser ca. 10 gram salt daglig. Halvparten er nok. 10 gram salt er cirka én toppet teskje salt. Én strøken måleteskje rommer om lag 7 gram salt. Salt skal angis som gram salt pr 100 gram matvarer i næringsdeklarasjonen på matvarer.

Helseeffekter av å spise for mye salt

​Salt (NaCl) er bygget opp av natrium (Na) og klorid (Cl), og det er særlig natriumet i salt som har dokumentert negativ helseeffekt. 1 gram salt inneholder 0,4 gram natrium. 1 gram natrium tilsvarer 2,5 gram salt. Salt inneholder mye natrium – noen  varianter mer enn andre – og kan derfor ikke kalles sunne.

Over 30 prosent av befolkningen i Norge har høyt blodtrykk, og hjerte- og karsykdommer er den vanligste dødsårsaken i Norge. Et høyt saltinntak øker risikoen for høyt blodtrykk, som over tid kan skade blodårene (karskade). Dette kan bidra til sykdommer som hjerteinfarkt, hjerneslag, øyeforandringer og nyreskade. Dette gjelder både kvinner og menn – unge som gamle.

Det er individuelle forskjeller i hvor mye salt vi får i oss, og årsaker til høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer er mange og sammensatte. Å begrense saltinntaket er ett av mange grep som kan redusere risikoen.

Inntak av salt, saltede og saltkonserverte matvarer øker også risikoen for kreft i magesekken. Spiser du mye bearbeidet kjøtt, øker du risikoen for kreft i tykk- og endetarm.

Kan man få i seg for lite salt?

​Det er svært små sjanser for at friske personer med et normalt kosthold får i seg for lite salt. Problemet er at vi får i oss for mye.

Kroppen har behov for noe salt, ca. 1,5 gram (0,6 gram natrium) om dagen for at kroppen skal fungere optimalt. Svetting som følge av langvarig fysisk aktivitet og høy temperatur, samt diaré, kan imidlertid føre til ekstra tap av natrium og dermed gi kortvarig behov for mer salt enn dette.

Barn og salt

​For barn fra 2 til 10 års alder bør saltinntaket begrenses til 3–4 gram per dag. For barn under 2 år bør saltinntaket være enda lavere.

Inntak av salt kan påvirke blodtrykket både i barndommen og senere i livet. I barnets første leveår bør en ikke salte babyens mat eller gi mat med mye salt.  Selv om du oppfatter maten som smakløs, er den ikke nødvendigvis smakløs for barnet. 

Etter hvert som barnet blir eldre, er det lurt å fortsette å begrense mengden av salt i maten, ikke minst for å unngå at de venner seg til et kosthold med høyt saltinnhold.

En global dugnad for å få ned saltet

​Høyt saltinntak er en av de største risikoene for dårlig folkehelse. Saltreduksjon er derfor høyt oppe på dagsorden i Verdens helseorganisasjon (WHO).  

I WHOs strategi for reduksjon av ikke smittsomme sykdommer (NCD) –  sykdommer som er relatert til livsstil – er målet å få ned saltinntaket blant verdens befolkning med 30 prosent innen 2025. Norge har stilt seg bak dette i sin NCD-strategi.

Forskningsbaserte kostråd

​Kostrådene bygger på et omfattende forskningsgrunnlag. Ingen enkeltstudie er nok til å endre anbefalingene.