Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Hvordan spise mindre salt?

Sjekk saltinnholdet når du handler, bruk rene råvarer og spør etter retter med mindre salt på serveringssteder.

"."
Foto: Lisa Westagaard/Tinagent

Mesteparten av saltet vi får i oss er allerede tilsatt maten vi kjøper i butikken eller får servert. Industribearbeidede matvarer bidrar med 70–80 prosent av saltet i kostholdet vårt. Salt som vi bruker i matlaging og på maten bidrar med 10–15 prosent.

Her finner du enkle grep for å spise mindre salt og oversikt over de største saltkildene.

Små grep for mindre salt

  1. Sjekk saltinnholdet på matvarer og retter, sammenlign og velg variantene med minst salt.
  2. Se etter Nøkkelhullmerket. Matvarer med Nøkkelhullet inneholder mindre salt enn andre matvarer av samme type.
  3. Lag gjerne mat fra bunnen av, basert på råvarer. Da har du bedre kontroll på innholdet i maten.
  4. Smak på maten før du salter – kanskje er maten salt nok som den er. Tilsett litt salt av gangen. 
  5. Erstatt salt med sitron, pepper og ulike typer eddik, som hvitvins- eller kryddereddik og balsamico.
  6. Gi maten mer smak med friske urter eller urtekrydder som oregano, basilikum og persille. Løk, hvitløk, chili og andre grønnsaker med sterk smak fremhever smak i andre råvarer.
  7. Vær klar over at det kan være mye salt i produkter som buljong, soyasaus, østerssaus, marinader, parmesan, blandingskrydder og dressinger. Velg produktet med minst salt.
  8. Bruk vann som tørstedrikk. Noen typer mineralvann kan være tilsatt salt.
  9. Salt er en vanesak. Om du gradvis reduserer saltmengden, vil du etter hvert oppleve mindre behov for saltsmak i maten du spiser.
  10. Spis frukt og grønnsaker. De inneholder mye kalium, som kan redusere den skadelige effekten av for mye salt.

Sammenlign saltinnholdet i ulike matvarer

 

Ferdigpakkede matvarer må merkes med saltinnhold per 100 gram matvare. Ingredienslisten gir også en pekepinn på saltinnholdet. Jo tidligere saltet står oppgitt, jo mer salt er det i maten.

På matportalen.no kan du lese mer om næringsdeklarasjon og næringsinnhold i matvarer.

Matvarer med mye salt

Det er ikke bare den typiske ferdigmaten som inneholder mye salt. Vanlig hverdagsmat kan også bidra med mye salt. Det kan være stor variasjon i saltinnhold innen samme matvaregruppe, så det lønner seg å lese næringsdeklarasjonen og sammenlikne for å finne variantene med mindre salt.

Kjøttprodukter og brød- og kornvarer er de største kildene til salt i kostholdet. Andre saltkilder er blant annet sauser og krydderblandinger, fiskeprodukter, ost, smør og margarin. Brød- og kornvarer inneholder ikke så mye salt per 100 gram, men siden vi spiser mye av det, er det en av de store saltkildene.

For de som ofte kjøper hurtigmat eller ofte spiser på ulike serveringssteder, er det viktig å velge og etterspørre alternativ med mindre salt.

Forbrukermakt og saltsamarbeid

Som forbruker har du makt til å påvirke produsentene. Det gjør du blant annet ved å velge bort matvarer med mye salt – både i butikk og ved serveringssteder. Spør etter matvarer og retter med mindre salt.

For å få ned saltinntaket i Norge er det startet en felles dugnad gjennom etableringen av Saltpartnerskapet. Det er et samarbeid mellom matvarebransjen, serveringsbransjen, forskningsmiljøer, bransje- og interesseorganisasjoner og helsemyndighetene.

Arbeidet er godt i gang, og du kan som forbruker allerede nyte godt av samarbeidet ved å kjøp mat og måltider med mindre salt. Det legges vekt på gradvis å redusere saltinnholdet i de mest brukte matvarene.