Kom i kontakt med fastlegen på nett

Stadig flere fastleger tilbyr tjenester via helsenorge.no. Hvis ditt fastlegekontor er med i ordningen kan du logge deg inn og komme i gang i dag.

Foto: Helfo/Morten Rakke

Fastlegen kan tilby inntil fire tjenester via helsenorge.no

Hvor mange tjenester du vil se når du logger deg inn vil være avhengig av hvilke tjenester din fastlege har valgt å tilby. De fire tjenestene er:

1) Bestill time

Du vil enkelt kunne få en time som passer, og bestillingen skal kunne gjøres når det passer deg. I tillegg skal du kunne se dine bestilte timer og avbestille disse.

2) Forny resept

Du kan sende en melding til fastlegen din og be om å få fornyet resept på dine faste legemidler, medisinsk utstyr og annet som forskrives på resept.

3) Start e-konsultasjon

E-konsultasjon er en legetime som gjennomføres via nettet. Du betaler vanlig egenandel og fakturagebyr for denne tjenesten. I dag gjelder denne tjenesten bare for kjente tilstander, og bare når det ikke krever fysisk oppmøte. Hvis du har nye plager, må du bestille en vanlig legetime. Tjenesten skal ikke brukes til øyeblikkelig hjelp og akuttsituasjoner.

4) Kontakt legekontoret

Denne tjenesten kan brukes til administrative spørsmål, som ferieavvikling og adkomst. Spørsmålene via denne tjenesten vil normalt besvares av resepsjonen på legekontoret. Du kan ikke få helsehjelp via denne tjenesten.

Trygt, og du sparer tid

Du kan ta kontakt med fastlegen uten å være redd for dine helseopplysninger. De fire tjenestene med fastlegen er utviklet etter strenge krav til sikkerhet og personvern. Dette gjør at du trygt kan utveksle informasjon om dine sykdommer med legen.

Å bruke fastlegetjenestene via helsenorge.no har flere fordeler:

  • Du kan slippe telefonkøer og venteværelser.
  • Du kan ta kontakt når det passer deg, 24 timer i døgnet. Svaret kommer senest innen fem arbeidsdager.
  • Når du bestiller time kan du se fastlegens ledige timer og bestille den timen som passer best for deg.

Fastlegetjenester for barn under 12 år

Disse tjenestene er under utvikling, og det er ennå få legekontor som tilbyr dem på vegne av barn.

Når fastlegens system støtter det, kan fastlegetjenestene også benyttes for barn under 12 år.

Foreldre med foreldreansvar for barnet kan da sende meldinger og benytte dialogtjenestene på vegne av barnet. Meldinger legges i barnets pasientjournal.

Foreldre vil motta varsel på e-post eller sms, avhengig av hvilke profilinnstillinger de har valgt. Det vil vises i meldingsoversikten hvilke meldinger som gjelder barnet.

Tjenestene er enn så lenge ikke tilgjengelige for barn mellom 12 og 16 år.