Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Hva er e-konsultasjon og de andre tjenestene med fastlegen på nett?

E-konsultasjon gir deg en enkel og trygg kommunikasjonskanal til fastlegen når du trenger helsehjelp som ikke er akutt. Tjenestene med fastlegen er under utprøving i 2016.

Fastlege i kontakt med pasient på nett
Foto: Helfo/Morten Rakke

​​​​​​​​Din fastlege kan i tiden framover tilby inntil fire tjenester på helsenorge.no. Hvor mange tjenester du vil se når du logger deg inn vil være avhengig av hvilke tjenester din fastlege har valgt å tilby. De fire tjenestene er: 

  • Start e-konsultasjon 
  • Kontakt legekontoret
  • Forny resept
  • Bestill time

Start e-konsultasjon

​En e-konsultasjon er gjennomføringen av en legetime gjennom digitale kanaler. Det vil være en situasjon hvor du får helsehjelp, og som kan erstatte og/eller supplere en fysisk legetime. Du betaler vanlig egenandel og fakturagebyr for denne tjenesten.

E-konsultasjoner kan kun benyttes ved etablert sykdom/lidelse hos deg som pasient, og hvor det ikke krever fysisk oppmøte.

Tjenesten skal ikke brukes til øyeblikkelig hjelp og akuttsituasjoner.

Kontakt legekontoret

Tjenesten "kontakt legekontoret" gir deg en trygg kommunikasjonskanal med legekontoret. Denne tjenesten kan brukes til administrative spørsmål, som ferieavvikling og adkomst. Spørsmålene via denne tjenesten vil normalt besvares av resepsjonen på legekontoret.​ Du kan ikke få helsehjelp via denne tjenesten. 

Forny resept

Du kan sende en melding til fastlegen din og be om å få fornyet resept på dine faste legemidler, medisinsk utstyr og annet som forskrives på resept.

Mine resepter, en annen tjeneste på helsenorge.no, gir god oversikt over hvilke resepter du har og om det er mer igjen på din resept.​

Bestill time

Du vil enkelt kunne få en time som passer og bestillingen skal kunne gjøres når det passer deg. I tillegg skal du kunne se dine bestilte timer og avbestille disse.

To løsninger for timebestilling kan tilgjengeligjøres via innloggede sider på helsenorge.no:

  • Timebooking - dette vil gi mulighet til se timer fastlegekontoret har gjort tilgjengelig for bestilling, velge blant disse og booke time direkte. 

  • Forespørsel - du kan også sende en melding til fastlegen og be om en time som passer. Henvendelsen håndteres manuelt hos fastlegekontoret, og du får bekreftelse når timen faktisk er bestilt.

Det er ditt fastlegekontor som avgjør hvilke av alternativene som tilbys der.​