Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Innlogging på helsenorge.no

​​​​Du kan bruke BankID, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides e-ID for å logge inn til tjenestene på Min helse.

Mann logger seg inn
Foto: © Plattform/Johnér

Du kan bruke BankID, BankID på mobil, Buypass ID og Commfides e-ID for å logge inn på helsenorge.no og benytte tjenester som Resepter, Frikort og egenandeler, Bytte fastlege, og så videre.

Flere av tjenestene på Helsenorge inneholder personlige helseopplysninger og krever derfor høyeste sikkerhetsnivå ved innlogging.

BankID og BankID på mobil

Du kan logge inn på tjenester med høyeste sikkerhetsnivå med BankID. Alle typer BankID kan brukes, også BankID på mobil.

Slik logger du inn med BankID på mobil:

  • Gå til innlogging på helsenorge.no​
  • Velg "BankID på mobil".
  • Skriv inn mobilnummer (8 siffer) og fødselsdato (ddmmåå). Klikk "Neste"
  • Du får nå opp en referansekode på skjermen.
  • Sjekk at du mottar samme referansekode på mobilen din som i innloggingsvinduet, og klikk "GODTA" på mobilen for å gå videre.
  • Tast inn din egenvalgte ID-PIN (4-8 siffer) på mobilen for å fullføre innloggingen.​

Når du skal logge inn med BankID, trenger du:

  • Fødselsnummer
  • Kode​ fra kodebrikken din (BankID kodegenerator)
  • Passordet ditt

For å bestille BankID, må d​u kontakte banken din.

Er du sikker på at du har BankID?

Vi ser at en del forveksler det å ha kodebrikke med å ha BankID. Selv om du har kodebrikke til nettbanken din, betyr ikke dette at du automatisk har BankID.

Hvis du ikke har BankID vil du få en feilmelding når du prøver å logge inn.

  • Kodebrikken er den som du lager engangskoder med for å logge deg inn i nettbanken og betale regninger med. Kodebrikken må ikke forveksles med å være BankID, kodebrikken er derimot et ledd i innlogging med BankID.
  • BankID er et elektronisk sertifikat, og må ikke forveksles med kodebrikken. For å kunne benytte BankID må dette aktiveres gjennom din bank.

Problemer med å logge inn med BankID?

Dersom du ikke får logget deg inn med BankID kan det være noe med innstillingene på datamaskinen din. Du kan teste innstillingene dine på denne siden. Hvis du ikke finner noen feil der, vil vi anbefale at du tar kontakt med banken din. De vil kunne hjelpe.

Alternativt kan du ta kontakt med brukerstøtten til ID-porten eller 800HELSE. De vil også kunne gi svar.

Hvilke kombinasjoner BankID kan du bruke hos oss?

​BankID + kodebrikke + datamaskin​Ja
​BankID app + kodebrikke + smarttelefon/nettbrett​Ja
​BankID på mobil + mobilJa (BankID på mobil er klar for ID-porten​ (difi.no))

Buypass ID

For å logge inn med Buypass smartkort kreves det at du har en smartkortleser koblet til din datamaskin. Du må også ha installert nødvendig programvare som følger med kortleseren. Husk også å ha oppdatert versjon av Java.

Smartkort og kortleser fra Buypass kan bestilles på Buypass sine nettsider. Kortet er gyldig i 3 år.

Har du Altinnkort med Buypass-akseptansemerke, kan også dette benyttes til innlogging. Spillerkort fra Norsk Tipping er også et Buypasskort som kan benyttes til innlogging. Har du bestilt spillerkortet på Internett, er det klart for bruk i selvbetjeningsløsninger som krever høyeste sikkerhetsnivå. Har du kjøpt kortet hos en kommisjonær, må kortet oppgraderes før det kan benyttes til innlogging.

Commfides e-ID

Commfides e-ID er en personlig elektronisk ID på høyeste sikkerhetsnivå.

Commfides e-ID leveres som en sikker USB-pinne med 8G minne. Du logger deg inn ved hjelp av USB-pinnen og en PIN-kode.

For å ta i bruk Commfides e-ID må du ha et norsk fødselsnummer eller d-nummer.​ Husk også å ha oppdatert versjon av Java.

Din sikkerhet ved innlogging

Når du logger deg inn på Helsenorge må du sjekke at du er på ID-porten hos Difi. Starten på adressen er https://idporten.difi.no og tilknytningen skal da være sikker.

Du ser et hengelåsikon på adresselinjen. Dette betyr at nettleseren din sender data kryptert. Du kan klikke på ikonet i adresselinjen for å vise detaljer om sikkerheten og sertifikatet. Sjekk at sertifikatet til sidene er gyldig og utstedt til Direktoratet for forvaltning og IKT. De fleste nettlesere viser grønn bakgrunn på hengelåsen i adresselinjen og noen viser navnet på sertifikateier, i andre lesere må man klikke på hengelåsen for å sjekke slikt.

Slik kan sertifikatet til ID-porten hos Difi se ut når du skal logge deg inn på helsenorge.no:

 

Er du under 16 år?

​​Du må ha fylt 16 år for å bruke tjenestene på helsenorge.no. Når du blir 16 år kan du bestemme alt om din egen helse uten at foreldrene dine, eller andre som har foreldreansvar for deg, trenger å vite om det.

Du har rett til å være med å bestemme og selv ta kontakt med helsetjenesten på andre måter enn gjennom Helsenorge.

Nytt fødselsnummer

​Hvis du har fått nytt fødselsnummer er det ikke lenger mulig å logge inn med det gamle fødsels- eller D-nummeret.

Er du i tvil om ditt fødselsnummer kan du kontakte Skatteetaten

Hvorfor kan jeg ikke bruke MinID?

Du kan dessverre ikke bruke MinID for å logge deg inn på helsenorge.no. Det er fordi MinID er en elektronisk ID som ikke har høyt nok sikkerhetsnivå.

Innlogging på helsenorge.no krever høyeste sikkerhetsnivå, det vil si nivå 4. Norske myndighetene har vurdert at man trenger elektronisk ID på høyeste sikkerhetsnivå for å få tilgang til tjenester som inneholder helseopplysninger.