Hjelpemidler
Det finnes flere hjelpemidler du kan få. Du finner mer informasjon om hjelpemidlene på nav sine sider.
Brannsikkerhet
Det er flere ting du som døv eller med nedsatt hørsel bør tenke på når det kommer til brannsikkerhet:
- Kan du høre røykvarsleren hjemme, om natta når du sover og ikke har høreapparatene på deg?
- Hvor mange lukkede dører er det mellom den nærmeste røykvarsleren og der du sover?
- Sover du med «det gode øret» ned i puta, er det ikke sikkert «det dårlige øret» oppfatter røykvarsleren.
Sov trygt
Hørselskontakten i kommunen eller bydelen der du bor kan hjelpe deg å få på plass røykvarsler eller brannsender som varsler trådløst til en putevibrator eller sengevibrator som “rister” deg våken. Hjelpemidlene dekkes av NAV og holder høy kvalitet.
Brannvarsling på hotell
Noen hotell har rom med sengevibrator for vekking hvis det begynner å brenne. Gjør hotellet oppmerksom på at du trenger sengevibrator.
Hos noen hotell kan du laste ned en app som varsler brann på din mobiltelefon. Be hotellet om tilgang til appen.
Hvordan skaffer du hjelpemidler?
Kontakt kommunen din
Du tar kontakt med hørselskontakten eller ergoterapitjenesten i kommunen eller bydelen du bor i. Vet du ikke hvem eller hvor de befinner seg, kontakter du innbyggertorget eller sentralbordet i hjemkommunen din. Du kan også kontakte NAV Hjelpemiddelsentral i fylket ditt. De kan svare deg på hvem som jobber med hørsel der du bor.
En hørselskontakt har fått opplæring og kurs av NAV Hjelpemiddelsentral til å kunne hjelpe innbyggere med å søke om hensiktsmessige hjelpemidler.
Hørselshjelpemidler på avtale med NAV
NAV har avtaler med leverandører av hjelpemidler. Det lages rammeavtaler som varer i 2 år om gangen. Det er kommunene som har ansvar for å hjelpe deg å skaffe de hjelpemidlene du trenger. Hver kommune samarbeider med NAV og hjelper deg å søke på det du trenger. Du kan bare søke om hjelpemidler som er i NAVs rammeavtaler.
Hos NAV finner du mer informasjon om hvordan du søker på hjelpemidler.
Hjelpemidlene koster deg ingenting. Kravet for å få hørselshjelpemidler gjennom NAV, er at behovet ditt for et hjelpemiddel varer mer enn 2 år og at hjelpemidlene skal løse utfordringer du har på grunn av din nedsatte hørsel.
Her finner du en oversikt over hjelpemiddelsentralene i hvert fylke.
Hvordan vet du hvilke hjelpemidler du trenger?
Hørselskontakten eller audiografen hjelper deg med å kartlegge behovet ditt for hjelpemidler, og med å søke til NAV Hjelpemiddelsentral på det du trenger. Hørselskontakten har som oppgave å hjelpe innbyggere med hørselshjelpemidler til hjemmet og i dagliglivet.
Hjelpemidlene er ment for å hjelpe til med et problem eller en utfordring. NAV dekker hjelpemidler som er nødvendige og hensiktsmessige for at du skal få en bedre livskvalitet og funksjon med din nedsatte hørsel.
Når du har fått vedtak på søknaden hos NAV Hjelpemiddelsentral, får du låne hjelpemidlene derfra. Hjelpemidlene sendes fra NAV Hjelpemiddelsentral til kommunen, som har ansvar for utlevering og opplæring. Hjelpemidlene du får, har du så lenge du trenger dem.
Hjelpemidlene blir montert hjemme hos deg av en hørselskontakt eller montør i kommunen. Hvis noe ikke fungerer som det skal, kan du kontakte hørselskontakten din.
Hvis du skal flytte, skal hjelpemidlene dine tas med til din nye bolig eller sendes tilbake til NAV om du ikke lenger trenger dem. NAV dekker kun hjelpemidler der du bor, ikke i fritidsboliger.
Tilrettelegging og hjelpemidler på arbeidsplassen og i utdanning
Det kan være situasjoner på skole, i studier eller på arbeidsplassen som er ekstra krevende når du har nedsatt hørsel.
Trenger du råd, veiledning eller tilrettelegging, kan du ta direkte kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral i fylket der du bor.
Som student ved høyskole eller universitet, bør du også orientere deg om mulighetene for tilrettelegging ved studiestedet.
Skal du flytte hjemmefra og trenger varsling for brann til hybelen din, må du kontakte hørselskontakt eller ergoterapitjenesten i den kommunen du flytter til.